Pagina's

maandag 16 maart 2020

2020 week 12 #corona

vooraf
- Afgelopen donderdag schreef ik over de maatregelen mbt het corona-virus, die de sport raken. In de maand maart  geen evenementen met meer dan 100 mensen. Geen hardloopwedstrijden dus. Onder anderen gaat de marathon van Rotterdam (die op 5 april gelopen zou worden) niet door. Iets zegt me dat deze periode weleens langer zal gaan duren. Hopelijk kunnen er vanaf mei weer evenementen gehouden worden. En dus richt ik me wat trainen betreft maar tot wedstrijden vanaf mei en kan ik voorlopig flink aan de basis kunnen blijven werken. Aan die basis moet ik de komende weken vooral zelf werken, omdat av Dem heeft laten weten dat er tot nader order niet getraind mag worden op de baan. Intervallen in de tuinderijen dus bijvoorbeeld. Pas ergens in mei zal ik me ook inschrijven voor de marathon van Amsterdam. Ik ga er gemakshalve vanuit dat alles dan wel weer in orde zal zijn. Maar toch ...
- Inmiddels is zondag aangegeven vanuit de overheid dat de scholen voor de meeste leerlingen zijn gesloten. Alleen bij hoge uitzondering wordt er een leerling toegelaten: kinderen van ouders met een vitale baan (zorg, onderwijs, etc.) en dan moet dat voor beide ouders gelden. Heftig, hoor.
- Het spreekt voor zich dat het corona-probleem veel belangrijker is dan mijn gesport. Ik kan er ook niet omheen. Maar mijn blog gaat nu eenmaal over mijn gesport en dat wil ik graag zo houden. Al is het maar omdat er mensen zijn die veel meer kennis van het probleem hebben dan ik en niemand op mijn bescheiden mening zit te wachten.
- Gisteren verscheen er een interessant artikel op de site van RunnersWorld: Hardlopen in het COVID-19 tijdperk van Rob Veer. covid-19-corona-virus-hardlopen-immunsysteem. Strekking van het verhaal: "Zware inspanningen (lees: trainingen die je meer dan gemiddeld moeite kosten) zijn een aanslag op de verdedigingslinies van je immuunsysteem, waardoor het in de uren na zo’n training verzwakt is en je vatbaarder bent voor infecties, zoals het COVID-19 virus. Schrap ‘afzien’ en ‘diep gaan’ voor een aantal weken uit je trainingswoordenboek."
- Ik heb m'n schema er inmiddels op aangepast. Het hardlopen (en ook het fietsen) staat nu in het teken van fit blijven. Door fit te blijven, houd ik m'n weerstand tegen het virus hopelijk groot. Daarom wil ik Kane af en toe meenemen. Robin en José bewegen wel met Haley. Maar voor Kane zijn alle voetbalwedstrijden en trainingen afgelast. Rennen met papa dus maar! Ook proberen we Robin en Kane mee te krijgen als we met de honden gaan wandelen.

maandag 16/3: souplesseloopje
Nr 84. Een warrige lesdag op school zonder leerlingen afgesloten met een easy souplesseloopje: 15*200 (p=200 w/dr). Ik zou samen met Kane gaan rennen, omdat hij niet kon (of beter: mocht) voetballen en trainen, ivm het coronavirus. Op het laatste moment koos hij ervoor om met José, Robin en de honden te gaan wandelen. Wie weet kan ik op woensdag en/of zaterdag een nieuwe poging wagen om met hem rennen. Blijft hij lekker bezig en hebben we toch onze vader-zoon-momentjes. Vanavond voor het eerst op m'n nieuwe marathonners gelopen: de Hoka Evo. Wat een lekkere schoen is dat, zeg. De 200s gingen lekker soepel in 44"/x. Een prachtige avond om even te rennen: kraakhelder en géén wind. Enige minpuntje was dat ik nog steeds m'n linker heup wat voel.

dinsdag 17/3: duurloopje
Nr 85. Na m'n eerste thuiswerkdag (de leerlingen werken vanaf nu thuis en ik begeleid ze thuis) even rennen. Ik had niet zo veel zin in een programma, dus werd het gewoon even lekker rennen. Echt lekker ging het niet. Aan het weer lag het niet: het was 12 graden en lekker zonnig. Maar het ging gewoon moeizaam. Ik voelde me futloos. Het hele land is ontwricht door het corona-virus. En dat merk je aan alles, dus ook aan het rennen. En toch liep ik 10 km in 4'30"/km.

woensdag 18/3: souplesseloopje
Nr 86. Een easy souplesseloopje: 15*200 (p=200 w/dr) met Kane. Offroad in de duinen. Op het parcours dat ik vroeger als jonge jongen ook heb gelopen met mijn vader. De blauwe route, wat vroeger route 22 was. De 200s zijn zeer geschikt voor een quality-father-son-run-moment. De 200s deed ieder in z'n eigen tempo. Dan wandelden we elkaar weer tegemoet (100m) om vervolgens 100m met elkaar op te dribbelen. Tot de volgende 200m. Bij mij gingen de 200s in 48" gemiddeld. Easy en soepel. De benen waren weer een stuk beter dan gisteren.

donderdag 19/3: duurloopje
Nr 87. Even een (d)uurtje "lekker lopen". Vanaf huis over de weg naar Wijk aan Zee (5 km). Daar het duin in en offroad naar de Oudendijk (4 km). Vanaf daar over de weg door de tuinderijen naar huis (5 km). In totaal 14,2 km in 0:59:25 (= 4'12"/km). Ging prima. Nauwelijks wind en dat scheelt zóóóó veel! Ook vandaag weer een Corona artikel op de site van RunnersWorld, van Jan Willem Nieboer:
hardlopen-tijdens-corona-virus-periode. Strekking van het verhaal: "Er is wel een zeer belangrijk aandachtspunt: fit blijven is een belangrijk instrument om ook je weerstand tegen ziekte te vergroten. Maar realiseer je wel dat een training juist tijdelijk je weerstand verlaagt. Als je een lange of zware training doet ben je de uren erna juist kwetsbaarder voor een virus zoals COVID-19. Dus train gedoseerd, zorg voor goed herstel en let de eerste paar uur na je training extra goed op hygiëne en contactafstand!" Dat wat Rob Veer ook al aangaf.

vrijdag 20/3: duurloopje
Nr 88. Hoe ziet mijn dag er nu eigenlijk uit?
Om 8.00u wakker worden zonder wekker, ontbijen en douchen, om 9.00u gaat de computer aan, om 10.00u starten de leerlingen met hun thuisprogramma, mijn collega's en ik zijn op de achtergrond van achter de computer bezig (vragen beantwoorden, ideeën delen, nieuwe dagprogramma's maken, etc), 12.30u lunchen, om 14.30u zijn de leerlingen klaar, om 16.00u delen we de nieuwe dagprogramma's en zijn wij ook klaar. Dan is het even tijd voor mezelf, bijvoorbeeld even een rondje rennen. Vervolgens koken en eten. Tussendoor alle bedrijven door de honden uitlaten, boodschappen doen, kracht- en ontspanningsoefeningen doen, lezen. 's Avonds zoveel mogelijk relaxen (het nieuws kijken op tv, lezen, muziek luisteren). José en ik zijn gelukkige ouders: Kane en Robin doen hun schoolwerk heel zelfstandig. Bewonderingswaardig. En daar zijn we heel trots op! Om 16.45u ben ik naar buiten gegaan om even een stukje te rennen. Een duurloopje van 11 km in 4'26"/km. Was even lekker.

zaterdag 21/3: souplesseloopje
Nr 89. Sporten met Kane. We zouden een rondje gaan fietsen. Het werd rennen. Het was een zonnige dag, maar de NO 6 wind maakte het vrij guur. Daarom was lekker beschut rennen in de duinen een betere optie. En dus weer een easy souplesseloopje: 15*200 (p=200 w/dr) met Kane. Leuk!
Tijdens het rennen kon ik mooi wat tips geven: vaak tips die ik zelf ook geregeld krijg. We probeerden te rennen als een Ninja: rechtop, geluidloos (als een sluipmoordenaar) en armen naast het lichaam. Dat gaat steeds beter.
Kane krijgt er steeds meer lol in. Hij zit nu ook op Strava. Maandag gaan we weer en dan wil hij een langer stuk aaneengesloten rennen. Waarschijnlijk wordt het naar de Zeeweg (=1,8 km), daar even rusten en weer terug. Een stuk van 3,6 km. De helft van vandaag, maar wel mer als duurloop. Na afloop kan ik dan nog een stukje er aan vast plakken.

zondag
Nr 90. Toch wel een mooi getal: zie laatste zin van dit stukje. Vanmorgen rustig aan gedaan. Wat meditatie-oefeningen gedaan, voor wat innerlijke rust in deze vreemde tijd. Daarna Kane naar Jort gebracht. Ze wilden even samen voetballen. Gesproken over wat wel kan en mag. Bijvoorbeeld overschieten, proberen te scoren dmv 1x raken, etc. Voetbalvormen met afstand houden, zeg maar. En ik? Ik ben gaan rennen. Lekker offroad in de duinen. Net als gisteren stond er een gure wind, maar was het door de zon toch aangenaam. Het was vrij zwaar vandaag, omdat er veel mul zand was. De laatste dagen heeft het weinig geregend en dat was direct merkbaar. Maar, hé, daar word je sterk van, hè! Deze week is met 76 km de week met de meeste omvang van 2020 geworden. Een kwantiteitsweekje dus. Daarentegen, door het ontbreken van baantrainingen en rekening houdend met de "Corona-voorschriften", weinig kwaliteit. Komt wel weer. Ook heb ik deze week voor het eerst in 2020 niet gefietst: het is een week met 7x rennen geworden.
"It takes 21 days to create a habit, it takes 90 days to create a lifestyle!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten