Pagina's

zondag 21 februari 2016

2016 week 7


maandag: rustdag
Na de lange duurloop van gisteren even lekker een avondje op de bank met een goed boek.

dinsdag: 10*800 (p200)
Martin van Noort had met een aantal van zijn groepsleden zondag in Schoorl gelopen. Daarom deden zij vanavond een soort hersteltraining. Ik koos ervoor om een eigen Garmin-training te doen: 10x 800 m met pauzes van 200m.
Dat ging niet helemaal goed. Ik had in de Garmin een warming up, een kern en een cooling down ingesteld. Maar ... na de warming up begon de cooling down al. Terwijl ik dacht met de eerste 800m bezig te zijn. En ja ... dan is het wel een beetje vreemd als de Garmin na ruim 4 minuten nog steeds geen signaal afgeeft. Stoppen en kijken. En toen zag ik het.
"Foutje, bedankt!"
Achteraf zag ik dat ik 1,2 km had gelopen in 4'54" (4'05" per km).
https://www.strava.com/activities/495055325
Opnieuw beginnen dan maar. En nu ging het wel goed. Alleen had ik wel moeite om in het ritme te komen. Het lopen ging opvallend soepel en ontspannen. Maar het ritme en tempo bepalen blijf ik op de weg nog lastig vinden. Ik voel me een beetje een beginner. Het eerste 800-tjes ging in 3'17" en de laatste in 2'54". Dat is een te groot verschil. Ik wil dat veel constanter hebben. En dat betekent: oefenen! Gemiddeld gingen ze in 3'05" (dat is 3'51" per km), wat niet eens zo gek is met de korte pauzes. Volgens Yasso staat de 800m tijd voor een mogelijke marathon-eindtijd. Dus: 3'05" op de marathon, betekent 3:05.00 op de marathon. En de laatste 2'54" zou dan 2:54.00 op de marathon kunnen worden. Tja ...
Wat heel mooi was, was dat de hartslag wél heel constant is gebleven, óók bij de laatste snellere 800-tjes.
Het was kraakhelder weer: -1 graden, mooie sterrenhemel en geen wind. En eigenlijk heb ik gewoon héérlijk gelopen. En er ook nog een trainingsdoel aan over gehouden. Op naar een constante(re) Johan!
https://www.strava.com/activities/495055650

woensdag: rustdag
Ik wilde, gezien het heldere zonnige weer, graag een duurloopje lopen. Maar Kane had een oefenwedstrijd. En nadat de zon eenmaal onder was, was het kkkkkoud! Na een uur koukleumen aan de zijlijn van het voetbalveld had ik geen zin meer om te rennen.

donderdag: even snel
Vanavond heb ik oudergesprekken op school. En dus om 15:30 uur snel naar huis om vóór de gesprekken toch nog even een snel kort rondje te kunnen rennen.
En snel ging het best wel. De eerste kilometer verliep wat stroef, maar dat is wel vaker het geval bij het inlopen. Maar daarna ging het steeds gemakkelijker en steeds sneller en heb ik 7 kilometers heerlijk op tempo kunnen lopen. Kilometer 2 t/m 8 vrij progressief kunnen lopen.  De laatste 2 km naar huis relaxed gelopen. In totaal toch even 10 km weggestampt.
Kilometertijden: 4'41", 4'22", 4'10", 4'03", 3'53", 3'53", 3'50", 3'47", 4'41", 4'40".
Hartslagmeting was niet helemaal zuiver: af en toe wat (te) grillige pieken en dalen. Niet conform de werkelijkheid. Dat deed m'n Garmin de vorige 3 keren beter.
https://www.strava.com/activities/496381901

vrijdag: rustdag
Met Jacco en Dave naar Telstar-Sparta gegaan.
Inclusief etentje, dus geen hardlooptijd meer.

zaterdag: duurloopje
Net terug van een heerlijk duurloopje door de duinen. Kreten die van toepassing waren: flow, schwung, souplesse. Ik heb 11 km gelopen in een gemiddeld tempo van 4'32"/km. En dat is in het stuk duinen met de klimmetjes prima. De klimmetjes zijn nooit hoog en steil, maar kunnen wel je ritme breken. Daarom schommelende kilometertijden , maar who cares! Deze loopjes blijven voor mij de krenten in de pap, hoor!
https://www.strava.com/activities/497667381

zondag: lange duurloop
Foto 'gepikt' van Martin van Noort
Lange duurloop door de duinen in Castricum. Ik had beloofd om Kane vanmorgen naar opa en oma in Castricum te brengen. En dus leek het me leuk en handig om in de Castricumse duinen te lopen: weer eens wat anders. Ik liep voornamelijk de zwarte route. Ik had in mijn hoofd zitten dat dit een rondje was met nogal wat klimmetjes, maar dat viel eigenlijk wel mee. Zeker vergeleken met m'n rondje in Wijk aan Zee en Heemskerk, waar ik alle klimmetjes meepik die daar zijn.
Ik had de auto niet bij Johanna's Hof neergezet (zoals ik van plan was), maar op een andere parkeerplaats. Daardoor liep ik 2x3=6 km extra. De eerste 14 km's waren vooral vlak. Wel glibberig door de regen van gisteren en vannacht. Het werd pas interessant vanaf het keerpunt. Niet eens vanwege de klimmetjes, maar door de snoeiharde tegenwind. Het pad was open en liep parallel aan het strand. Maar na een paar km ging ik naar links en was de rol van de wind weer een heel stuk minder. Wel nog even een duinpan over en daarna was het door het bos terug. Wat mij beviel aan dit rondje, was mijn lopen. Ik liep in een gemiddeld tempo van 4'49" per km. En nergens kwam ik boven de 5'00"per km uit, ook niet op het open stuk met de klimmetjes en de tegenwind. Na 20 km voelde ik de km's wel in de benen zitten, maar kon lekker doorstappen naar de parkeerplaats terug.
Gevoel: dik tevreden!
https://connect.garmin.com/modern/activity/1058093139

Geen opmerkingen:

Een reactie posten