Pagina's

zondag 19 januari 2020

marathontrainingen POV

Mooi stukje op de blog van POV: blokken-en-nog-meer-blokken.

"Ik herinner me mijn laatste marathontrainingen voor mijn PR van 2.35.55 in 1997. Ik deed dingen als: 32km met daarin 2x10 km (de ene op 15 km/u, de tweede op 16 km/u, allebei rustiger dan marathontempo!). Of een 15x1000 meter met 200 meter doorlooppauze (3.45 en doorlopen in 55 sec). En ook dingen als 20 km rustig met daarna 3x4 km vlot in marathontempo. Ook deed ik wel eens een 'bizarre training' als 25x1000 met 1' pauze in 3.38 (herinner ik me vaag). Behoorlijk uitputtend maar opzich natuurlijk niet raar, de duizendjes gingen toen iets rustiger nog dan het halve marathon wedstrijdtempo). 
Dan zou je denken: 'zware benen, het hoort erbij'. Maar: dit hoort er NIET bij. Het is mogelijk om fris te blijven in de marathontraining."

Op https://www.prorun.nl/training/prorun-marathonblokken-efficinte-marathontraining/:
Kenmerken van het MarathonBlokken model.
Belangrijkste element: Lange duurlopen met lange tempoblokken in marathontempo.
Voorbeeld: 3 kilometer inlopen; 6-5-4 blokken; 3 kilometer uitlopen. De 6-5-4 betekent:
6 kilometer in marathontempo, 1 kilometer langzaam,
5 kilometer in marathontempo, 1 kilometer langzaam,
4 kilometer in marathontempo. Totaal (met in- en uitlopen) 23 kilometer training.

Naast 6-5-4, kun je bijvoorbeeld ook 5-4-3, of 5-5-5, of 7-6-5-4 doen.
Telkens 2 à 3 km inlopen, de blokken in marathontempo, 2 à 3 km uitlopen.

Voorbeeld opbouw:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten