Pagina's

vrijdag 24 januari 2020

200-tjes

Het ei van Columbus, zo kan ik de souplesse 200-tjes wel noemen.

Ik ben nu 3 weken bezig om op hardlooprustdagen een souplesseloopje te doen in de vorm van 15*200 (p=200 dr/w,w/dr). Het zijn als het ware herstel-intervalloopjes.

In het stukje efficient-trainen schreef ik over deze 200-tjes dat het niet-vermoeiende relaxte trainingen zijn, die vanwege hun niet-beschadigende karakter verder bijdragen aan goed herstel. Precies wat ik nodig heb, mbt mijn linker achillespees en rechter knie.

Wat leveren de souplesse 200-tjes me op?
  • Ik start soms wat stram, maar eindig telkens superfit.
    • Na de eerste twee 200-tjes voel ik de souplesse en reactiviteit komen en ga ik veerkrachtiger lopen.
  • Het is een ideale vorm op op loophouding en -techniek te letten 
    • (rechtop, korte pas, niet zwaaien met de armen, geluidloos, naar voren kijken, ...).
  • Ik voel me 'dus' happy na afloop.
  • Het voelt echt aan als actieve looprust.
  • Met de 200-tjes kan ik goed nagaan hoe 'fris' ik nog ben. 
    • Ik kan tijdens en na een 200-tjes training bepalen wat ik de volgende kan gaan doen.
    • Op deze manier is chronisch vermoeid raken te voorkomen.
  • Ook levert het me op een heerlijke manier weer zo'n 8 km op.
  • Met de 200-tjes op het programma kan ik elke dag wel rennen.
Van een easy duurloopje op een 'tussendoordag' krijg ik vooral vermoeide benen. En van een souplesseloopje krijg ik juist frisheid in de benen. En dat met dezelfde intensiteit.

"Souplesse 200-tjes: ik zou het bijna aan iedereen willen aanraden!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten