Pagina's

donderdag 12 november 2015

rustdag

Het principe running streak laat ik varen. Ik ben van plan om van 7x per weer terug te gaan naar 6x per week. In 7x kan ik inmiddels 60 à 70 km aan, nu wil ik diezelfde 60 à 70 km in 6 lopenbeurten proppen. Gedurende de afgelopen 7 weken heb ik gemerkt dat ik toch wel behoefte heb aan af en toe eens een rustdag, of wellicht 1 rustdag in de week. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke dag dat dan moet worden. Het kan een wisselende dag in de week zijn (net wanneer de behoefte er is), maar een vaste rustdag in de week lijkt me ook best handig.
Verder is het zo dat er een drukke periode aankomt: oudergesprekken op school, etentjes, feestdagen, etc.
Vandaag heb ik er in ieder geval even behoefte aan: even niet rennen, even tijd voor wat anders. En dus zit ik nu relaxed op de bank voor de buis, met de pootjes op tafel.
Wél is het zo dat de behoefte aan rust gisteren en vandaag is versterkt door de trainingen van maandag en dinsdag. Het intervaltrainen ga ik daarom toch wat rustiger in het programma bouwen.
Helemaal geen 7x per week meer? Nee hoor, als ik er zin in heb, kan/mag het best.

10 opmerkingen:

  1. Een dag rust in de week is natuurlijk helemaal niet gek ( zelfs verstandig).
    Maar 2 dagen achter elkaar intervallen is natuurlijk niet slim!!!
    Dit kon je zelf toch ook wel weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jááááá, daar heb je natuurlijk he-le-maal gelijk in, Peter! Ga ik (uiteraard) anders inrichten. Ik moet wel zeggen dat de tempo's niet te vergelijken zijn met "ooit" op de baan: boven de 4'00" per 1000m nu ten opzichte van 3'20" à 3'40" op de baan toen.
      :-)

      Verwijderen
  2. Ja, je kletst lekker, maar 43 sec op de 200 is in mijn ogen nog steeds 3.35 de km, en dat op de weg
    is echt wel pittig snel en 4 min op de km betekend een marathon in 2uur 48 min. Dus zijn de tempo's
    die je deed in een aanloop naar de marathon die pas over een jaar is echt wel aan de snelle kant.
    Kijk uit, heel blijven is nu veel belangrijker!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel blijven staat voorop. Daarnaast ben ik wat aan het zoeken naar een plan van aanpak. Ben het met je eens dat de trainingen deze week niet echt nodig was (maar het was wel héérlijk om weer eens te kunnen doen, haha). Het feit dat ik het goed verteerde met 1 rustdag geeft me wel een positief gevoel. De nadruk blijft de komende maanden toch wel liggen op duurlopen. Wel voel ik dat ik toe ben aan weer eens een 10 km loopje. Een leuke, kleinschalige in de buurt. Wat dat betreft jammer dat de Twiskemolenloop morgen voor mij niet doorgaat.

      ps: Ik vind je reacties wel heel leuk, Peter. Dwingt me om scherp te blijven (nadenken)!

      Verwijderen
    2. Laat je gedachten eens gaan over het idee om de komende 9 maanden wat wegwedstrijden uit
      te zoeken van 10 km, langzaam oplopend naar 30 km. En deze allemaal te lopen in 4 min de km.
      In je trainingen moet je dan gaan denken aan ontspannen duurlopen lang in 4.30 tot 5 min de km
      ( goed voor de omvang) en div. intervaltrainingen tot 10 km. in 3.45 de km. Harder hoeft niet, want op de marathon heb je straks aan 4.15 de km genoeg.

      Verwijderen
    3. Ik heb wel eea in m'n hoofd. Sluit eigenlijk prima aan bij wat je aangaf, Peter. Ik zal er een volgende blogpost aan wijden.
      :-)

      Verwijderen
  3. En 1 dag in de week rust is sowieso beter dan geen rust Johan. Zeker straks met de zwaardere marathontrainingen is 5 à 6 x per week echt meer dan genoeg. En 1 x per 4 weken 'slechts' 4 trainingen is ook lekker ;-). Als je strax weer 30'ers gaat lopen, is de rust net zo'n essentieel onderdeel van de training als de training zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sprak hij wijs!!!
      Waar haal jij die wijsheid vandaan????
      En nog lekker 2 x opschrijven ook!
      Maar je hebt gelijk, rust en rustige trainingen zijn essentieel

      Verwijderen
  4. En 1 dag in de week rust is sowieso beter dan geen rust Johan. Zeker straks met de zwaardere marathontrainingen is 5 à 6 x per week echt meer dan genoeg. En 1 x per 4 weken 'slechts' 4 trainingen is ook lekker ;-). Als je strax weer 30'ers gaat lopen, is de rust net zo'n essentieel onderdeel van de training als de training zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Erik. Best grappig eigenlijk: straks gaan opbouwen door (het aantal loopbeurten) af te bouwen. Die tijdelijke 7x per week heeft me een flinke boost gegeven. Was prima om zo een eerste basis te creëren. Maar in die fase was niet één loopje een echte training. Bij echt trainen hoort inderdaad ook rust!

      Verwijderen