Pagina's

zaterdag 17 september 2016

Canova

Even terug naar wat-nu?

Ik had gedurende mijn marathonvoorbereiding graag m'n lange duurlopen Canova-achtig aangepakt. Omdat ik bang was dat mijn lange trainingen niet zwaar genoeg waren voor een marathon.
Huh ... een lange duurloop kan toch niet langzaam genoeg gaan? Nou ... ik denk dat ik door het lopen van een aantal sterke lange duurlopen het moment van de man met de hamer tegenkomen uit zou kunnen stellen. Bovendien denk ik dat ik met MT-blokken in m'n lange duurloop een soort 2 in 1 effect had bereikt. Én een lange afstand én stukken in marathontempo in één loop, waardoor 1 van de 5 andere trainingen rustiger/relaxter zouden kunnen. Een voorbeeld van zo'n Canova-training in: 3km inlopen, 4*6km MT (p=1km), 3km uitlopen (in totaal 33 km).
Nog een voorbeeld van een Canova-training:
Ochtend 13km 5'00"/km + 8km MT. Middag 11km 5'00" + 4*2km ½ MT (p= ½ km).
Maar ... het is me tot op heden niet gelukt. En/of ik heb het (nog) niet aangedurfd.
(Waarom schrijf ik ze nu op? Dan vergeet ik deze trainingen niet, hint hint ...)

Nu ben ik in een fase terechtgekomen dat ik de komende 3 zondag (te beginnen met morgen) in ieder geval 36 km wil kunnen rennen. Daar heb ik momenteel meer vertrouwen in dan deze lange lopen Canova-achtig aan te pakken. Want als ik het vertrouwen weer heb in het lang kunnen lopen, zal dat ten goede komen van het vertrouwen in het lopen van een goede marathon.
(Omgekeerd zal ook waar zijn: nog een keer een lange loop verprutsen zal het vertrouwen nog meer aantasten).

Een mooi artikel over de Italiaanse trainer Renato Canova is te lezen op Losse Veter:
Renato-Canova-Er-geen-passie-om-het-aerobe-huis-te-bouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten