Pagina's

maandag 10 februari 2020

2020 week 07 #Wijckloop

vooraf
In afgelopen week kon ik een vervolg geven aan m'n #dailybikeorrunactivity-reeks en kwam ik tot 48x. Deze week nog 3x en ik evenaar m'n record. En, ja, nu is dat wél een doel! Donderdag kan ik op 52 en dus op een nieuw record uitkomen. Het geeft aan hoe lekker ik bezig ben. Het dagelijks sporten voelt verre van 'moeten', ik vind het heerlijk om elke dag even naar buiten te gaan. Zeker na een werkdag. Liefst rennend en anders lekker op de fiets. Dat laatste zal vanaf het voorjaar wel weer wat meer gaan trekken.

maandag 10/2: duurloopje
Nog steeds was er een snoeiharde wind. Niet de ZW 10 van gisteren, maar nog steeds ZW8. Dat maakte een souplesseloopje niet zo prettig om te doen. Gewoon even lekker rennen was een beter plan. Ik begon easy (km 1 in 5'13"), maar uiteindelijk was het een moderate rondje: 10,5 km in 4'33"/km. Van de wind had ik niet zo veel last. Alleen tegen het einde begon het opeens te hagelen en onweren. Omkeren en gauw naar huis!

dinsdag 11/2: baantraining
Baantraining 'lang': 6*1000 (p200 w/dr), met Maaikel en Dave.
Dave liep er zelfs 8, ivm zijn marathonvoorbereiding.
Ik begon wat aarzelend, vanwege de storm (W 8), maar de 1000s gingen steeds gemakkelijker en sterker. Dat bleek ook wel uit de tijden: 3.59, 3.48, 3.34, 3.39, 3.36, 3.25. Inlopend heen en uitlopend terug. Heen had ik de wind schuin in de rug en werd ik af en toe bijna van de Aagtendijk af geblazen. Terug met wind tegen maar niet over de dijk gegaan, haha. Toch weer lekker ruim 12 km bij kunnen schrijven.

woensdag 12/2: souplesseloopje
M'n 51e sportbeurt op rij: 200s samen met Kane. Nog steeds die harde wind: W7. Daarom geen voetbaltrainen vandaag. Leuke bijkomstigheid was dat Kane dus een keer met mij mee kon rennen. Een easy souplesseloopje (15*200 (p=200 w/dr)) leek daarvoor ideaal. Voor mij lekker actief herstellen van de baantraining van gisteren (en een mooie check hoe ik die training heb verteerd) en voor Kane een leuke alternatieve training. Heeft ie mooi 7,5 km gerend. De 200-tjes zorgden ervoor dat er ook flink wat rustmomenten waren. Dat kon Kane wel gebruiken. Ook was het een manier om telkens weer bij elkaar te komen. Tijdens de wandelpauzes liep ik weer naar Kane en konden we samen dribbelen tot het nieuwe 200-tje. Mooi om te zien dat hij niet opgaf: hij heeft ze echt alle 15 gerend! En dus ben ik een #trotsevader!


donderdag 13/2: baantraining
Baantraining 'kort': 10*400 (p200 w/dr). Doel van vandaag? Rennen! Waarom? Omdat het m'n 52e sportbeurt op rij was! Ja, dat was deze keer zeker een doel op zich: een nieuw record. Leuk! In 2018 stopte het na 51x. Zie: 2018/02/-week-08-oudergesprekken. Mij benieuwen na hoeveel keer deze reeks stopt. Want eens stopt het, da's een zekerheidje. Terug naar vanavond: de 400s, samen met Gijs en Ralph gelopen, gingen in 84" per keer. Geen super benen, wel vrij constant gelopen. En weer een dikke 12 km.

vrijdag 14/2: fietsen (mtb weg)
Het was een mooie dag. Ik kon redelijk op tijd naar huis. Wat zou ik doen? Het werd fietsen: om 16.00u zat ik op de mtb. Op en neer naar Egmond door de duinen. Heerlijk. Heen met de wind  in de rug, die nu best meeviel en terug soepel door de wind. Lekker 40 km getrapt in 27,7 km/u. Voor de hardloopbenen was het wel een goede keuze om te gaan fietsen..

zaterdag 15/2: souplesseloopje
Josés broers vierden vandaag hun verjaardag. Daar zijn we met de auto naartoe gegaan. Ik ging rennend terug naar huis. Rustig aan, ivm de Wijckloop morgen. Een easy souplesseloopje: 16*200 (p=200 w/dr). Met iets langer in- en uitlopen dan normaliter, omdat  ik bij het lopen van 200s, meestal uitkom op 7km. En de afstand naar huis was bijna 9 km. Er stond een flinke wind: Z6. En deze had ik vol tegen. Belangrijk was het om toch zo soepel en ontspannen de 200s uit te voeren, wat prima ging. Morgen staat er een nog hardere wind: Z8. Maar het grote verschil is dat we 'm dan juist op het strand (het meest open stuk van de route) mee hebben. Bofferds!

zondag 16/2: wedstrijd
Vandaag: de Wijckloop. Ik kon kiezen uit de 10 km (blauw op de kaart) en de 10 EM (paars op de kaart). Gezien het parcours, leek de 10 EM me leuker. Een echte thuiswedstrijd in "mijn eigen" duingebied. Ik beschouwde de loop als trainingswedstrijd, als vervanging van de tempo duurloop. De start was om 10.45u. Om 10.00u even inschrijven (wilde ik zaterdagavond doen, maar toen kon ik niet meer voorinschrijven). Dat betekende uiterlijk 9.30u van huis. Ik kon meerijden met Rowdy. Dat was wel zo prettig. Het was gezellig druk in de kantine van Heliomare (waar de start was), met veel bekenden. Rowdy liep de 10 km. Gijs, Jacco en ik de 16,1. Inlopen hebben we niet gedaan: met het slechte weer zouden we er eerder kouder dan warmer door worden. Vlak voor de start stonden we nog gezellig wat te kletsen. Omdat de start 2 minuten te vroeg was, stond ik niet op tijd klaar. Samen met Gijs moesten we slalommend richting strand. Op het strand konden we veel lopers inhalen. De wind waaide zo vol in de rug, dat je alleen maar je voeten op hoefde te tillen. De wind nam je voor je gevoel per stap meters mee naar voren.

Uiteindelijk liepen bij strandafgang Heemskerk er nog slechts 3 voor ons. De voorste van die 3 was Dirk Klaasssen. Na 4 km gingen we de duinen in. Één van de 3 voorsten (die we eigenlijk op dat moment net aan het inhalen waren) liep bij de splitsing 10 EM met 10 km rechtdoor. Dat betekende dat hij de 10 km liep. Wij sloegen linksaf, de eerste heuvel op. Op de heuvel werd het gaatje weer wat kleiner. Daarna sloegen we rechtsaf en vanaf nu werd het naast heuveltje op en heuveltje af, voornamelijk met wind tegen lopen. Bij de Kruisberg verloren we iets terrein met het trappetje op en trappetje af gaan. Daarna liepen we weer wat in. Gijs moest helaas lossen en ik liep naar de eerste van de 2 lopers voor me toe: Bas de Bruin. Het werd even onoverzichtelijk, omdat we weer samenvoegden met de 10 km lopers, op een stuk met bochtige single tracks in een bosrijk stukje. Nadat we over de helft waren, had ik de 2e loper te pakken: 'd'r op en d'r over'. Nu had ik alleen Dirk nog voor me. En ik liep rap op 'm in nu. Na 10 km had ik ook Dirk te pakken: weer 'd'r op en d'r over'. Op een lastig klimmetje, waardoor ik ervan overtuigd was dat ik hier een mentale tik uitdeelde.
Lang bleef het gaatje vrij klein, echt geknakt was Dirk dus nog niet, maar ik had nog voldoende over en wist dat het pas tijdens de laatste 3 km echt zwaar zou worden. Bij de 'beruchte Heliomarelus, zoals Jacco dit stuk noemt. Consolideren nu nog even. Juist vanaf het moment dat we aan de Heliomarelus begonnen, kon ik mijn voorsprong vergroten. Na 14 km wist ik dat ik ging winnen: het gaatje was nu groot genoeg. En relaxt finishen in de wetenschap dat je gaat winnen, betekent: lekker kunnen genieten! Qua tijd was het natuurlijk geen vergelijk met welke wegwedstrijd dan ook: wind, mul zand, heuveltjes zorgden daar wel voor.
Qua gevoel liep ik uitstekend. Sterk van start tot finish.Vooral het indelen van de race stemde tot tevredenheid. Bijvoorbeeld het bewust even gas terugnemen op de trappen bij de Kruisberg (tip van Ralph). Nergens stuk gegaan en krachtig genoeg de laatste 3 km ingegaan. Gijs werd uiteindelijk, achter Dirk, derde. Hij vertelde dat hij de loper voor hem vlak voor een klaphek inhaalde. Toen deze dat merkte, gooide hij het hek expres dicht voor Gijs. Lekker sportief. Dirk finishte 37" achter me, Gijs op 1'25" en Bas de Bruin 2'08".
Rowdy werd tweede op de 10 km. Nice! Ook Dave en Ralph deden mee, maar zij liepen (in voorbereiding op de marathon) de 30 km. Zij waren om 9.00u al van start gegaan en spraken we na afloop in de kantine. Na de finish even wat eten en drinken en toen douchen. Niks uitlopen: natte goed uit en opwarmen onder de douche. Daarna de kantine in voor prijsuitreiking en even gezellig nababbelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten