Pagina's

dinsdag 10 december 2013

Oefff

Vanavond toch weer lekker getraind op de baan. Vandaar de titel "Oefff".
Niet met de groep meegelopen, maar een eigen training gedaan, op z'n Menno's:
 5*200m (p=200m) + 5*400m (p=200m)
De baan was door grondvorst vrij glad geworden, waardoor er niet 100% op snelheid gelopen kon worden. Maar snelheid was voor mij vanavond niet het hoofddoel. Ik wilde natuurlijk vooral weten hoe ik er voor zou staan na afgelopen vrijdag, toen ik toch een "kuitdomper" voor m'n kiezen kreeg.
Maar, zoals gezegd, het ging dus goed. Het voelde een beetje als "met de schrik vrij gekomen". Lekker op souplesse kunnen lopen. Ik heb m'n kuiten wel licht gevoeld, maar grappig genoeg de linker minder dan de rechter: 2 op een schaal van 10. Tegenover afgelopen vrijdag een 7 op een schaal van 10 tijdens het 10e intervalletje.

200m 400m
00:00:41 00:01:23
00:00:41 00:01:23
00:00:42 00:01:24
00:00:41 00:01:27
00:00:40 00:01:25
00:00:41 00:01:24

Donderdag wil ik m'n inmiddels vertrouwde minutenloopje doen, maar met wat aanpassingen.
In plaats van 10*2' (p=1') ga ik 8*2' (p=2') doen. Tijdens de pauzes 1' wandelen en 1' dribbelen. Wat meer rust dus. En 8 intervallen in plaats van 10.

De komende weken proberen om naar de 3x per week lopen te kunnen gaan, zonder de omvang per keer toe te laten nemen. Dat is latere zorg. Langzaam maar zeker zal de weerbaarheid toch toe gaan nemen, daar ben ik van overtuigd. Ook al weet ik nog steeds niet goed waar de kuitproblemen vandaan komen, ben ik toch positief over hoe het nu gaat. Ik krijg steeds meer vertrouwen.

Twijfels heb ik genoeg gekend.gekend.
Maar voor nu geldt: "Kom maar op met die nieuwe en revolutionaire inzichten!"

Eigenlijk sta ik nu op het punt van afgelopen 25 september. Toen schreef ik het stukje Valkuil. Ik liep toen nog geen 10 dagen met de kuitklachten rond en was nog in de veronderstelling dat het een kwestie van weken zou zijn. Omdat ik nu pas weer aan onderstaande punten kan werken, schrijf ik ze nogmaals op.
  • In mijn stukje belastbaarheid-opbouwen schreef ik aan dat de trainer aangaf dat ik (wanneer ik weer op de baan zou gaan trainen) uit moet gaan van een snelheid van 3'45" per km. Erik gaf dat ook in in een reactie. En straks tóch weer proberen om 4x in de week te kunnen lopen. Want wanneer ik 4x per week loop, ben ik minder blessuregevoelig! Gek, eigenlijk .
  • Nog geen maand later: de-draad-weer-oppikken. Vooral de afbeelding is interessant. Als ik eens een schema maak, met dit plaatje in m'n achterhoofd ...
  • Ten slotte, uit opnieuw-beginnen, "want, zoals Erik al schreef in zijn stukje vorm-komt-weer-in-beeld-deel-2 "heel blijven staat op nr. 1, 2 en 3!" "
  • Op 29 juni schreef ik een blessure-samenvatting van maart tot en met juni in start-over-again. Alles is dus eigenlijk al gezegd en geschreven. Nu geldt:
  • HEEL WORDEN EN VERVOLGENS ... HEEL BLIJVEN!!!
  • In de opbouw wellicht weer wat meer de nadruk op de Souplessemethode van Klaas Lok: extensieve intervalletjes. Zie het stukje: Lok.



1 opmerking: