Pagina's

maandag 18 november 2013

verwachtingen

"Vrij zijn van verwachtingen leidt tot innerlijke rust." (4positiviteit)

Hier heb ik hard aan gewerkt de laatste tijd  en ik kan het UITEINDELIJK alleen maar beamen.

M'n eerste "hardloopweek" sinds week 37 zit erop. Dat betekende dat ik 8 weken niet heb gelopen. Tijdens deze eerste loopweek moest ik me beperken tot 2x lopen en dat geldt óók voor deze week. Menno gaf aan dat ik hoogst waarschijnlijk met gemak 3x zou kunnen lopen, maar dat de kans dan aanwezig is dat ik mezelf dan over pakweg 6 weken tegenkom. En dat wil ik uiteraard niet. Fysiotherapeut Menno geniet mijn vertrouwen ten volste (ook al doordat mensen als Jacco en mijn trainer Bert óók veel vertrouwen in hem hebben) en dan moet ik naar hem luisteren, zo simpel is het. En dus da ik voor een geleidelijke opbouw.

Heb ik dan zelf helemaal geen verwachtingen? Jawel, maar zonder (loop)doelen, en dus zonder druk. Mijn verwachting voor de komende weken is om weer aan lekker lopen toe te komen. Wedstrijden, tijden, schema's et cetera zijn (nog) niet relevant.

Ik zit er aan te denken om deze week dinsdag en donderdag op de baan mijn training af te werken: 12*1' met p = 1'.
Ook al, omdat de groep een kwartier voor aanvang buikspieroefeningen als "planken" doet. Het is voor mij natuurlijk helemaal niet gek om daar aan mee te doen . En daarnaast zie ik m'n clubgenoten ook weer eens (alsof ik eindelijk weer onder de mensen kom, haha).

En áls ik al een doel stel, dan is het: "luisteren naar mijn lichaam". Mijn lichaam (en dan vooral mijn benen) bepalen de volgende stap(pen) en NIET mijn hoofd.
Op die manier (zonder doelen) heb ik de tweede helft van 2012 heerlijk gelopen. In 2013 kwamen de doelen er weer en langzaam maar zeker ging het toen mis. Waarschijnlijk omdat ik toch net iets meer naar m'n hoofd luisterde in plaats van naar mijn benen.

9 opmerkingen:

  1. Een hele goede stap voor een man die graag wat doelen in de agenda zette. Dit gaat goed zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, Martin! De progressie zit 'm lang niet altijd in het lopen zelf, hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zen en de kunst van het loslaten van de verwachtingen. Mooi zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, maar the proof of the pudding is in the eating, haha. Dus rustig aan op de baan, dat wordt de echte uitdaging :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, da's nu maar net de vraag.
    In http://joartrent.blogspot.nl/2013/11/stap-een.html schreef ik wat het advies van Menno was.

    De loopminuten 'moet' ik in een stevig tempo lopen: ik mag telkens na de minuut rennen best een beetje 'moe' zijn. Daarna heb ik immers een minuut wandelen!
    Menno gaf aan: "liever een minuut in een goed tempo, dan 10 minuten in een (te) rustig tempo."

    Hij is nl van mening dat snelheid NIET de oorzaak van mijn blessure was.
    Het rustig aan doen wat jij aangaf, zal 'm meer zitten in de RUST (tussen de intervallen, maar ook als in RUSTdagen).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tevreden over de (baan)training van gisteravond? Geen na-effect? Goed dat je er weer was!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hééél tevreden: leuk om jullie te zien. Wordt het weer wat echter. En het ging uitstekend. Fijn dat Bert 'n beetje op me lette. Hij had toch wel weer wat bruikbare tips!
      Tot morgen!!

      Verwijderen