Pagina's

zondag 21 september 2014

Dennis

Dennis Keyner ( http://www.denniskeyner.nl/ ) heeft dit weekend 36'47" gelopen op de 10 km. Dat betekende een nieuw pr voor hem. Z'n pr stond op 37'16" en daar heeft ie dus een flinke hap vanaf gesnoept! En bovendien ... twéé seconden sneller dan mijn pr. Halverwege noteerde hij een tijd van 18'01" op de 5 km. Herkenbaar? Zie: 5000m-in-18.01.
Wat schoot er door me heen, toen ik dat las op Facebook?

  1. "Wow, gááf, zeg!"
  2. "Pfff ... dan moet ik weer aan de bak!"
Haantje als ik ben, wil ik die tijd natuurlijk wel graag verbeteren.
"Dus, Dennis, gefeliciteerd en bedankt voor weer een nieuwe uitdaging!"

Op 12 oktober wil ik een serieuze poging wagen om een nieuw pr te lopen. Dat schreef ik al in het stukje winterseizoen. Ik gaf aan uit te willen gaan van 3'40" per km:

"Tijdens de Warming Uploop liep ik 3'40" per km. Nou, da's dan leuk voor mij, hè. Maar wat is daarover dan nu het vermelden waard? Nou, het volgende.
Het is mijn beoogde tempo tijdens bovenstaande 10 km's. Niet gezegd dat dat me gaat lukken, maar áls het me lukt, loop ik een pr op de 10 km. En dat is het najagen waard, nietwaar. Mijn 10 km tijd is 36'49", maar zou bij een 3'40"/km tempo worden scherp gesteld tot 36'40". Ik hoef nog slechts te lopen, haha."


Op 28 september (volgende week dus), loop ik ook een 10 km, maar tijdens de Twiskemolenlopen heb ik nog nooit onder de 37'56" gelopen. Dit is namelijk een vrij zware 10 km: er is altijd wel ergens een flink stuk wind tegen, omdat het er ontzettend open is. Wel kan ik er zien hoe ik er voor sta, om dan 2 weken later in Heerhugowaard alles op alles te zetten om onder de 37'49" te lopen. En lukt het dan niet, dan wil ik in ieder geval kunnen stellen dat ik er alles aan heb gedaan.

Update:
Vandaag lekker wat aan m'n duurvermogen kunnen werken: 15 km in 66 minuten (4'22"/km). Geprobeerd om wat sneller te kunnen lopen, zonder méér energie te verbruiken. Ik loop namelijk met een 'sprongetje' en probeerde om meer naar voren te lopen. Na de achterzwaai goed het been onder het lichaam doorhalen naar voren: vooral met de knieën naar voren. Bij de landing proberen de voet onder het lichaam op de grond te plaatsen. Dat ging vrij goed.


7 opmerkingen:

  1. Haha geweldig Johan! En als je dan mijn PR aan gort loopt stel ik voor dat we dan een schouder aan schouder een 10km gaan doen en kijken wie er het sterktste blijkt. Het zal me jeuken wie er dan sneller is, maar het levert vrijwel gegarandeerd een sterke race op met mooie resultaten. Om en om 1 km op kop en vanaf 9 ieder voor zich ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk maakt het niet uit wie de snelste is, wél kun je alles aangrijpen om jezelf te motiveren om toch weer een stapje sneller te kunnen!

      Verwijderen
  2. Ik heb voor november nog geen concrete plannen ;-) 7^^ wordt het niet ivm intocht sinterklaas in ons dorp. In principe een HM 24e maar als je een leuke 10k weet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is een leuk idee, natuurlijk. Alleen ... wat is (praktisch) haalbaar? Ik heb tot eind '14 vooral wat regionale loopjes staan. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We zullen het wel zien. En anders gewoon in 2015. Dan is een 36er bij ons allebei al lang een tempoduurloop :-P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij verkeert duidelijk nog in hogere sferen, haha!

      Ik kan me herinneren dat we (met Erik) in juni de IJsselsteijnloop zouden gaan doen. Da's ergens in Zuid Holland. Da's toen niet doorgegaan.
      Het is wel zo fair dat we elkaar qua afstand wat tegemoet komen dan. Ergens in Utrecht??

      Verwijderen
  5. Ik vind het best hoor :-) Dus als je wat leuks weet. En begin volgend jaar is ook prima hoor. Na het crossseizoen zeg maar. Dan ben jij ook weer wat langer op dreef en heb ik de lange races achter de rug (oktober HM Eindhoven en -dat kwam vandaag nog even voorbij--: wellicht toch in november rondje Bussloo. Half uurtje bij Zwolle vandaan (mijn broer woont in Zwolle). Ik ga ervan uit dat ik die HM redelijk ruim binnen de 1.28 loop (huidig PR) en dan is alleen de 15km nog aan de beurt dit jaar om te sneuvelen dus dan is het ook nog wel aardig om daar een serieuze poging toe te doen!

    BeantwoordenVerwijderen