Pagina's

woensdag 13 november 2019

rechterknie

Vanmorgen ben ik bij de fysiotherapeut geweest, vanwege m'n rechterknie.

Ik heb altijd gedacht dat ik, in het belang van m'n knie, vooral m'n bovenbeenspieren sterk genoeg moest maken. Dat werd me ook dikwijls geadviseerd. Nu blijkt dat dat helemaal geen zin heeft, zolang de hamstrings en zelfs onderrug niet goed genoeg zijn.

Mijn hamstrings zijn niet sterk genoeg. Dat heeft invloed op de bovenbeenkracht. En dat heeft invloed op de knie. En dat heeft weer invloed op kuiten en achillespezen.

De rechterknie is zelfs waarschijnlijk de veroorzaker van de linkeronderbeen klachten, vooral van de linkerachillespees. Omdat de onderbenen (vooral links) vaak de instabiele(re) rechterknie moesten compenseren. Daar gaan we vanaf volgende week aan werken.

Doel: die hardloopdoelen behalen die ik in m'n hoofd heb. Voor minder gaan we niet, haha!

Mijn hardloopblessures hebben allemaal niet zo veel te maken gehad met het idee van overbelasting zoals ik dat altijd had. En dat bevreemdt me niet. Want ... ik ben niet eigenwijs en ik train niet te hard. Ik houd eigenlijk altijd wel m'n koppie erbij. En toch raakte ik keer op keer weer geblesseerd.

Ik mag gelukkig wel blijven rennen en fietsen. Ik mag rennen, maar een half uurtje. Met nadruk op rechtop lopen en vooral kortere pasjes. "Tik-tik-tik": de paslengte kan korter en de pasfrequentie mag omhoog. Ik heb een metronoom van 180 bpm gedownload, waar ik mee gericht op 180 stappen per minuut kan trainen. Ik mag fietsen, maar niet te gek: voorlopig geen klimmetjes bijvoorbeeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten