Pagina's

maandag 24 februari 2014

niet fit = kuitklacht(en)

Gisteren schreef ik: "Eén ding weet ik nu wel met steeds meer zekerheid te stellen: de kuitkrampklachten komen vaak om de hoek kijken in weken waarin ik moe ben en/of minder weerstand heb."

Oftewel: niet fit = kuitklacht(en)!

En dus besloot ik om eens terug te graven in m'n logboek om te zien of dat altijd het geval was. Ik heb gekeken vanaf 2012 tot nu:

11 05 2012: verbouwing badkamer. Gestopt tijdens het lopen: "Ontspannen, lekker. Toen linkerkuit"

06 11 2012: geplande training overgeslagen: "moe en oudergesprekken"

07 11 2012: gestopt tijdens het lopen: "rechterkuit."

17 12 2012: "moeizaam rondje, oa door een intensief weekend. Aan het einde lichte last rechterkuit."

19 12 2012: geplande training overgeslagen: "niet fit, lichte last linkerkuit."
21 12 2012: "ontspannen, rustig lopen. En toen …  linkerkuit."

14 08 2013: geplande training overgeslagen: "moe en geen zin".

17 08 2013: training overgeslagen: "na hele dag klussen, was energiepeil richting 0-punt gedaald.
18 08 2013: na ½ training kramp in de linkerkuit. Rekken en in een rustig tempo naar huis.

05 09 2013: rondje lopen tijdens schoolkamp: "kampmoeheid in benen en toen kramp in linkerkuit."

16 09 2013: gestopt tijdens het lopen: "gfrrrrrrggrrrr: linkerkuit."

23 02 2014: rondje ingekort: "rechterkuit, na oudergesprekken en verkoudheid."


Tja, m'n conclusie lijkt terecht: 
"de kuitkrampklachten komen vaak om de hoek kijken in weken waarin ik moe ben en/of minder weerstand heb."

Niet fit = kuitklacht(en)! Daar kan ik de klok (bijna) op gelijk zetten.

Dus ... blijven letten op "fit worden / zijn / blijven" door oa:
- voldoende nachtrust
      ^ regelmaat van op tijd erin, op tijd eruit
gezonde voeding
      ^ letten op het woordje "te"
      ^ veel water drinken
      ^ vóór het rennen goed drinken
- core oefeningen
      ^ bijvoorbeeld vlak voor het hardlopen
- rekoefeningen
      ^ ook op de niet-loopdagen
- regelmaat, structuur, belastbaarheid 
     ^ voor mij geldt 3 à 4x per week lopen
- compressiekousen (tubes) blijven dragen
- na een wedstrijd (extra) rust
      ^ dinsdag na een wedstrijd geen (of rustige) baantraining
      ^ oa actieve rust dmv fietsen
- af en toe laten masseren

En als het hardlopen even niet gaat: stoppen!

Zie ook: http://joartrent.blogspot.nl/2013/09/foebel-kuiten.html


6 opmerkingen:

  1. En vergeet niet een Belgisch herstelbiertje ná het lopen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zóóó, heb je soms wat ervaring opgedaan, Erik?? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. a allee heh, een goed pinteke gaat er altijd wel in heh.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Erik, die is nog helemaal in de (Belgische) wolken! :-p

      Verwijderen
  4. Beste Jo, ik ken je niet persoonlijk, maar volg je blog toch een beetje. Eerst en vooral omdat ik ook precies dezelfde symptomen ken aan mijn kuit bij het lopen. Ben ook al jaren op zoek naar de "holy grail" in deze ;-)) Ervaringen van anderen helpen natuurlijk. Verder kan ik je andere verslagen ook goed waarderen :-). Die 40min mark ga je hopelijk deze maand weer maken! Succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marc,
      leuk om je reactie te lezen!
      Die "holy-kuit-grail" zal waarschijnlijk niet bestaan. Kuitklachten zullen ook bij mij vast wel weer komen. Hopelijk kan ik ze soms voor zijn en in andere gevallen kan ik in ieder geval proberen de schade zo beperkt mogelijk te houden. Door inderdaad te leren van anderen en van mijn eigen verleden. Jij ook veel succes!
      Groet, Johan

      Verwijderen