Pagina's

zondag 7 april 2013

Een wijze les?

Opvallend genoeg heb ik m'n laatste 3 blessures in de week na een wedstrijd opgelopen. Dat is zo'n beetje de uitkomst van het nadenken over waar deze knieblessure toch vandaan komt.

Dat betekent dat ik echt meer rust na een wedstrijd moet nemen. Als ik zondag een wedstrijd heb gehad, echt even een dag niet lopen. Dinsdag een extensief duurloopje en pas donderdag weer intensiever trainen. Maar die intensieve trainingen gaan bij mij waarschijnlijk toch wat té intensief. De intervallen tijdens de baantrainingen mogen wat langzamer. We hebben bij Dem een leuk groepje gelijkwaardige lopers. Het voordeel is dan dat je je aan elkaar optrekt, het nadeel is dat ik niet aan de anderen onder wil doen en dus geregeld tot of over de grens loop. En dat is een beetje dom: tijdens de trainingen hoef ik niet te pieken, dat hoeft pas echt in de wedstrijden. Ik heb van m'n trainer bij Dem een intervaltabel gekregen met richtlijnen voor loopsnelheden en daar moet ik me simpelweg strakker aan houden en na een wedstrijd de intervallen zelfs nóg langzamer durven te lopen. De focus op dient op soepel en ontspannen lopen te leggen en niet op snelheid. Dat is zóóó mijn valkuil.

Want nu zit ik thuis gedwongen rust te houden.
En dat is toch jammer, maar hopelijk ook een wijze les.

Update:
Dit zegt mijn trainer over rust en trainen na een wedstrijd:

"Na een wedstrijd adviseer ik in principe 2 dagen rust.

In concreto bijvoorbeeld:


  •  zo. wedstrijd (na de wedstrijd 10 à 15 min. uitlopen: afvalstoffen afvoeren)
  •  ma. 20-30 min. uitlopen (ontspannen, met als doel de resterende afvalstoffen afvoeren),  fietsen o.i.d. kan ook
  •  di. rust
  •  wo. volgende training. (di.avond kan meestal ook wel)"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten