Pagina's

zondag 22 december 2013

Terugblik 2013


In januari liep ik 230 km. Achteraf wat omvang betreft de beste maand van het jaar. Niet voor niets dat toen het idee om weer voor een marathon te gaan ontstond. Het moest de marathon van Amsterdam in oktober gaan worden. Het zou m'n tweede marathon worden. In 2010 liep ik 3.03.12 en nu wilde ik voor onder de 3 uur gaan: 2.59.59 bijvoorbeeld.

In februari liep ik m'n eerste pr van het jaar: 0.37.27 op de 10 km, tijdens de Lycurgusrun. Het was geen echte wedstrijd en het deelnemersveld was niet sterk, maar toch was het leuk om er als eerste te finishen. Lange tijd liep ik in tweede positie, maar in de laatste kilometers haalde ik de nummer 1 in. Mede daardoor liep ik zo'n (voor mijn doen) goede tijd!

In maart wilde ik tijdens de Spaarnwoudeloop proberen de 37 minutengrens op te gaan zoeken, maar achillesklachten gooiden roet in het eten. Niet erg, even een stapje terug doen. Ik kon m'n programma vrij snel weer oppikken.

En toen werd het 1 april: de 10 EM (16,1 km) van de Lycurgus-run stond op het programma. Nu was het wél een wedstrijd! Een heerlijke loop, met lange tijd een straffe wind tegen, en een prachtig nieuw pr van 1.01.21. Ik behaalde er een 5e plaats mee en mocht zelfs het podium op als de nummer 2 in de categorie 35+.

Na 1 april werd het gedurende de rest van april kwakkelen: knieklachten en achillespeesklachten.

In mei leek het weer wat beter te gaan en kon ik zowaar meedoen tijdens de DCD loop op 10 mei. Ik was niet helemaal goed getraind, maar voelde me desondanks toch goed in vorm. En dat bleek ook wel, want ik behaalde een prachtig nieuw pr: 36.49. En het leverde me een 3e plaats all over op. Dit was achteraf mijn hardloophoogtepunt van het jaar.

Na de DCD ging het wisselend. Dan weer een goede trainingsweek, dan weer achillespeesklachten, maar echt helemaal lekker ging het niet meer. En dat terwijl in juni de Marquetteloop op het programma stond.
Tussendoor nog wel een aardige 15 km in 0.58.43 gelopen, maar deze ging niet van harte.

Op 16 juni ben ik toch gestart aan de Marquetteloop. Helemaal 100% was ik niet, maar omdat het 3 rondjes van 7 km waren, kon ik altijd uitstappen. Dat laatste bleek niet nodig, ik kon zelfs een aardig tempo lopen en liep de halve marathon in 1.23.20. Niet m'n beoogde tijd, maar evengoed een pr.
En achteraf m'n laatste wedstrijd.

De volgende dag had ik veel last van m'n achillespezen en de rest van juni en vervolgens ook in juli heel weinig kunnen lopen.

Pas tijdens de zomervakantie, toen we (eind juli / begin augustus) in Jard sur mer in Frankrijk (deel 1, deel 2deel 3) waren, kon ik weer 'n beetje lekker hardlopen.

Halverwege augustus was ik (na een afwezigheid van 2 maanden) weer in staat om op de baan te trainen. Héérlijk om te doen weer. Vervolgens kon ik weer van 3x naar 4x lopen en kon ik zeggen: "ik ben er weer!" Het was een kwestie van tijd alvorens ik m'n eerste wedstrijdje weer zou kunnen lopen.

Eerst, het was inmiddels september, nog even op schoolkamp en daarna waren er héél wat wedstrijden die ik zou kunnen lopen.
Zou kunnen ...
Tijdens het schoolkamp (deel 1, deel 2) kon ik een paar keer lopen en tijdens de laatste keer kreeg ik wat last van m'n linkerkuit. Dat was in mijn ogen te wijten aan vermoeidheid en zou na een paar dagen wel weer over zijn. En zo was het ook. Na kamp kon ik weer 3x per week lopen en ging het trainen op de baan ook als vanouds. Wel kwamen de knieklachten weer terug.
En toen werd het 16 september. Tijd voor een duurloopje (met versnellingen van 200m) naar Wijk aan Zee en weer terug. Een loopje waar ik behoorlijk chagrijnig van werd en waar ik nog steeds hinder van ondervind. Het was "pang" in m'n linkerkuit en een periode van niets doen, fysiotherapie, fietsen en langzaam maar zeker weer proberen te lopen begon.

De maand oktober werd het dieptepunt met niet één keer hardlopen!
Halverwege november mocht ik het weer proberen (of wéér proberen).
En in december leek er eindelijk wat vooruitgang te komen. Met m'n linkerkuit lijkt het helemaal goed te gaan, maar de laatste weken doet m'n rechterkuit vervelend. A neverending story? Ik hoop 't niet!

In de 1e helft van 2013 heb ik 1200 km gelopen.
In de 2e helft van 2013 heb ik   400 km gelopen.
In totaal dus 1600 km.

Update:
Over een terugblik gesproken. Facebook heeft een soort compilatie gemaakt van "mijn" highlights, waarvan óók een aantal hardloopmomenten. Grappig.

14 opmerkingen:

  1. Houd moed. Ik weet als geen ander hoe frustrerend het kan zijn. Maar als je straks weer onbezorgd je kilometers kan maken is het weer genieten van elke meter. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, Rob.
    Je zegt 't treffend: ONBEZORGD je ding kunnen doen is zó fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en een paar knallers van pr's. Een 36'er op de 10 is echt best wel een beetje heel goed hoor :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik houd me dan ook graag vast aan de 1e 5 maanden van 2013, Erik!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie tijden aan het begin van het jaar en nu weer op de weg terug. Houdt moed en geduld dan gaat 2014 weer een mooi loopjaar worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Menno, 1 januari 2014 is gewoon weer een "dag één"!
      Jou wens ik uiteraard ook een mooi (loop)jaar toe!

      Verwijderen
  6. Jij gaat vast wel weer knallen in 2014!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net als Erik zit je heel dicht rondom mijn PRs. Leuk om gasten van hetzelfde kaliber wat te volgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is zeker leuk! Erik en ik hebben dan ook het voordeel van bij dezelfde club en (meestal) op dezelfde avonden te trainen.

    Ook leuk is het om dezelfde niveau lopers tijdens diverse wedstrijden tegen te komen: vormt dan toch een soort wedstrijd in een wedstrijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah kijk, dat is helemaal leuk! Zelf train ik 1 x per week met een loopgroep mee en de andere 2x voor mezelf.

    Wedstrijd in een wedstrijd is leuk ja, want doorgaans maak je toch vrij weinig kans om echt te winnen. Hoewel we fanatieke recreanten zijn met best aardige tijden, valt dat nog in het niks bij de echte toppers natuurlijk :-) Ach ja, zolang je (weer) lekker loopt en nog steeds jezelf kunt verbeteren is het goed toch (vind ik zelf).

    In 2014 anders maar een triple race date van maken met jij, Erik en ik tijdens de 7^^ ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 7^^ was jullie goed bevallen, hè! Ik zou er ook aan deelnemen, maar zat met m'n kuitklachten thuis.
      Wel een leuk doel voor 2014! Heb ik tijd zat om weer in vorm te komen, haha!

      Verwijderen
  10. Zo meteen huren we een bus die een tour maakt door heel Nederland (Tour de 7HL) en pikken we alle 'fanatieke recreanten' op en maken we een wedstrijd in een wedstrijd. Met mooi prijzen natuurlijk van Runnersworld, haha.

    BeantwoordenVerwijderen