Pagina's

zondag 14 september 2014

winterseizoen

Na de prima 5000m van vrijdagavond, heb ik - samen met onze trainer - een (simpel) schema voor mezelf opgesteld, gebaseerd op het schema voor het winterseizoen van de trainer. Het enige verschil is een duurloop (dl3) van 3 kwartier ipv een tempoloop als 3*10' (p=5'). Het schema is er vooral op gericht om te kunnen verbeteren op de 10 km.

  • di: baantraining lang (bijv. 6*1000m)
  • do: baantraining kort (bijv. 12*400m)
  • vr: duurloop van 3 kwartier @ 13 à 14 km/u.
  • zo: duurloop van 3 à 5 kwartier @ 12 à 13 km/u.


Dat houdt ongeveer 50 km in 4x per week in. Die vierde keer is nodig, om mijn duurvermogen weer wat op te krikken. Want dat is waar nu nog wat rek in zit. Wat dat betreft komt 't voor mij prima uit, dat het winterseizoen eraan komt. Bij de dinsdag- en donderdaggroep van av Dem ligt de nadruk dan bij "duur". In het zomerseizoen verschuift de nadruk naar "snelheid".

Op korte termijn hoop ik resultaat te zien bij de volgende wedstrijden, waar ik respectievelijk 2 en 4 weken de tijd voor heb:

  • 28/09: 10 km Twiskemolenloop
  • 12/10: 10 km Najaarsloop
Tijdens de Warming Uploop liep ik 3'40" per km. Nou, da's dan leuk voor mij, hè. Maar wat is daarover dan nu het vermelden waard? Nou, het volgende.
Het is mijn beoogde tempo tijdens bovenstaande 10 km's. Niet gezegd dat dat me gaat lukken, maar áls het me lukt, loop ik een pr op de 10 km. En dat is het najagen waard, nietwaar. Mijn 10 km tijd is 36'49", maar zou bij een 3'40"/km tempo worden scherp gesteld tot 36'40". Ik hoef nog slechts te lopen, haha.
De Twiskemolenloop wil ik benutten om het tempo te gaan lopen en dan maar zien waar het schip strandt. Tijdens de Najaarsloop wil ik serieus een pr-poging wagen.
Ja, ik weet het, het is voor mij een heel ambitieus doel, maar daar houd ik wel van.

Goed, dan moet er dus getraind worden. Dus dat gingen we vanavond dan maar weer eens doen: even een uurtje "hollen". Ik kwam tot 11 km in 48'. Niet gek, voor 'n zondagavond.





4 opmerkingen:

  1. Mooi dit Johan. Dat biedt weer wat inspiratie voor mijn eigen weekindelingen ;-) Ik vindt dat ik ook die 3:40 op de 10 in de benen heb, alleen moet die er nog even uitkomen haha. Ik probeer aankomende zondag nog een 10k mee te pakken, maar dan is het toch echt meer duur met tempoblokken met het oog op eem HM in oktober en november :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan kun je zondag toch best voluit op de 10 km?
    Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We gaan het zien ja. Verder dan 3:45 nog niet gekomen op de 10k dit jaar. Je leest het vast wel ergens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen