Pagina's

zaterdag 6 april 2013

Gevaar!

't Is een “gevaarlijk” weekje. Maandag volle bak gelopen. En morgen kom ik qua weekafstand hoogstwaarschijnlijk voor de eerste keer dit kalenderjaar boven de 70 km uit. Op zich lijkt het dan dat de belastbaarheid dus omhoog gaat en dat is natuurlijk positief te noemen. Wat is dan het gevaar? Overbelasting. Waar ligt op dit moment mijn grens? Da's altijd lastig in te schatten. Ik denk dat ik het heel goed opbouw. In de vorige 13 weken van 2013 heb ik 11 weken van meer dan 50 km gehad, 1 week van onder de 50 km en 1 week van meer dan 60 km. Gemiddeld liep ik in 2013 tot nu toe 56 km per week in 4 ½ keer lopen per week. Ongeveer 12 ½ km per keer. En in die weken veel afwisselingen. Korte, lange, intensieve en extensieve duurlopen. En ook korte, lange, intensieve en extensieve intervaltrainingen.


Donderdag op de baan had ik wat zware, stramme benen en voelde ik m'n achillespezen licht. Daarom heb ik vandaag op m'n 12 mm schoenen gelopen en lekker rustig, ontspannen en soepel een duurloopje van 13 km gedaan, genietend van het zonnige weer. M'n achillespezen niet gevoeld, wel m'n rechterknie. 't Zijn dan telkens wat kleine, lichte klachten, die wat zeurderig aanwezig zijn. Ze moeten natuurlijk geen “echte” klachten worden. Morgen wil ik wel lopen, maar niet zo lang en ook niet zo snel. Een extensief duurloopje dus. Waarschijnlijk wordt het dan een vergelijkbaar rondje als vandaag. Ik hoef “maar” 10 km te lopen om tot de 70 te komen. Maar last van de knie betekent stoppen. Intervalletjes ga ik niet eerder dan dinsdag weer doen. En misschien moet ik ook weer even terug naar 50 à 60 km per week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten