Pagina's

vrijdag 28 februari 2014

The Art of Running

The Art of Running
Running als kunstvorm.

Voor mij is dat niet het meedoen aan een loop als The Colour Run, of een hardloopkunstwerk aan de muur, maar het rennen zelf als kunstvorm. Ik wil technisch zo goed mogelijk lopen. Dat is voor mij minstens zo belangrijk als zo snel mogelijk lopen. En het mooiste is het om beide zaken te kunnen combineren. Johan Cruijff zou zeggen: "da's logisch!"

Met een betere techniek word je sneller, gaat je techniek vooruit, word je sneller, ... (hoop ik).
Waarom ik Cruijff aanhaal? Ik kom uit de voetbalwereld. Cruijff was een technisch perfecte speler. Beter en mooier (qua spel) bestond er niet. En uitgerekend Cruijff ging een voetballer met een balletdanser vergelijken. Een danser, een turner, een acrobaat: zij zijn op hun best, wanneer ze in staat zijn om hun tak van sport technisch perfect uit te voeren. SPORT = ART!

Als jonge voetballer werd "techniek" mij met de paplepel ingegoten. Mijn vaders broertje, Chris, was lyrisch over de oefenstof van Wiel_Coerver. En iedere zaterdag, na het spelen van een wedstrijd, stapte ik op de fiets en reed naar opa en oma, waar Chris toen nog woonde. En iedere week gingen we "kappen en draaien", op z'n Coervers. Twee jaar heeft dit geduurd, toen werd Chris de trainer van mijn team en was ik 3x per week aan het "kappen en draaien" geslagen. Het resultaat: ik werd er een (veel) betere voetballer door! Het hele team trouwens. Achteraf was dit waarschijnlijk mijn mooiste periode als voetballer.
Ik kan bijna niet wachten om mijn opgedane (voetbal)kennis over te brengen op Kane.

Natuurlijk kan iedere sporter het technisch-beter-worden nastreven, dus ook een hardloper, dus óók Johan ART-manni!
Daarom werk ik zo graag aan mijn aandachtspunten.

Update:
Vanavond kon ik me tijdens de baantraining weer mooi op de aandachtspunten storten. Waar de trainer de vorige keer nog opmerkingen maakte over m'n neerkomen, deed hij dat vanavond niet. De tip van vanavond was het recht houden van m'n linkerarm.
We deden een piramideloop: 200-400-600-800-1000-1200-1000-800-600-400-200 (p=200). We liepen met z'n drieën: Ralph, Erik en ik en pushten elkaar naar een goed tempo.
De mooiste opmerking van de trainer was nog na afloop: "tijdens het laatste stukje liep je het mooiste/beste van de hele avond!" Dat was precies waarom m'n fysio een paar maanden geleden wilde dat ik op snelheid ging trainen en niet op duur. Omdat ik vooral dan goed op techniek en houding kon trainen. De opmerking van vanavond was dus zeker geen toeval! Johan Cruijff zou weer zeggen: "da's logisch!"

De vraag blijft alleen: "Hoe kan ik mijn kennelijk goede looptechniek op de korte afstand toepassen tijdens de lange(re) afstanden?"

( 0.20 km 0:00:43
  0.40 km 0:01:30
  0.60 km 0:02:14
  0.80 km 0:03:01
  1.00 km 0:03:41
  1.20 km 0:04:27
  1.00 km 0:03:39
  0.80 km 0:02:56
  0.60 km 0:02:04
  0.40 km 0:01:19
  0.20 km 0:00:34 )

4 opmerkingen:

  1. Het stadium van balletdanser is bijna bereikt :-). Het ging lekker snel inderdaad. Nu het tempo op de 200 uitbouwen naar een 10 km, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar wat een verschil tussen deel 1 en 2 van de training, hè! Vooral in deel 2 "dansten" we over de baan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En wat wel grappig was dat we tegen elkaar zeiden dat het eerste deel al snel ging: "mocht best iets rustiger". En dan 'deel 2' inderdaad lekker versnellen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jáá, dat ging echt vééél rustiger, inderdaad! Maar als het goed voelt en makkelijk gaat: waarom ook niet?"
    Vandaag iig géén reactie. Dus ... op naar morgen (20 Alphen / 10 Twiske). Succes alvast!

    BeantwoordenVerwijderen