Pagina's

zondag 11 maart 2018

2018 week 10: #earlybird

vooraf
Na een mooie winterse vakantieweek, weer terug naar school. Tijdens de afgelopen wee ging het fietsen perfect en was het lopen wat lastiger door een niet 100% goede linker achillespees. Daardoor zal deze wee de nadruk meer op het fietsen komen te liggen. Dat geeft meteen het mooie van de combinatie rennen en fietsen weer. Afhankelijk van de vorm, status en zin bepaal ik gewoon per weer wat ik zoal ga doen.
Iets anders. In het kader van me fit(ter) voelen in combinatie met vroeg opstaan, lijkt het me interessant om af en toe eens 's morgens vroeg een kort en rustig rondje te gaan rennen. Daarbij heb ik het rondje zoals afgebeeld op het plaatje voor ogen: een rondje van slechts 4 km. Zie: afstandmeten.nl. Eens kijken of dit iets voor mij is. Het is niet zo dat ik vanaf nu dus 's morgens wil gaan rennen: het doel is 's morgens fit opstaan. Een nieuwe gewoonte leer je jezelf aan in minimaal 66 dagen. Zie: hoe-lang-duurt-het-om-een-nieuwe-gewoonte-aan-te-leren. Hoe lang duurt het eer ik gewend ben aan het opstaan om 6.00u? Johan de #earlybird?



maandag: duurloopje
Om 6.00u ging vanmorgen de wekker. Zo vroeg is ie nog nóóóit gegaan. Nou ja,  dat was m'n gevoel dan, hè. En dus was mijn eerste gedachte: "pfff, bekijk het maar, ik ga er echt nog niet uit." Maar 3 minuten later stond ik toch naast m'n bed. Ik geef toch niet op vóór ik überhaupt begonnen ben!??! Hup, omkleden en gááán! En dus begon om 6.15u m'n eerste ochtendrun. En wat was dat lekker, zeg. Ja, m'n linker achillespees sputterde nog steeds wat tegen, wat reden was om het rustig aan toe doen. Maar rustig (en kort) lopen was toch al het plan. Belangrijker was het gevoel van 'lekker fris' worden. En dat lekkere frisse gevoel is de hele dag gebleven. Door de dag te starten met een rondje rennen, stond ik meteen 'aan'. Voor een herhaling vatbaar, zou je dus denken. Hoewel ik nog niet denk dat ik vandaag ben getransformeerd in een vroege vogel, hoor! Maar ... let's give it a try!
https://connect.garmin.com/modern/activity/2535522807

dinsdag: Tacx duurloopje
Ook vanmorgen ging de wekker om 6.00u. Evenals gisteren had ik geen moeite met opstaan. Maar in tegenstelling tot gisteren had ik geen zin om meteen al te gaan rennen.
's Middags had ik dat wél, maar toen had ik geen tijd. 's Avonds had ik wel tijd, maar minder zin. Toch ben ik om  20.30u nog even voor een kort rondje op pad gegaan. Was even lekker.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2538855728

woensdag: rondje op de mtb Tacx duurloopje
Nu had ik iets meer moeite met 6.00u. Maar op eenzelfde wijze waarop ik ook moeite zou hebben gehad met 7.00u. Door het wat moeizame opstaan, had ik geen energie en zin om te gaan rennen. Mijn succes bestond vanochtend net als bij gisterochtend uit het vroege opstaan zelf. En ook nu voelde ik me heerlijk fit op school. 's Middags lekker met Ravi gewandeld: Kane ging gezellig mee. Ik wilde aan het einde van de middag een rondje fietsen, maar het begon wat te (mot)regenen. Dus dacht ik 's avonds een uurtje op de Tacx te gaan rijden, maar om 20.00u moest ik Robin ophalen van school. Daardoor bleef er 'slechts' ruimte over voor een kort rondje rennen. En dááát blijft het grote voordeel van hardlopen: er is (bijna) altijd wel een gaatje op de dag voor een kort rondje.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2540861352

donderdag: duurloopje rust
Een rustdag. Ik had gemakkelijk even een kort rondje kunnen rennen, maar ik voel(de) me niet fit. Een rommelbuik en een watterig hoofd. En dus ... rust.

vrijdag: rondje op de mtb
Vanmorgen werd ik gelukkig weer fitter wakker dan gisterochtend. En dat bleef de hele dag zo. En dus kon ik aan het einde van de middag een rondje fietsen. Heerlijk tussen 17.00u en 19.00u zo'n 50 km door de duinen en de polder gereden. Het was 8 graden, er stond nauwelijks wind en er was wat sluierbewolking: ideaal fietsweer.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2544478962

zaterdag: duurloopje rondje op de racefiets
Ik was van plan om even een rondje te gaan rennen, tot Marco belde met de vraag of ik mee wilde fietsen. Hij wilde vandaag ipv zondag, omdat hij op het weerbericht had gezien dat het zondag de hele dag zou gaan regenen. En natuurlijk wilde ik best mee. We hebben een heerlijk rondje gestampt: 70 km in 31 km per uur. Met een verraderlijk zuiderwindje. Heen vlogen we naar Egmond, maar terug hadden we de wind vol tegen. Gelukkig waaide het niet eens heel hard, maar doordat we 'm recht tegen hadden, werd het toch werken. Ik wist niet zeker of ik geluk of pech had dat Marco zo sterk reed. Geluk, omdat hij het leeuwendeel aan kopwerk deed. Pech, omdat hij dat zo goed deed, dat ik ook in zijn wiel flink m'n best moest doen. En dan reed ik niet eens slecht, hè. Het goede rijden maakte de voldoening na afloop des te groter.
Vanmorgen had ik ook al "gesport": ik was scheidsrechter bij Kane (zie afbeelding), omdat er vandaag een scheidsrechterstekort was. En eerlijk is eerlijk: ik vond het leuk om te doen!
https://connect.garmin.com/modern/activity/2546226479

zondag: rondje op de mtb
Vanmorgen géén wekker gezet. Toch was ik al om 7.00u wakker. Gezellig met José 'een bakkie gedaan'. Relaxt ontbeten en daarna zouden we gaan wandelen met Ravi. Tot José voorstelde om er een "win-win-win-situatie" van te maken. Ik rennen, José foto's maken en de hond lekker laten darren in de duinen en op het strand. Dat klonk me als muziek in de oren. En zo trokken we naar Wijk aan Zee. En wat een leuk uur werd dat, zeg. José zocht de mooie plekken op, ik was ondertussen al aan het rondrennen en Ravi ging heerlijk haar gang tussen ons in. Geregeld riep José of ik dit of dat pad wilde nemen, en klik-klik-klik ... ik stond er weer op. Ze wilde dat ik op de duinen wat op en neer ging, voor een wat speels effect. Dat betekende af en toe serieus ploegen door het duin omhoog. Zo kwam ik al met al tot ruim 6 km. En wat een plaatjes leverde het op, zeg. Niet normaal! Wat ook best interessant was: deze manier van lopen (een rustig tempo, maar lekker op en neer door het zand) voelden super goed voor knie en achillespees. Huh ... ik zou toch gaan fietsen? Jahaaa, dat klopt. Normaal gesproken wordt er op zondag gefietst. Maar, zoals gisteren al voorspeld, vanmorgen regende het.
En dus besloten we om niet te gaan. Wellicht konden we later op de dag nog een rondje, als het droog was. En ja, hoor ... José en ik waren nog niet thuis en Marco hing al aan de lijn. Of ik nog wilde fietsen, haha. Túúrlijk. Om 15.00u was Co bij me. Kon ik nog mooi even wat eten en boodschappen doen. Om 15.00 stapten we op voor een prima rondje. Ik had weinig last van het feit dat ik vrijdag en zaterdag had gefietst én vanmorgen had gelopen. Gisteren deed Marco veel kopwerk, vandaag waren de rollen omgedraaid. Zo vormen we een uitstekend team!
Het weer werd steeds beter. De temperatuur was de hele dag met 11 graden prima. Vanmorgen was het best fris. En ook bij aanvang van het fietsen was het fris. Maar de wind ging liggen en de zon brak uiteindelijk zelfs door. En toen was het opeens heel aangenaam. En zo heb ik met deze "dubbeldekker" van vandaag erbij, deze week 7x gesport, met een rustdag!
- Rennen vanmorgen:
https://connect.garmin.com/modern/activity/2548312039
- Fietsen vanmiddag:
https://connect.garmin.com/modern/activity/2549034559


weekoverzicht
De gehele werkweek is het me gelukt om 6.00u op te staan. Ook op zaterdag stond ik vroeg op: om 6.45u ivm het voetballen van Kane. En op zondag zou ik er ivm ons bosrondje om 6.45u uitgaan, maar door de voorspelde regen besloten Marco en ik om niet te gaan. En dus vond ik dat ik mocht uitslapen, haha!
Verder gaat het wat sporten betreft prima. Het fietsen blijft voor de winterperiode vrij stabiel, met telkens zo'n 100 km per week. Wat lopen betreft lijken de kwaaltjes steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen. Reden om weer eens wat intervaltrainingen te gaan doen. Komende week wil ik vooral wat korte afstanden trainen: 200m, 400m, etc. Doel: dmv korte afstanden proberen ontspannen en automatisch op techniek en houding te letten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten