Pagina's

zondag 17 januari 2016

2016 week 2

Wat een prima loopweek is het geworden, zeg. Voldoende hardloopvariatie in weer een herfstachtige winterweek. Een intervaltraining, rustige rondjes, een vlot rondje en een lange(re) duurloop. En zo wil ik het graag.En die lange duurloop was werkelijk fenomenaal: niet alleen door het lopen zelf, maar vooral door het lopen door de winters witte duinen. Onverwacht had het in de nacht van zaterdag op zondag gesneeuwd en scheen zondag de zon volop. En dat levert prachtige plaatjes op!

maandag
Omdat m'n zus een nieuwe auto had gekocht, 'moest' ik even langs om deze te bewonderen: wel hardlopend, hè! En zo vanavond een lekkere en soepele 9 km gelopen.
https://www.strava.com/activities/468350137

dinsdag
1000m (p=467m)
Vanavond deed de groep van Martin van Noort weer een intervaltraining. Ik kon niet, omdat de start 20:00 uur is, en mijn vrouw tot 20:00 uur moest werken. Voor het eerst (nieuwe baas). En omdat ze pas om 20:3 uur thuis was, kon ik pas om 20:30 uur de deur uit. Simple as that.
Van Martin had ik vernomen dat het volgende  op het programma stond:
5*1000m (p=467m) en 5*200m.
De 1000-tjes werden uitgevoerd op onderstaand parcours. Ik besloot om (om 20:30 dus) hier naartoe te gaan en zelf de 1000-tjes te gaan lopen. Wie weet kon ik dan nog net een fractie met de groep meedoen.
Dat laatste is niet gelukt. Ik kwam de groep tegen, toen zij net klaar waren met de 1000-tjes. Ik heb er toen een eigen programma voor mezelf an gemaakt: 5*1000m (p=467m). En dat ging prima: ik liep de 1000-tjes gemiddeld in 4'01" en de kuiten, knieën, achillespezen vonden het best leuk, had ik het idee. Op het lange rechte stuk had ik de wind tegen, waardoor het daar lekker 'aanpakken' was. Al met al een prima training dus.
Deze zal nog wel vaker op het programma komen te staan, vermoed ik zo.
https://www.strava.com/activities/469071251

woensdag
Ik heb m'n hardloopschoenen naar de schoenmaker gebracht, om ze te laten "opereren": beide paren. Vorig jaar had m'n fysiotherapeut geconstateerd dat mijn achillespeesklachten geen achillespeesklachten waren: de pees was niet dik en ook niet rood: het betrof een klein lokaal dingetje". Zijn idee was dat een zenuw die normaal voor de pees langs loopt, bij mij achter de pees langs loopt. En dat de achterkant van de schoen dan telkens tegen de pees ... ehh ... zenuw aantikt. En dat zou de klacht kunnen veroorzaken.
Op internet kwam ik weinig informatie over dit onderwerp tegen. Wel las ik een tip voor wanneer je nieuwe schoenen gaat kopen: "De hielkap (achterzijde schoen) biedt steun. Als deze kap te laag is, kun je gaan slippen. Te hoog is ook niet goed: dat geeft een verhoogde kans op achillespeesblessures."
.De oplossingen van mijn fysiotherapeut waren toen: zooltjes, zodat de hakken hoger kwamen te liggen of de schaar erin met de schaar erin als voorkeur.
Hij zette, met mijn goedkeuren, de schaar in de linkerschoen en de achterkant werd provisorisch dichtgeplakt. Later heb ik dit zelf met een ander paar schoenen gedaan. Toch eigenlijk wel zonde, bedacht ik me telkens. Daarom heb ik mijn 2 paar schoenen nu weggebracht om het te laten doen. De schoenmaker gaf aan: "dit heb ik nog nooit meegemaakt." Zijn gezicht sprak boekdelen, hij was het er duidelijk niet mee eens.
Maar ja ... ik wil naar de marathon toewerken en daarbij alle mogelijke risico's tot het minimum zien te beperken. Biedt het garanties? Nee.
Vrijdag kan ik m'n schoenen weer ophalen.
Vanavond en morgen dus een (kort en rustig) rondje op m'n (eigenlijk al afgeschreven) oude stappers. Met zooltjes, omdat deze schoenen niet geopereerd zijn. Vanavond ging dat prima. Die 'oude sloffies' liepen nog best lekker. En zo kan ik weer ruim 7 km bijschrijven.
https://www.strava.com/activities/469673031

donderdag
Vandaag even niet: geen zin. Elke dag hardlopen vind ik dan ook net even too much. Een rustdag in de week is wel zo prettig. En ach, 5 à 6x lopen naast een full time baan en naast het gezinsleven is al méér dan behoorlijk!
En nu? Lekker in m'n boek lezen.

vrijdag
Boven de witte pijl het weggesneden stukje.
Vanmiddag m'n schoenen opgehaald bij de schoenmaker. De man was veel beter gemutst dan eergisteren. De schoenoperaties waren gelukt en dat stemde hem hoogstwaarschijnlijk tot tevredenheid. En mij ook! Ik kon ze vanavond dus weer aan!
Ik liep er weer prima op.Er zit sowieso weer wat meer 'schwung' in m'n lopen. Ik merkte het vanavond tijdens m'n rondje. En dat is lopen op z'n mooist. Soepel, ontspannen en lekker vlot kunnen lopen blijft te gek om te (kunnen) doen. En dat terwijl m'n onderbenen nog niet eens super zijn: ze zijn nog niet in staat om een wedstrijd te rennen. En dat hoeft ook nog niet.
https://www.strava.com/activities/470983592

zaterdag
Nog even voor het avondeten een rondje in de buurt gerend. Net als gisteren heerlijk soepel en ontspannen kunnen lopen. En dan lijkt het echt als vanzelf te gaan. Feel the Flow!
https://www.strava.com/activities/471748189

zondag
Winterse wandeling
Vandaag naar Castricum gegaan om daar met de familie te wandelen en te lunchen, ivm de verjaardag van José's moeder. Na de familielunch naar huis gelopen. Heerlijk door de duinen naar Wijk aan Zee. De zon scheen volop in de sneeuwwitte duinen. Prachtig! In Wijk aan Zee nog een extra lus meegepikt en ten slotte over het fietspad naar huis. In totaal 24 km gelopen, waarvan 18 onverhard in nog geen 2 uur. Een echte LSD-loop dus. Het ging zó gemakkelijk, wat mede door het prachtige weer vandaag niet zo heel moeilijk was. Eenmaal op het fietspad nog iets weten te versnellen, om vervolgens de laatste km naar huis min of meer uit te lopen.
https://www.strava.com/activities/472448286

Geen opmerkingen:

Een reactie posten