Pagina's

maandag 18 maart 2019

2019 week 12 #Dijkenloop

vooraf
De maand maart is nu al een van de natste ooit gemeten. Niet zo gek dus, dat ik weinig zin had om te gaan fietsen. Deze week wordt het wat mooier (droog, weinig wind en hopelijk zelfs af en toe wat zon) en dus krijgt deze mooi-weer-fietser wat meer zin om de fiets van stal te halen! Het belooft een mooi sportweekje te worden. Met op zondag dan waarschijnlijk toch mijn eerste wedstrijdje: 10 km in Hoorn. De Dijkenloop van av Hollandia.


maandag 18/3: duurloopje
's Avonds heb ik (na de 22 km van gisteren) toch even een rondje gerend. In een relaxt tempo kwam ik tot 11 km. Na iedere km heb ik even 30" versneld: van tempo d1 naar tempo d2. Niet te gek, gewoon even lekker. Een mooie "in between jobs" training.

dinsdag 19/3: baantraining
Heerlijke training. Aanwezig waren oa Bazz, Jessie, Martin, Jeroen, Frank en Dave. Vertrouwde namen. Maar ik liep de 800-tjes met Maaikel Koenis. Een voor mij "nieuwe" loper. In mijn afwezigheid is hij bij Dem gaan lopen. Een aanwinst voor de club. We liepen de 300-tjes gemiddeld in 3'00" (van 3'03" tot 2'54"). De bedoeling was afwisselend  200m steady, 200m snel. Dat lukte prima. Al rennend lekker kletsend. Maaikel gaat over 2 weken een poging wagen om de marathon in 2.48.00 te lopen. Dat zou wat zijn, zeg! En ik? Nou, voor mij lijkt Hoorn zondag serieus te worden: José wil namelijk wel mee om daar met de honden een kijkje te nemen bij het hondenpension waar ze gedurende onze Amerikareis verblijven. Win-win dus. En als dan ook Frank nog eens meegaat om in Hoorn te gaan rennen, dan is de keuze wel bepaald, hè.

woensdag 20/3: duurloopje
Kane had vanavond een training in het voetballab Sina. Ik bracht hem en ging vanaf Sina een rondje rennen in de polder. Een prima rondje van ruim 12 km in 4'20"/km. Na afloop nog een stukje van de training van Kane kunnen zien en gezellig samen naar huis gefietst. Win-win! Het rennen ging uiteindelijk zo goed en zo vlot, dat het nauwelijks meer een "in between jobs" training te noemen is.

donderdag 21/3: baantraining
Vanmorgen wakker geworden met prima benen. Wel zo prettig. Ik heb 6 dagen achter elkaar gerend en me niet echt ingehouden. Vandaag nummer 7 op 'n rij. Wanneer ik tot 11 km kom, heb ik in die 7x rennen precies 100 km gelopen. José en Robin zijn een avondje uit. Ze gaan om 20.00u weg. Dan kan ik nog nét op de baan trainen. Geregeld blijf ik na een baantraining gezellig "even hangen", maar nu niet. Meteen naar huis na afloop. Dat vooraf. Nu de praktijk. Op de baan 8x300m (p=100m) & 4x600m (p=400m) gelopen, met Dave en Frank. Bij de start wat stramme benen, maar tijdens de training waren ze goed. Het ging steeds soepeler en gemakkelijker. De 600-tjes gingen zelfs beter/sneller dan de 300-tjes.
300-tjes: 66, 64, 62, 62, 62, 61, 60, 60.
600-tjes: 2.07, 2.02, 2.01, 1.56.
Bij thuiskomst stond de teller op 14 km: doel behaald dus.

vrijdag 22/3: rust
De afgelopen weken was het vaste prik om op vrijdag een rondje met Dave te rennen. Dave kon vandaag niet en voor mij kwam rust naar zondag toe ook niet verkeerd uit.

zaterdag 23/3: fietsen
's Middags, na de voetbalwedstrijd van Kane kon ik even een rondje fietsen. In ieder geval was ik zeker niet van plan om (met het oog op Hoorn de volgende dag) te gaan rennen. Een easy rondje fietsen zou juist wel even lekker zijn. Mark had daar wel oren naar, maar kon pas om 17.00u. Prima! Het werd een heus kletsrondje: 55 km in nog geen 27 km/u. In het (namiddag/avond)zonnetje en op de terugweg hadden we heerlijk de wind in de rug.

zondag 24/3: 10 km wedstrijd
Vanmorgen werd ik om 9.15u opgehaald door Frank en vertrokken we naar Hoorn voor de Dijkenloop van av Hollandia. Deze startte om 11.00u. Een leuke, kleinschalige wedstrijd. Er waren niet heel veel lopers, maar toch wel wat sterke. Dat bleek bij de start meteen al. De eerste 3 lopers schoten meteen weg. Ik liep met 2 mannen in groepje 2. Kilometer 1 ging snel: in 3.31. Mijn 2 groepsleden trokken flink door, waardoor ook kilometer 2 snel ging: 3.38. Toen draaiden we naar rechts en hadden we het toch wel wat stiekeme windje tegen. Ik moest er af en liep alleen door. Kilometer 3: 3.47. Kilometer 4 was geen prettige: 3.51 met wind tegen. Daarna draaiden we wat en was het vervelende stuk met tegenwind klaar. Kilometer 5 en 6 gingen wat soepeler en dus probeerde ik iets te versnellen om het gaatje naar de 2 lopers voor me te verkleinen. Dat lukte niet echt meer: 3.47 en 3.49. Nu had ik de wind vol in de rug, maar gemakkelijk ging het allang niet meer. Ik kon gelukkig op 1 van de lopers (Reinier Wardenaar) voor me wat inlopen en daar focuste ik me dus maar op. Kilometer 7 en 8: 3.50 en 3.50. In de 1 na laatste kilometer haalde ik Wardenaar me in, maar werd ik zelf óók ingehaald (door Gerard Koeman). Ik liep dus nog steeds op de 6e plaats. De 5 voor me waren buiten m'n bereik. Wardenaar raakte snel achterop. En dus streed ik met Koeman om plek 5 en 6. Kilometer 9 ging in 3.49. De laatste kilometer. Samen liepen Koeman en ik richting de baan van Hollandia. Daar aangekomen, zette ik een eindsprint in. Maar Koeman lette goed op en spurtte achter me aan en passeerde me in de laatste 100m en werd 5e. En zo eindigde ik als 6e in Hoorn. Omdat de laatste kilometer door ons haantjesgedrag in 3.35 ging, sleepte ik er een prima eindtijd uit: 37.15. Zo'n 2,5 minuten achter winnaar Bouke Bouma (33.51). Ook Frank was tevreden. Hij is weer aan het opbouwen en wilde onder de 40 minuten lopen. Dat lukte 'm: 39.29. En dus reden we tevreden terug naar huis.

weekoverzicht
Na woensdag kan ik zeggen dat ik voor het eerst in 2 jaar tijd weer eens meer dan 200 km in een maand heb gelopen. En dan was de maand maart nog lang niet afgelopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten