Pagina's

vrijdag 18 juli 2014

Bram

vr: 11-7: reisdag naar Gien (bewolkt)
José en ik vertrokken met de kinderen om 09:00 uur naar Frankrijk. Eindstation was Gien, aan de Loire. Daar zouden we één nachtje slapen, om vervolgens de dag erop door te reizen naar het zuiden. Het idee was om rond een uur of 16:00 aan te komen, zodat we nog even het stadje in konden, een hapje konden eten en om wellicht een rondje te kunnen hardlopen (ik dan). Daar kwam niet veel van terecht. We kwamen pas aan 21:00 uur aan en waren te moe om te wandelen, om uit eten te gaan, om hard te lopen. Rond Parijs deden we bijvoorbeeld VIER uur over 40 km. In hardloop termen zou een marathon in 4 uur al teleurstellend zijn, laat staan hoe dat met de auto was! Gelukkig hadden we een bad op onze hotelkamer en dus was het badderen en naar bed.
"ons" huis de komende week

za 12-7: reisdag naar Bram (bewolkt)
Om 08:30 uur zaten we na toch een goede nacht weer goedgemutst in de auto voor deel 2 van de reis. Om 16:00 uur kwamen we aan in Bram, "ons" dorpje voor de komende week. Nu zonder vertraging. Kane sprong meteen in het zwembad. Daardoor had ik de gelegenheid om rustig de auto leeg te kunnen maken. Na ons kwamen Josés ouders aan. Daarna Frank, Els en Eric. En ten slotte de "Americano's": Josés broer Robert met zijn vrouw en 3 kinderen. Om 19:00 uur konden we voor het eerst deze week met z'n allen (14 man) eten. Daarna was het gezellig nazitten en op tijd naar bed. Geen sporten dus.

zo 13-7: relaxdag (geregeld zon, 24 gr.)
Even wat drinken aan het Canal du Midi
Iedereen had de behoefte om toch vooral rustig aan te doen. En dus werd het een soort relaxdag. 's Middags hebben we een wandeling gemaakt naar het kleine haventje aan het Canal du Midi en daar lekker op het terras gezeten. Eenmaal terug bij ons huis kon ik dan eindelijk even lekker rennen. Het werd een duurloopje van een half uur. Naar Canal du midi en terug. Zo'n 6,5 km. Heerlijk.

ma 14-7: Saissac (zon, 27 gr.)
Vandaag reden we naar het plaatsje Saissac. Daar hebben we het chateau bekeken. Nou ja, dat wat er van over was: het was meer een ruïne.
Saissac
's Middags ben ik er weer naartoe gegaan, maar nu alleen en op de fiets. Waarom? Ten eerste omdat ik even lekker wilde fietsen en ten tweede omdat het een mooie weg er naartoe was. Op de fiets bleek wel hoe verraderlijk de weg omhoog liep (met stukken van 11%). Dat was op zich niet het punt, maar ik had juist op deze klimstukken de wind tegen. Dat maakte het wel zwaar, maar daarna was de voldoening des te groter. De klim van 6,2 km met 300 stijgingsmeters en een gemiddelde stijgingspercentage van 5% ging in 15,5 km per uur. Daarna mocht ik ook weer naar beneden en toen was het bij 70 km per uur wel even bijremmen. Pfff ... 70 km per uur op de mtb is wel hard hoor! Ik kwam terug met 41 km op de teller en de gemiddelde snelheid was 24,5 km per uur, viel me nog mee.

di 15-7: Carcassonne (zon, 30 gr.)
Op het programma stond een bezoek aan Carcassonne. Een prachtige middeleeuwse vestingsstad.We waren er al om 09:00 uur 's morgens, om de grote massa aan mensen voor te blijven. Maar die massa bleef gelukkig wat uit. De Fransen lagen waarschijnlijk nog lekker in hun mandje na het vieren van hun nationale feestdag: quatorze juillet. Voor ons wel zo prettig, want zo hadden wij de gelegenheid om dit prachtige stadje goed in ons op te kunnen nemen. 's Middags doken we lekker het zwembad in. Dat was wel nodig, omdat het inmiddels 30 graden was en de zon flink brandde.
De oude vestingsstad van Carcassonne. Behoorlijk indrukwekkend.
Toch "moest" er ook (nog voor het avondeten) gelopen worden door Johannes. Ik liep precies 7 km in precies 30 minuten. Een half uurtje met dit weer lopen was precies genoeg. Weer "thuis" even douchen en terug het zwembad in. 's Avonds na het eten nog een mooie wandeling gemaakt: de zonnebloemen tijdens zonsondergang tegemoet gelopen.

keerpunt: Barrage Les Cammazes
wo 16-7: split up (zon, 34 gr.)
Vandaag doet iedereen iets verschillends. Kan ook niet anders met 14 mensen, natuurlijk. José, opa, Robin en Kane gaan naar een dino-museum. De anderen gaan naar het strand van Narbonne en ik "mag" lekker een ronde fietsen. Mooi vooruitzicht!

En zo geschiedde het. Een rondje van ruim 60 km gereden. Dezelfde klim naar Saissac als maandag gereden en vanaf Saissac door naar het meer van Cammarez. En toen weer terug.

do 17-7: dorpentocht (zon, 34 gr.)
Fanjeaux
Vanmorgen, net als gisterochtend, heerlijk rustig aan gedaan. Goh, het leek wel vakantie ...
Op een gegeven moment zijn we naar Fanjeaux en vervolgens naar Castelnaudary gegaan: gewoon even 2 leuke Franse dorpjes bezichtigen. 's Middags was het weer zwembadtijd en kon ik er even een half uurtje tussenuit piepen om te rennen: 7,8 km in 33'34".

vr 18-7: Tour de France (geregeld zon, 28 gr.)
Vanmorgen m'n laatste fietsrit in Bram gereden. Een ritje van 32 km met als doel een beklimming uit de bergetapperit van 22 juli van de Tour de France. Op het plaatje staan alle beklimmingen van die etappe. Nee, het ging niet om de laatste HC beklimming. Nee, ook niet om een beklimming van categorie 2. En nee, het ging óók niet om een beklimming van categorie 3. Het betrof het eerste heuveltje op de kaart, haha! Een klimmetje van 348m naar Fanjeaux , waar we gisteren al met de auto waren geweest. Maar het idee was wel geinig, toch. Vanaf Fanjeaux  kon ik terug over een mtb pad. Bijna tot aan Bram. Dat was het leukste en mooiste stuk waarover ik deze week heb gereden!

za 19-7: reisdag naar Molières/Vazerac
Morgen (zaterdag) zit de week in Bram met Josés familie zit erop. Een heerlijke week in een prachtige omgeving. Wij (José, de kinderen en ik) gaan door met het tweede deel van onze vakantie. Doel: camping Domaine de Merlanes in Molières. Wat sporten betreft een rustdag.