Pagina's

dinsdag 4 februari 2014

stijgende lijn

"Je bent zo goed als je laatste wedstrijd!" 

Zondag liep ik wat eindtijd betreft m'n één na slechtste 10 km sinds ik in 2009 wedstrijdjes ben gaan lopen.
Wat dat betreft is het niet zo moeilijk om vanaf nu een stijgende lijn in te zetten. Het enige wat ik moet doen is "heel blijven". De reacties die ik op mijn blogtekst Twiskemolenloop en op facebook heb ontvangen, hadden ook een dergelijke strekking. Op het finish filmpje zag m'n aankomst er trouwens nog wel aardig uit.

Een dag later voelde ik de inspanning van nog wel. Niet alleen de 10 km was een flinke inspanning, ik heb 3 toch wel belastende weken met zware (baan)trainingen en kilometertotalen van 33 km, 35 km en 39 km. De opbouw verloopt keurig volgens de 10% regel. Van 10 km in week 46 van 2013 naar 40 km in week 5 van 2014. Met even een dip in de kerstvakantie.

De komende weken wil ik de 40 km per week graag vasthouden. Meer hoeft (nog) niet. Het nog ruim 3 weken tot de volgende Twiskemolenloop. De laatste van het seizoen 2013-2014. Die wordt wel weer interessant: heb ik dan wat progressie geboekt ten opzichte van afgelopen zondag?
't Zou al mooi zijn als ik dan de vlotte 1e 5 km's (19'43") van gisteren langer kan volhouden. Dan zou een tijd < 40' er wel weer inzitten.

De training van vanavond ging heel goed. Toen ik van huis naar de baan liep, had ik wat zware kuiten. Op de baan was dat tijdens de warming up nog steeds het geval. Rustig starten met het programma dus. Het programma bestond uit 1-2-3-4-5-4-3-2-1 minuten met telkens een pauze van dezelfde tijd. Dat ging van nog wat moeizaam naar steeds gemakkelijker en uiteindelijk zelfs heel goed. De "nieuwe-lopers" (René en Tristan) waren er ook weer.We liepen mooi gelijk op met Erik. Nou ja, Erik startte als een raket en kon zelfs met koning" Ralph mee. Ik moest tijdens de minuten 1-2-3 een klein gaatje laten gaan. Maar vanaf de 1e x 4 minuten kon ik bij blijven. En vanaf 4-3-2-1 kwam het oude gevoel zelfs weer terug.

Een heerlijke training. En een goed begin richting 2 maart. Het vertrouwen groeit.



16 opmerkingen:

  1. Kijk, dat geeft de burger moed :-) Ik vind dat we na de zomer maar eens als de drie musketies samen met Erik maar eens ergens aan de start moeten staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat je de wedstrijd zo goed verwerkt hebt... Dat is zeker een stijgende lijn..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je ging als de bliksem. Laatste 2 en 1 ging je te snel voor me. Aan snelheid heb je niet ingeboet, schat ik in. Nu de conditie nog een beetje opvijzelen en je loopt binnen 3 maanden weer een 36'er (naar mijn bescheiden mening, haha).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erik, het valt of staat echt bij jouw wijze woorden: "1. heel blijven, 2. heel blijven, 3. heel blijven, 4. plezier, 5. plezier, 6. plezier, 7. tijd."
      Ze zitten in m'n geheugen gegrift. Ik moet vooral 'werken' aan de o zo belangrijke punten 1 t/m 3. Als dat lukt, zijn 4 t/m 6 een makkie. En met punt 7 zal het dan tzt ook wel weer goed komen.

      Ik vind jouw bescheiden meningen(en) best interessant!
      :-D

      Verwijderen
    2. Ik ruik een10k challenge met in ieder geval 3 deelnemers ;-)

      Verwijderen
    3. The questions are: Where? When?

      http://www.olympischstadionloop.nl/ 9 november? Nog ver weg, maar die lijkt me wel leuk. Wellicht wat ver weg voor jou, Dennis?

      Of xx september: Singelloop Utrecht?

      Verwijderen
    4. Singelloop Utrecht (28-09) ...... of Ijsselsteinloop (07-06). Olympisch Stadionloop kan ook, en anders ZEVENHEUVELENLOOP :-) (maar die is geen 10k, dat dan weer niet, haha)

      Verwijderen
    5. Juni klinkt leuk :-) En ver maakt me niet uit hoor. Ik wil best 1.5 uur rijden om 36 minuten te lopen :-P. 7^^ moeten we zeker weer doen Erik!

      Verwijderen
    6. Hmmm ... op 7 juni IJsselsteinloop afraffelen in 36' dus ... pfff

      Verwijderen
    7. Ik spreek ook alleen maar ambitie uit hoor. Ik moet eerst maar eens goed herstellen en dan langzaam weer opbouwen. Maar ik ga ervanuit dat ik over een paar weken weer volwaardig kan gaan trainen.

      Verwijderen
    8. Zonder dergelijke ambities wordt 't minder leuk!

      Verwijderen
    9. Dat is helemaal waar. Alleen is geduld niet bepaald mijn sterkste eigenschap ;-)

      Verwijderen
    10. Op het gebied van sporten heb ik de laatste maanden het nodige geduld leren opbrengen. :-p

      Verwijderen