Pagina's

zaterdag 28 december 2013

sporten in 2014

2014: ik heb d'r sin an!

Ik hoop m'n kuit-, achilles- en knieklachten  in 2013 achter te kunnen laten en in 2014 blessurevrij te kunnen blijven. Hoewel "blessurevrij blijven" nauwelijks een doel te noemen is. Zeker geen sportief doel. Het is eerder een voorwaarde. Het heeft voor mij nu geen zin om hardloopdoelen te maken, wanneer bovengenoemde voorwaarde er niet is. Dus daar ga ik me nu niet aan wagen.

In het komende jaar wil ik weer/meer genieten van het sporten. Want eerlijk is eerlijk, vanaf juni heb ik weinig meer van mijn hobby (het sporten) genoten. En dat kan toch eigenlijk niet, hè! Dat mag ik mezelf gerust verwijten. Het betekent onder anderen dat ik bij een loopblessure lekker moet genieten van wat ik wél kan: fietsen bijvoorbeeld.

Op de zondagen ga ik op de mtb met Toon, Marco en Jacco in de duinen rijden. Wellicht pak ik de woensdagen er ook bij om een rondje te trappen, maar dan op de weg.
Natuurlijk wil ik ook gaan lopen, maar pas het kan. Onbevangen, zonder doelen en schema's. Om vervolgens maar eens kijken waar 't schip strandt.
Al tijdens het opschrijven van de laatste zin bedenk ik me dat ik helemaal niet wil dat het schip strandt!
In 2014 gaat het schip niet stranden!
(En alleen dan kan ik weer aan wedstrijdjes denken, zoals de Twiskemolenloop met Ron en Chris.) 


Op Eriks terugblik op 2013 las ik zinnen als:
- "ik heb het gevoel dat ik leef"
- "ik kom soms in een heerlijke flow terecht"
- "ik raak meer in balans van het lopen"
- "ik krijg er energie van"

En, inderdaad, dáár is het om te doen. En of het nu gaat om lopen of fietsen: het zou niet uit moeten maken.

6 opmerkingen:

  1. Inderdaad niet te ver vooruitkijken en (proberen te) genieten van wat er wel is. Ik hoop je in 2014 vaker te zien op de baan dan in 2013 :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit klinkt positief. Ik denk dat je met deze mindset snel weer fit zult zijn. Gewoon onbevangen sporten omdat het leuk is en omdat het kan. Niet bezig zijn met straks en schema's maar meer genieten van het moment. Morgenochtend gaan we lekker een rondje knallen op de MTB. Hoop je in 2014 vaker op de MTB in het bos te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het ook, Marco! Morgen inderdaad een mooie start mee maken!
      :-)

      Verwijderen
  3. Dat klinkt goed Johan. En als je er zo instaat zul je zien dat die blessures verdwijnen als sneeuw voor de zon...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wie weet, Menno. Maar ik ga me er niet op richten, om nieuwe teleurstellingen te voorkomen. Met fietsen heb ik nergens last van: géén achillesklachten, géén knieklachten, géén kuitklachten, géén lekke banden. En dan is sporten zóóóveel leuker. En dan kan het dus zomaar gebeuren dat ik het fietsen weer leuker vind dan het rennen. Al hoop ik wel dat dat tijdelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen