Pagina's

maandag 1 december 2014

blessureverzameling


Nav de blogtekst van POV (omgaan-met-blessures
heb ik in kaart gebracht hoe ik met mijn blessures 
om zou moeten gaan. 
Ik gaf in mijn eigen stukje
omgaan-met-blessures-1 al aan
dat ik hier nog op terug te komen.

Mijn blessureverzameling:

Bij al mijn blessures geldt:
Bij twijfel geldt: even wat gas terug nemen, 
  iets minder snel rennen. 
  Bijvoorbeeld een baantraining vervangen door een duurloopje.
- In een iets vervelendere situatie geldt: een training vervangen door fietsen, kan nóóit kwaad!
In mijn eerlijkheid moet ik bekennen dat ik hier geregeld toch nét even te lang mee wacht. 

Als ik, zoals POV dat ook deed, wat specifieker inga op mijn blessures, dan geldt:
- achillespezen
   minstens een week zeker niet op de baan, hooguit rustige duurloopjes. 
   Bij twijfel het lopen zelfs vervangen door fietsen.
- kuiten
   minstens een week niet lopen, wél fietsen. Daarna eerst weer wat duurloopjes. 
   Bij twijfel het lopen zelfs vervangen door fietsen.
- linkerscheenbeen
   minstens een week zeker niet op de baan, hooguit rustige duurloopjes. 
   Bij twijfel het lopen zelfs vervangen door fietsen.
- rechterknie
   zeker één baantraining overslaan, wél rustig duurlopen.
- lies
   zeker één baantraining overslaan, wél rustig duurlopen.
- bovenbeenspieren
   zeker één baantraining overslaan, wél rustig duurlopen.

Allemaal blessures die vanzelf wel overgaan: time is a healer. Zo werkt het in de natuur, POV heeft dat scherp omschreven in zijn blog. Alleen gun ik mezelf de tijd en de rust vaak niet. Laat de natuur zijn werk doen, en wees ondertussen mentaal sterk. Niet “waarom ik?”, maar “wat kan ik met deze situatie?”

Bij blessures doe ik geregeld (kracht)oefeningen. Bijvoorbeeld corestability oefeningen. Maar wanneer ik fit ben, 'vergeet' ik het doen van de oefeningen (te) vaak. Een aandachtspuntje.

PS:
Vanmiddag bij de fysio geweest. Hij heeft m'n been behandeld middels trickerpoint therapie. Net als vorig jaar bij m'n kuit dus. Zie: trigger-points.
Woensdag weer 'ns voorzichtig wat loopmetertjes maken. Ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten