Pagina's

zondag 7 februari 2016

Strand- en Duinloop

Vandaag de Strand-en Duinloop in Castricum. Een interessante editie, omdat er toch weer veel wind stond. Een stevige zuidwester, en dus tegenwind, uitgerekend op het strand. Het stuk op het strand was niet lang, maar door de wind wel "killing". En met name de strandafgang.

Jopie bij de start nog vooraan, haha!



Mijn race verliep eigenlijk in 3 delen. Deel 1 was door het bos naar het strand toe, met kilometers in 3'56", 3'50" en 3'58". Dit ging lekker soepel, maar ik kwam wel alleen te zitten.

Toen kwam het stranddeel. Gelukkig kon ik hier met 2 anderen lopers kop over kop lopen. De kilometertijden zakten naar 4'18" en zelfs naar 5'52". Dit laatste kwam door de standopgang. Of eigenlijk afgang. Afgang in dubbele betekenis, haha! Na de tegenwind op het strand, moesten we door het mulle zand omhoog, het duin over. Km 5 valt ook heel erg op in het km-staatje hiernaast. Eenmaal boven was er gelukkig een stuk verhard. Ik zat aardig stuk toen ik daar aankwam. En uitgerekend dáár stond de oud-buurman van José foto's te maken. "Ik stuur 'm naar je toe!" riep hij. Nou, ik ben benieuwd.
Daarna kwam het derde deel. Ik kwam niet meer in het ritme van vóór het strand. Ik wilde niet dat het werken (of zelfs harken) werd en probeerde zo soepel mogelijk te blijven lopen. Kilometertijden van ruim boven de 4 minuten. 3'53, 4'12", 4'17", 4'13", 4'13", 4'10" en 4'02". De laatste 400m dan weer wel in 3'38"/km.

"dé" strandopgang
Eindtijd: 12,3 km in 51'46". Gemiddeld 4'14/km.

Tevreden? Mwah. Jammer dat ik niet de kracht had om het stand wat strakker af te kunnen rennen en om vervolgens weer een knap ritme op te pikken.
In ieder geval was het een goede training, zeg maar. En juist die laatste 6 km zorgen dan hopelijk voor de trainingsprikkel. Met het lastige stuk in de benen toch proberen zo soepel en vlak mogelijk te blijven lopen.
En ... heel gebleven. Nu nog heel BLIJVEN. Met hoofdletters geschreven, omdat ik in het verleden in de week ná een wedstrijd geregeld te weinig gas terug nam. Dus ... morgen een vrije (loop)dag en dinsdag tijdens de intervaltraining hééél rustig aan doen of wellicht zelfs vervangen door een rustig duurloopje.
Tevreden? ja, al met al tóch tevreden!
De toegestuurde foto: net van het strand af, pffffffffffffffffffff!!!


3 opmerkingen: