Pagina's

zondag 4 september 2016

30 van Amsterdam Noord


Met Frank en Robert zou ik naar de 30 van Amsterdam Noord gaan. Dat was het plan. Maar door het niet doorgaan van de Afsluitrun gingen ook Jacco en Dave mee naar Amsterdam. De Project2uur59 was bijna compleet dus! Gezellig!

De 30 van Amsterdam Noord is wat mij betreft dé wedstrijd ter voorbereiding op de marathon van Amsterdam. Dat was ook in 2010 het geval. Toen liep ik een goede 30 van A.N: in 2:02:44, wat 4'06"km/u betekende. Nu ging ik uit van 4'10" à 4'12"/km, omdat dat mijn beoogde marathontempo is. Dat is 5" à 6" langzamer dan in 2010 en resulteert in een 2:05:00 à 2:06:00 eindtijd.

Om 09:30 uur werd ik opgehaald. Om 11:00 uur was de start. Km 1 t/m 22 verliepen zeer voorspoedig en ik liep veel op kop: heerlijk. We liepen prima rond de 4'10'/km. Maar goed ... de eerste helft hadden we wind mee en dus zei het allemaal nog niet veel. Tijdens de tweede helft hadden we dus wind tegen. In het begin ging het nog wel. Maar de tegenwind maakte het steeds zwaarder. Eerst moest Dave eraf. Hij kreeg het benauwd en koos voor een aangepast tempo. Hij finishte net boven de 2:13:00. Vervolgens moest Robert eraf (met kuitklachten). Ook hij zou uitkomen op iets boven de 2:13:00. En toen? Pffff ... toen moest ik er zelf af! Langzaam liepen mijn kilometertijden op van 4'10"/km naar uiteindelijk kilometertijden van 4'45" voor km 28 en 29 . Een te groot verval in de laatste 8 kilometers. Om uiteindelijk na 2:08:06 over de finish te komen. En dat voelde toch als een teleurstelling.
Jacco en Frank liepen lekker door naar een tijd net onder de 2:05:00. Zij konden de 4'10/km wél tot het einde volhouden. Klasse van de mannen!
Maar ... waarom kon ik niet mee? Volgens Jacco heb ik teveel energie verspeeld met al dat kopwerk in het eerste gedeelte. Dat zou kunnen, maar met zou bij wind mee geen probleem mogen zijn.
Ze waren vandaag gewoon te sterk voor me. Geen schande!
Had ik het anders aan moeten pakken? Nééééé, dan had ik nu niet geweten waar ik nu sta! Ik weet nu wel dat ik tijdens de marathon iets voorzichtiger van start moet gaan, zeker met zoveel wind. Kilometers van 4'12"/km à 4'15"/km zijn ook mooi en wellicht wat langer vol te houden dan de 4'10"/km van vandaag. Een kwestie van m'n energie zo goed  mogelijk verdelen.

Dus ... hoe kijk ik terug op vandaag?
De 30 van A.N. is een prachtige loop! Het was een prima training en een wijze les. En ... ik ben heel gebleven en kan verder gaan met bouwen! Ik heb nog 6 weken om alle puzzelstukjes op hun plaats te krijgen! En die 6 weken zal ik nog heel hard nodig hebben om de marathon onder de 3 uur te kunnen lopen. Maar ... we gaan er natuurlijk wél voor!
https://connect.garmin.com/modern/activity/1337682218
En ... hoe dan ook een prachtige afsluiting van week 14:
http://joartrent.blogspot.nl/2016/08/road-to-amsterdam-16-week-14.html

2 opmerkingen:

  1. Een 2.05 2.06 had voor het gevoel inderdaad beter geweest maar 2.08 is ook kansrijk voor onder de 3 uur. Ik geloof er in Johan. Als jij dat ook doet lukt het.

    BeantwoordenVerwijderen