Pagina's

zondag 29 januari 2017

2017 week 04: geen Uithoorn

vooraf
Hoe staat het met de hamstring en kan ik zondag meedoen aan Uithoorns Mooiste? Vooraf dus vooral vragen. Hoe dan ook wil ik naar een 100% fitte hamstring. En juist dat laatste stukje blijkt toch wel een "puzzel" te zijn.

maandag: fysio
Om 12.00u kon ik, onder werktijd, bij Sanne terecht. Samen bepaald dat ik zondag beter niet mee kan doen met de 10 km in Uithoorn. Zolang ik nog geen 100% training heb kunnen doen (of liever nog een 100% week), is het niet verstandig om aan een wedstrijd deel te gaan nemen, ook niet wanneer ik deze als suboptimaal wil gaan benaderen.
Nadat ik vorige week toch de grens van wat de hamstring aankan heb opgezocht, is het raadzaam om dat nu even niet te doen. De hamstring voelde goed aan, maar kennelijk heeft ie nog niet dezelfde fitheid status als andere spieren en pezen. De dinsdagtraining van vorige week was perfect: qua snelheid in het veilige blijven (nergens onder de 4'00"/km). Wellicht kan ik nu weer zo'n training afwerken en dan zelfs bewust na ¾ deel stoppen.
Schaal ½:10

dinsdag: duurloopje ipv training
Ik hoopte vanavond te kunnen trainen op de bij maandag aangegeven wijze, maar dat ging niet. We deden 10*600m met p=200m. Ik besloot om ze rustig te lopen, maar na 2x was het klaar. Ik begon de hamstring weer wat te voelen, stopte en heb er een duurloopje van gemaakt. Jammer, maar helaas. Nog steeds niet uitgepuzzeld dus. Morgen rustdag, donderdag een duurloopje ipv een training.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1541990839

donderdag: extra rustdag
Absolute rust of relatieve rust? Ik ben een voorstander van het laatste. Liefst hardlopend en anders op alternatieve wijze, zoals fietsend. Wat de hamstring betreft heeft relatieve hardlooprust me vorige week geen vooruitgang geboekt. Dan maar wat extra absolute hardlooprust. Kunnen we vanavond eens lekker uit eten. Dus ook geen alternatieve training!

vrijdag: extra rustdag
Ahhhhh .... ik moest me echt inhouden, maar vandaag géén hardlopen. Na dinsdag bewust gekozen voor een paar dagen absolute hardlooprust voor de hamstring, dus ... nog even volhouden. Morgen mag ik van mezelf, na 3 dagen zonder, weer even een rondje de wei in. Dat zal een rondje van maximaal 10 km worden in een tempo van zo'n 5'00"/km.

zaterdag: duurloopje
Vandaag weer voorzichtig het rennen opstarten: een duurloopje in de duinen. Sowieso heerlijk om daar te zijn. Het was qua weer prima: droog, weinig wind en zowaar een flauw zonnetje. En het rennen ging ook niet onaardig. Ik kon lekker rond de 4'40"/km lopen, op de laatste 2 kilometer na. Toen voelde ik de hamstring héééél licht en liet ik het tempo wat varen. Schaal 1:10. Om met Sanne te spreken: "de hamstring werd eerder moe dan de rest van Johan." Bij geen reactie morgenochtend, kan ik morgen wellicht eenzelfde rondje lopen.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1546361048

zondag: duurloopje
flink gesnoeid in het bos
Géén Uithoorns Mooiste, maar dat wist ik al een poosje. Ook al zou ik hebben gewild, het had niet eens gekund! Dat bleek ook vandaag tijdens het lopen wel. Ik liep lekker off road door de duinen, maar kon niet sneller dan 5'00"/km, wat ook niet hoefde. Last van de hamstring was evenals gisteren schaal 1:10. Door rustiger te lopen, kon ik wel iets langer lopen dan gisteren: 9 om 7 km. hoor.
Jacco, Dave en Frank hebben wel in Uithoorn gelopen. En goed ook. Dave liep 37'09" op de 10 km, Jacco 37'10" en Frank 37'18". Loon naar werken, voor de mannen!
https://connect.garmin.com/modern/activity/1548125333

weekoverzicht
Het herstelproces van de hamstring verliep langzamer dan ik had gedacht, gehoopt en gewild. En dus een aantal dagen bewust helemáál niet gelopen. Daarna ging het nog steeds niet geweldig. Blijft voorlopig nog wel even rustig aan doen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten