Pagina's

zondag 24 januari 2016

2016 week 3

Evenals vorige week de 70 km gehaald. Één verschil: vorige week in 6 loopbeurten, deze week in 5. Dat betekent dus meer kilometers per keer. Vooral de dins-, donder- en zaterdag waren prima loopdagen. Ook heb ik sterk de indruk dat ik weer aardig in vorm ben geraakt. Een wedstrijdje binnenkort zou wel weer eens aardig zijn.
Ben weer dik en dik tevreden!

maandag
Na de (voor mijn doen) bulk aan kilometers gisteren, vandaag een rustdag. De spierpijn die ik verwacht had, viel mee. Eigenlijk had ik vanavond best een rondje kunnen rennen, maar ik had al bepaald dat ik rust zou nemen. Daardoor had ik er ook geen zin meer in. Morgen weer intervallen met de groep van Martin.

dinsdag
Gisteren rustdag, vandaag met de groep van Martin van Noort mee. Het werd een heerlijke training, met op het programma: 400-800-1200-1600-1200-800-400 (p=400m) (p = 2 minuten). Ik liep samen met met Arjan van Andel in een mooi constant tempo van net onder de 4 minuten per km. Arjan had de training in zijn klokje voorgeprogrammeerd, wat heel handig was! Wéér een reden om voor een ander klokje te gaan. Alleen was bij Arjan de pauze 2 minuten en bij Martin 400m (wat toch al gauw 3 minuten is). Na de eerste 400m waren we de groep dus meteen kwijt. Wat geen punt was, omdat toch ieder voor zich loopt. Het is een gezellig clubje waarin "alles mag en niets moet".
En zo liepen Arjan en ik de afstanden:
400m 00:01:35
800m 00:03:06
1200m 00:04:42
1600m 00:06:02
1200m 00:04:36
800m 00:03:03
400m 00:01:26
1000m 00:03:43
Ik was dik tevreden. Met 20'inlopen en 20' uitlopen kwam ik op een totaal van ruim 16 km: óók heel mooi!

woensdag
Tweede rustdag deze week. Ik had geen zin. Lekker met José een film gekeken.

donderdag
Enthousiast geworden door de intervaltrainingen op de dinsdagen van de voorbije weken, ging ik er vanavond op uit om er weer een paar tempoblokken in te gooien. Niet van die snelle als afgelopen dinsdag, maar wel lekker vlot. Ik plande de volgende training in: 4*2km in 4'10" per km met telkens 1 km rustig in 5'00". De tempo's gingen goed: gemiddeld 4'14" per km . De rustige kilometers verliepen in ruim boven de 5'00", doordat ik ook de tijd nam om even de kuiten op te rekken. Een lekkere training!
https://www.strava.com/activities/475375774

vrijdag
Weer even een kort rondje rennen tijdens de voetbaltraining van Kane. Op karakter, want het regende en het was koud. Bwehhhh.
https://www.strava.com/activities/475952172

zaterdag
Wow, wat een heerlijke lange duurloop weer. José was met de kinderen naar de manege en ik had dus vrij spel. Net als afgelopen zondag was het prachtig in de duinen. Nu liep ik iets minder kilometers, maar wel allemaal onverhard in de duinen. Bijna alle klimmetjes van "ons" mtb-parcours in Wijk aan Zee meegepikt. En 20,5 km in 1:38:44 @4'48" per km is helemaal niet gek in de duinen met nogal wat zanderige paden.
De week is nog niet eens voorbij en nú is ie al goed!
https://www.strava.com/activities/476597988

zondag
Laatste rondje van de week: 'n soort sluitpost. Vooraf wist ik dat ik nog 10,2 km nodig had om (wéér) op een weektotaal van 70 km uit te komen. Geen doel op zich (alles vanaf 60 km per week is mooi), maar wel leuk om te bereiken als je eenmaal zo dichtbij bent. En aangezien m'n rondje Wijk aan Zee op en neer is 10,3 km, was de keuze (voor dat rondje) gauw bepaald, hè.
Gisteren merkte ik tijdens het lopen op dat m'n linker achillespees (toch nog) tegen de hielkap van m'n schoen aantikte, vandaag dus maar uit voorzorg zooltjes in m'n schoenen, zodat de achillespezen wat hoger in de schoenen zitten en de bij mij hinderlijk voorlangs lopende zenuwen niet tegen de hielkappen tikken.
Zo gezegd, zo gedaan. Ik liep na de 20 off road kilometers van gisteren vrij soepel. De kuiten, achillesen en schenen wel heel licht gevoeld, maar dat mag. Één ding heb ik van de elke dag hardlopen periode geleerd: "loop zodat je de volgende dag weer kunt lopen."
Het enige "probleemgeval" was de gps, die wilde niet meewerken. Nou ja, ik liep een bekend rondje en dus was het geen echt probleem!
Morgen, na 4 dagen rennen, maar weer even een rustdag.
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1681379

4 opmerkingen:

  1. Peter Aardenburg27 januari 2016 om 13:37

    Wat kan het toch hard gaan hé? Vorige week waren de benen nog niet toe
    aan een wedstrijdje, en nu kriebelt het alweer!
    Natuurlijk is een wedstrijdje erg leuk, als je in deze maar niet gekker doet dan in een training. Dus bij een 10 km, gewoon niet harder gaan dan 3.55 de km en niets forceren.
    Blessurevrij blijven is het belangrijkste voor 2.59

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar snijd je een paar mooie punten aan!

      Wat de wedstrijden betreft: Bert zei ooit dat je wedstrijden moet durven door te strepen als het niet goed voelt. Zelfs als je al onderweg bent naar de wedstrijd toe! Dat het nu weer begint te kriebelen zegt me dat ik op het moment goed train. Bij overbelasting daalt de zin langzaam maar zeker, bij een goede balans prikkel je jezelf. Het lastige is soms het vinden van die balans.

      Trainen in je 10 km tempo is wat mij betreft trainen op je huidige 10 km niveau en nóóit op het te behalen niveau! Die fout heb ik in het verleden wel gemaakt. Ik heb 3'20" per km gelopen, terwijl ik op dat moment 37'00" liep op de 10 km. Ik had toen op de baan het bij 3'42" per km moeten houden.

      En bij het andere punt, 'niet forceren', ben ik van mening dat je best snel mag lopen, zolang het maar geen werken wordt. Want juist bij dat werken bestaat de kans op forceren en dus op (blessure)risico's. Er moet een bepaalde mate van souplesse in het lopen blijven. Ook hier geldt dat het toverwoord balans is. Een hardloper heeft wel degelijk prikkels nodig: af en toe eens uit de comfortzone treden is functioneel, maar niet overdrijven.
      En je bent dan óók nog eens afhankelijk van vorm, temperatuur, wind, ondergrond, etc. Zo bekeken blijven tijden maar relatief.
      Dat geldt ook/zelfs voor die beoogde 2.59 op de marathon.

      Ik kan er wel een blogpost over schrijven!

      Verwijderen
    2. Peter Aardenburg27 januari 2016 om 16:05

      Maar die 2.59 is wel een doel voor jullie!
      Maar hiervoor hoef je maar 4.15 de km te lopen!!!!!!!
      ( Alleen moet je dat wel 42 km volhouden)
      dus de omvang is voor jou belangrijker dan je snelheid.
      In een veel eerder blog hebben we het hierover ook gehad.
      3.30 de km lopen heeft echt niet veel nut, alleen is het wel leuk als dat zonder problemen lukt.
      Maar jou blessures ontstonden meestal op de baan na de snelheidstrainingen

      Verwijderen
    3. Eens!

      Aanvullend:
      blessures ontstonden bij mij vooral na het meteen weer snel op de baan trainen ná een wedstrijd. Na een wedstrijd had ik achteraf geregeld beter een training kunnen vervangen door een rustig duurloopje.

      Verwijderen