Pagina's

zondag 22 januari 2017

2017 week 03: nog geen 100% herstel

vooraf
Hopelijk kan ik deze week weer aan opbouwen denken. Over een paar weken staan er weer wedstrijden op het programma, te beginnen met de 10 km in Uithoorn op 29 januari. Dan hoop ik er weer te kunnen staan.

maandag: fysio
Vanmiddag ben ik bij Sanne geweest: even de stand van zaken doornemen, 'n paar naalden in m'n benen laten zetten en m'n benen laten masseren. Morgen mag ik weer voorzichtig met de groep trainen. Johan blij!

dinsdag: 8*1000m zonder pauze. 1-3-5-7 in d1, 2-4-6-8 in d3. 
Ik heb weer kunnen trainen met de groep (die bestond uit: Jacco, Dave, Robert, Bazz, Sanne, Ralp en ik). Nou ... niet helemaal. Op het programma stond 8*1000, langzaam en snel afgewisseld. Bij de snelle 1000-tjes heb ik steeds een gaatje laten vallen die ik bij de langzame 1000-tjes weer goedmaakte. Ter vergelijking de tijden van de groep en daaronder die van mij:
5'11", 4'03", 5'26", 4'03", 5'21", 3'58", 5'34", 3'52".
5'11", 4'15", 5'14", 4'15", 5'09", 4'05", 5'27", 4'05".
Het ging best goed. De eerste twee 1000-tjes vrij voorzichtig gelopen. De 3e en 4e durfde ik iets vlotter te lopen. Bij deze snellere 1000-tjes heb ik de hamstring heel licht gevoeld. Dat kwam doordat de passen groter werden en er dus wat meer spanning op de hamstring kwam te staan. Maar ... dat gevoel was echt heel licht en werd nergens méér dan licht voelen. Schaal 1:10.
Sneller dan dit had de hamstring waarschijnlijk (ik wilde het risico niet nemen om dit uit te proberen) nog niet aangekund.
Het was behoorlijk koud, met -4 graden, maar zeker niet onaangenaam. Door het ontbreken van wind, was het een heerlijke avond om te trainen.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1530207524

woensdag: duurloopje
Vanmorgen bij het opstaan géén reactie gevoeld. En omdat ik geen voetbaltrainen hoefde te geven (velden waren afgekeurd door de vorst), kon ik mooi nog even een stukje rennen. Het was met -5 graden nog steeds flink koud, maar ook nu weer heerlijk weer om te lopen. Ik besloot om via de polder naar Marco en Rina te gaan, zodat ik meteen m'n jas mee terug kon nemen. Toen ik zondag vanaf Marco en Rina terug naar huis ging rennen, had ik m'n jas laten liggen. Wat was het dóóóónker in de polder zeg. was even vergeten dat daar geen lantaarnpalen staan, haha! Het lopen ging prima. De hamstring niet gevoeld. Wel voelden de kuiten wat stram aan.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1531718983

donderdag: 20*250m (p=150m)
Vanavond was onze groep met 5 man vertegenwoordigd: Jacco, Rowdy, Frank, Dave en ik. En we hebben een lekkere training afgewerkt. De eerste 250m (met Dave en Rowdy op kop) ging in 55", de tweede in 56". Toen spraken we af om te proberen om alle 250-jes in dat tempo af te werken. Dat is gelukt: de snelste ging in 54"en de 'langzaamste' in 56". Mooi om het tempo zo onder controle te hebben, het tempo 3'40"/km was echt behoorlijk, hoor. Wel jammer dat ik bij de laatste 2x m'n hamstring licht voelde. Geeft toch aan dat ik de grens wat opzoek. D'r op, maar niet d'r over dan maar! Volgende week zondag is Uithoorns Mooiste, waar onze groep de 10 km gaat lopen. Ik weet (nog) niet zeker of ik het ga halen. We zullen zien.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1533233145

zaterdag: tempo dl
Na een rustdag was het de bedoeling om vandaag een tempo dl te doen. Ik liep naar Wijk aan Zee. Na 2 km begon ik met versnellen. In Wijk aan Zee de duinen in en lekker door kunnen rennen richting ingang Oudendijk. Daar het duin uit, om via de tuinderijen naar huis te gaan. Nog 1 km op tempo en daarna lekker uitlopen naar huis. De tempo's gingen rond de 4'00"km. Helaas kreeg ik tijdens die laatste km tempo toch weer last van de hamstring, waardoor het uitlopen niet zo lekker meer ging. Toch iets te hard gegaan. Nou ja ... vooral afgelopen donderdag, denk ik.
Eenmaal thuis heb ik er (nu) niet zo'n last van en ik verwacht morgen geen reactie, maar toch zit het dus nog niet helemaal goed. Wellicht de komende week iets gas terug nemen en even wat meer focus op afstand. Op zich wel jammer, want de vorm lijkt goed.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1535879762

zondag: extra rust voor de hamstring
Gisteren besloten om vandaag niet te lopen. Daar ben ik nu wel blij om, omdat de hamstring toch niet helemaal top aanvoelt. Morgen weer naar Sanne. Kijken wat zij ervan vindt.
En dus kon ik gisteravond op het feest van Chris en Tina een lekker biertje drinken. Daardoor voel ik me vandaag óók nog eens te suf om een rondje te rennen, haha!

weekoverzicht
Het is al met al niet echt de week van het volledige herstel van de hamstring geworden. Oorzaak ligt bij de iets te snelle tempo's donderdag. Geen man overboord, hooguit jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten