Pagina's

maandag 9 maart 2020

2020 week 11 #géénvoorjaarsloop

Regelmatig, (bijna) elke dag, hardlopen lijkt voor mij dé manier om blessurevrij te groeien.

vooraf
Gisteren géén CPC, deze week hopelijk wel de Voorjaarsloop in Heerhugowaard. Ik hoop nog steeds 10kmbinnen36minuten te kunnen lopen. Deze zondag zal dat niet lukken. Ik hoop een aantal 10 km wedstrijden achter elkaar te kunnen lopen en zo naar een tijd onder de 36 minuten toe te kunnen werken. Eerst maar kijken of ik dinsdag weer geheel fit op de baan kan trainen.
M'n laatste 10 km wedstrijd liep ik in oktober in Heerhugowaard: de Najaarsloop, in 37'40". Dat zou ik komende zondag ook een mooie eindtijd vinden. Na afgelopen kwakkelweek, zou 38'00" al heel mooi zijn, denk ik. En dan van 38-er naar 37-er naar 36-er naar 35-er: "waar kan ik tekenen?!!?" Dave en Jeroen hebben zondag het goede voorbeeld gegeven met allebei een PR op de halve marathon. En verder ... m'n #dailybikeorrunactivity-reeks-record ook weer wat scherper op 76. Nog steeds géén doel op zich: wel leuk dat ik het al zo lang zo goed volhoud. Het zegt ook echt wel wat, natuurlijk. Gedurende de afgelopen 10 weken heb ik gemiddeld ruim 60 km per weer in 6x gelopen. Aangevuld met een keertje fietsen. Vooral die 60 km in 6x stemt tot tevredenheid. Ik wissel Q, M en E goed af. Vaak 2x Q, 1xM en 2x E (waarvan 1x soepele 200-tjes. En die ene keer fietsen is een soort actieve rust. Dat gaat niet meer hard en ver. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo'n strak schema heb kunnen hanteren. Hooguit in de laatste 12 weken voor de marathon van Amsterdam in 2016. Regelmatig, (bijna) elke dag, hardlopen lijkt voor mij dé manier om blessurevrij te groeien.

maandag 9/3: duurloopje
Nr 77. Vandaag weer een goede dag op school gehad. En dus kon ik 's avonds zonder problemen even gaan rennen. Niet te gek, morgen staat er weer een baantraining op het programma. Gewoon even lekker rennen. En lekker ging het vanaf de eerste stappen. Meestal moet ik even een km inkomen, nu ging het meteen soepel. It felt like dancing: soepel, ontspannen, reactief. Ik liep 10 km in 4'15"/km. Vaak is dat een tempo waar ik m'n best voor moet doen. Vandaag niet, zo gemakkelijk ging het.

dinsdag 10/3: baantraining
Nr 78. Op het programma stond een piramidetraining:
200-400-600-800-1000-800-600-400-200 (p200) (sp na de 1000 was 400). Samen met Ralph gelopen. Ging best goed.
Tijden: 0.39 - 1.25 - 2.06 - 2.47 - 3.30 - 2.46 - 2.04 - 1.21 - 0.38. Het begon steeds harder te waaien en te regenen. Als een verzopen katje kwam ik thuis. Bweh. Nu, na het douchen, voelt het heerlijk!

woensdag 11/3: duurloopje
Nr 79. Wow, ik ben op het punt aangekomen dat 4'37"/km easy aanvoelt. Met dank aan Kane. Want bijna was ik thuis gebleven. Moe, niet geheel fit en geen zin. "Pap, je gaat gewoon, niet zo zeuren!"  Tja, en als je dan van je zoon die woorden terugkrijgt, die je zelf weleens inzet, dan moet je wel, hè! Haha! En even een kort stukje 'lekker lopen' kan gewoon. Het werd 7,5 km in 35 minuutjes. Een frisse neus halen, even opfrissen. Tijdens en na het rennen ... héérlijk! "Kane, bedankt!"

donderdag 12/3: baantraining
Nr 80. Heftig corona-nieuws. Vandaag zijn er flinke maatregelen genomen. Geen voetbalwedstrijden deze maand en geadviseerd wordt om ook geen voetbaltrainen te geven. Ook geen evenementen met meer dan 100 mensen. Waarschijnlijk zondag dus geen Voorjaarsloop. En vanavond? Wel trainen op de baan? Nou ja ... toch maar wel. Een kleine groep en eigenlijk geen contact met elkaar. De Atletiekunie geeft aan dat zij de adviezen van het RIVM hanteren. Trainingen in kleine groepjes op de club mogen. Tja, wat is wijsheid? Waarschijnlijk weten we pas achteraf het antwoord op die vraag! Vanavond met Frank, Dave en Michel getraind: 5*400(p200),5*300(p100),5*200(p200) sp400.  Ging lekker en vlot ook. Met de vorm zit het best goed. Tijden: 83/81/81/81/80 - 59/58/58/58/58 - 38/38/38/37/37.

vrijdag 13/3: duurloopje
Nr 81. Afgelast! De Voorjaarsloop van aanstaande zondag is afgelast. Dat zat er na het bericht van gisteren natuurlijk dik in, hè. En nu is het definitief. Bij av Lycurgus in Assendelft (onze "buurman"), mag er tot 1 april niet meer op de baan getraind worden. Het is nu wachten op berichtgevingen van av Dem. Volgens mij kunnen we er op wachten dat ook Dem de trainingen af gaat lasten. Zelf rennen kan uiteraard altijd, mits gezond. Vandaag dus ook. Een heerlijke 10 km gelopen in 4'12"/km. 'When moderate (almost) feels easy!' Potverdorie, wat jammer dat zondag niet doorgaat. Ik voel dat ik in een 'PR-vorm' verkeer. Wellicht had ik zondag al een poging voor een tijd onder de 36 minuten kunnen wagen. Zonde. Van het niet-fit-zijn van vorige week is namelijk niets meer over.

zaterdag 14/3: fietsen (racefiets)
Nr 82. Inmiddels heeft av Dem laten weten dat er tot nader order niet getraind mag worden op de baan. Maar even kijken hoe we daar mee omgaan. Trainen bij Dem kan niet, wat kan er wél? Hardlopen lijkt me uitermate geschikt om te blijven doen in deze tijd. Het houdt je fit en dus ben je daardoor redelijk gewapend tegen een virus. De vraag is dus niet of ik kan rennen, maar waar en hoe en met wie. Met de mannen van Project2uur59 hebben we het daar over. Vandaag heb ik niet gerend. Wel gefietst, met Mark. Het was redelijk zonnig, maar toch stond er weer een verraderlijk windje. Inmiddels is mij ook wel duidelijk dat mijn stijgende hardloopvorm ten koste gaan van mijn fietsbenen. Wat moest ik werken zeg. Het was af en toe afzien in het wiel van Mark, terwijl we helemaal niet zo hard reden. We reden een krappe 50 km in nog geen 29 km/u. 's Morgens heb ik trouwens nieuwe hardloopschoenen gekocht. Marathon- en trailschoenen. Zie: #nieuweschoenen.

zondag 15/3: lange duurloop offroad
Nr 83. Geen Voorjaarsloop Heerhugowaard vandaag. Wel lekker gelopen met een aantal mannen van Project2uur59. Met Frank, Dave en Jeroen om precies te zijn. Offroad in de duinen. Om 10.30u startten we vanaf de parkeerplaats bij de Oudendijk, voor een rondje van 19 km. Voor het eerst op m'n nieuwe trailschoenen. Deze liepen prima! Ik ging op de fiets naar de Oudendijk: was ik meteen even lekker warm gedraaid. En zo had ik dus ook een cooling down terug naar huis op de fiets. Benen voelden toch wat zwaar na het ritje van gisteren. Moet maar goed bedenken wat ik de komende maanden, richting marathon, wil met het fietsen. Het moet wel iets toe (blijven) voegen. Tijdens het lopen had ik er niet zo veel last van, hoor. We liepen in een lekker tempo van 4'44"/km.

Indrukwekkend nieuws vanmiddag:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten