Pagina's

dinsdag 17 december 2013

800-tjes

Inmiddels ben ik alweer een aantal weken aan het lopen. Ook op de baan. Zo ook vanavond. Maar, in tegenstelling tot voorgaande keren, mocht en kon ik weer met de groep meetrainen. Ik was zo blij als een kind!
Wat gingen we doen? 7 x 800m met telkens 400m rust.
Hoe ging het? Goed!
Ik heb er 5 van de 7 meegedaan. Toen vond ik het mooi geweest. Ik bedacht dat ik liever met een happy face thuis vertel dat ik 5 x 800m heb gelopen dan dat ik moet aangeven dat ik die 6e en 7e keer beter niet had kunnen doen. Wat een wijsheid!
De 800-tjes gingen in 3.04, 3.00, 2.57, 2.57, 3.00. Gemiddeld 3.00 per keer. Dat betekende 3'45" per km.
Ik kon soepel en ontspannen met mannen als Erik, Harry, Gerard, Jacco, Frank, Marco en Jos meekomen. Alleen "even wegsprinten", zoals Jos en Erik af en toe deden, was er voor mij uiteraard niet bij.
En hoe ging het met de kuitjesLinkerkuit: 1 op een schaal van 10. Rechterkuit: 3 op een schaal van 10.

Na afloop van de training wat gesproken over mogelijke wedstrijdjes in het nieuwe jaar. Volgens onze trainer zou het wellicht helemaal niet gek zijn om, naast het kiezen van een aantal hoofdwedstrijden, ook trainingswedstrijden in te plannen. Met 3 "kwaliteitstrainingen" per week zou ik binnenkort prima in staat moeten zijn om weer eens een goede 10 km te lopen. Een 4e x zou dan niet eens nodig zijn, zeker niet wanneer ik 1x in de week blijf fietsen. Daarmee train ik ten slotte ook m'n uithoudingsvermogen.
Wat ik ook ga doen: ik den dat het verstandig is om in ieder geval veel te variëren. In het verleden waren mijn (loop)trainingen toch vrij eenzijdig te noemen: baantrainingen en duurloopjes. En bij de duurloopjes lag de focus toch wat (te?) veel op de afstand.

Binnenkort maar eens gaan bekijken welke wedstrijden ik wil plannen. Eerst donderdag aan Menno vragen wanneer hij denkt dat ik er weer klaar voor ben.


10 opmerkingen:

  1. Ging lekker Johan! En super wijs dat je gewoon na 5 x stopte, haha. En dat je weer gaat denken aan wedstrijden is een goed teken....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat stoppen was, naar mezelf toe, waarschijnlijk de meest indrukwekkende actie die ik vanavond heb gedaan! :)

    En die wedstrijden ... daar is het uiteindelijk om te doen, nietwaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als het even kan, schrijf in voor de Schoorl 10 km! Die wordt leuk (en snel)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, daar hadden Bert en Jacco het ook al over. Lijkt me wel leuk. Het begint wel weer te kriebelen, hoor!
    Eerst maar even het bezoek aan Menno morgen afwachten.

    Voor welke afstand ga jij in Schoorl?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. fijn dat je weer kan trainen... en hopelijk blessure vrij blijven....
    hoop zelf in 2014 de training weer op te pakken na 2 kuitblessures en een peesontsteking in knie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga in Schoorl ook voor de 10 km. Heb sowieso veel korte afstanden op de agenda staan. Ga alleen bij Egmond en CPC de halve doen, verder 5 en en vooral 10 km's.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je lijkt mij wel, Peter! Kunnen we idd samen voor een blessurevrij 2014 gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hopelijk kunnen we "straks" weer wat meer samen lopen, Erik. De 10 km wordt wrs ook mijn afstand. En de 5 km vind ik ook een hele mooie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat zie ik wel zitten, een paar snelle 5's en 10's gezamenlijk. Als ik je tenminste bij kan houden, ppfft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. M'n eerste wedstrijd wordt er één met een big smile op m'n gezicht. Ook een 10 km in pakweg 40 à 41 minuten. Gewoon weer het idee dat ik er weer aan mee kan doen!

      Verwijderen