Pagina's

maandag 29 december 2014

4x 30-50 minuten

De laatste week van 2014
en de eerste week van 2015.
Het programma: 4x 30 à 45 minuten hardlopen.
Op maan-, woens-, vrij- en zondag.
Doel: wat langere stukken lopen
en dus wat minder pauzes.
De mogelijkheden zijn:
- bij 30': 3*10', 2*15', 1*30'
- bij 40': 4*10', 2*20', 1*40'
- bij 45': 3*15', 1*45'
En tussendoor wellicht 1 à 2x fietsen.

maandag 29/12
Vandaag met Bert en Ron 1*30' gelopen.
Voor het eerst weer eens een duurloopje zonder pauze. En dat ging prima!
Rustig, ontspannen gelopen en flink gekletst. Uiteindelijk zijn het 6 km's geworden in 33'. Het belangrijkste was (uiteraard) dat ik géén last had van wat-dan-ook. Sterker nog, ik lijk 45' ook wel aan te kunnen.Woensdag 2*20' = 40' proberen.

dinsdag 30/12
Vanmorgen heerlijk gefietst. op de mtb door de duinen. Ruim 2 uur getrapt en tot 47 km gekomen. Wat fietsen betreft is 2014 nu klaar, met ruim 3000 km op de teller (waarvan meer dan 1000 alleen al in juni). Onderweg een vos gezien. Niet voor het eerst, maar nooit eerder zo'n grote zó dichtbij. Gaaf!

woensdag 31/12
Om 12:00 werd ik opgehaald door Ron voor het laatste rondje rennen dit kalenderjaar. Het plan was als volgt:
- iets langer
- iets hoger tempo.
Het tempo mocht iets omhoog, zolang ik maar onder ♥ 140 zou blijven. Dit leek mij overeen te komen met een snelheid van 12 tot 13 km/uur, zeg 12,5 km/uur. En dus besloot ik om dan eerst maar weer eens proberen om in het 12 km/uur tempo te lopen. Kijken hoe dat zou bevallen. Tijd: 30 à 45 minuten.
En hoe ging het? Redelijk. Het plekje toch nog wel wat (zeurderig aanwezig) gevoeld. Verder prima kunnen lopen. Tot 7,5 km in 40 minuten gekomen. Da's 11,2 km/uur (5'22"/km) met een gemiddelde ♥ van 130.

vrijdag 02/01
Vanmiddag met Bert het eerste rondje van 2015 gelopen. Even alle oliebollen, bier, wijn, appelflappen, champagne, toastjes en chips eruit gerend. Nou ja, bij wijze van spreken dan. We hebben een supergezellige, maar rustige oudejaarsavond gehad. Met als voordeel dat we lekker fit aan de aftrap van 2015 stonden. Wel zo lekker.
En dat was vanmiddag goed te merken. We liepen heerlijk in een rustig tempo (11,7 km/u) door de duinen. Uiteraard weer flink kletsend, over ... 'hard'lopen! Paadje hier, bochtje daar en dan zit je zo op de 50'. Net geen 10 km. Maar, hé, het ging mooi wél weer! Gemiddelde ♥ van 132.

zaterdag 03/01
Vanmorgen weer heerlijk gefietst, de 2e keer deze week. Op de mtb door de duinen. Omdat ik voor 10:00 thuis wilde zijn, heb ik "slechts" 37 km gereden, in 1 uur en 45 minuten. Ik zat dus al om 08:15 op de fiets: het was nog stil en donker. Maar het was weer zeer de moeite waard! En ... mooi op tijd binnen, vóór de regen!
POV schreef over fietsen in zijn terugblik op 2014:
"Het grootste voordeel van wielrennen t.o.v. hardlopen is voor mij het lage blessurerisico, waardoor ik gewoon heel gericht kan trainen in alle juiste zones zonder continu te hoeven nadenken over overbelasting. Gewoon lekker voluit gaan, flink verzuren, goed doorharken.... heerlijk!"
Hoewel voor mij het fietsen geen kwestie van gericht trainen is, is het een herkenbaar stukje voor mij. Fietsen is "ongeremd rammen", zonder overbelasting en zonder geblesseerd te raken. Vooral onverhard door de duinen crossen is gaaf!
En doordat ik redelijk gemakkelijk kan fietsen, is het geen punt wanneer ik 'ns een paar weken (soms zelfs maanden) oversla. Ik pik het zo weer op.

zondag 04/01
Een rustig duurloopje drie kwartier met Bert. Het werden 53 minuten. We kwamen tot 10,6 km. Een gemiddelde van 11,9 km/uur en een ♥ van 129. En hoe zat het met het vervelende plekje? Die blijft hééél licht gevoelig (schaal 1:10). De belasting is omhoog gegaan, de klacht niet. En dat is mooi. Het nieuwe jaar is uitstekend begonnen. Zo'n kerstvakantie helpt daar goed bij, natuurlijk. Met een uitgerust gevoel sporten zorgt ervoor dat het herstellen en vervolgens het opbouwen vrij vlot verloopt. Volgende week een iets mindere belasting, in de hoop dat de klacht van 1:10 naar 0:10 gaat.

totaal:
- lopen: 34 km in 4x (8,5 km/x)
- fietsen: 84 km in 2x (42 km/x)

2 opmerkingen:

  1. Zou mooi zijn Johan als de 45' ook lukt. Dan ben je aardig on track...

    BeantwoordenVerwijderen