Pagina's

zondag 29 juli 2018

2018 week 31 #wirfttal(2)

vooraf
We zitten alweer op de helft van onze zomervakantie in Stadtkyll Duitsland. En we hebben nog een aantal leuke uitstapjes in het verschiet, oa:
- Het stadje Monchau.
- De hangbrug in Geierlay.
- Kasteel Cochem.

maandag 30/7: duurloopje rust
- Geen wekker, rustig wakker worden, rustig ontbijten en later in de ochtend op pad naar het stadje Monchau.
- Omdat Robin en Kane het héérlijk vonden om rustig aan te doen, gingen José en ik eerst boodschappen doen. Om 12.30u reden we naar Monchau, een klein uurtje hier vandaan. Een prachtig, pittoresk, oud stadje. Met een marktplein vol terrasjes en restaurantjes, kleine straatjes met winkeltjes, een burcht en een overblijfsel van een hoger gelegen toren. Op het terras lekker gegeten en een heerlijk biertje naar binnen gewerkt. Toen we om 17.30u terug op het park waren, had ik geen zin meer om actief te gaan doen. Lekker zonnen in de tuin, eten en een boek lezen. Ook dat is vakantie!

dinsdag 31/7: fietsen
- Het is 8.00u. José en ik zitten aan de koffie en hebben topberaad. José en Kane wilden vanmorgen naar een kasteel gaan dat redelijk in de buurt is. Robin wil niet mee. Maar, wat blijkt, dat kasteel is alleen in het weekend open. Gelukkig is er een dierenpark met wolven en roofvogels in de buurt: dat vindt Kane ook heel leuk!
Vanmiddag gaan we met z'n allen naar de Kronenburger See: "ons" zwemmeer.
- M'n langste rondje in Duitsland gereden: ruim 80 km. Wat wel vervelend was, was dat ik af en toe de weg kwijt was. Verder was het een prachtig rondje. Nu douchen, eten en naar het meer! Tenminste ... wanneer José en Kane terug zijn.

woensdag 1/8: fietsen met Kane
- Vanmorgen wisten we niet zo goed wat te gaan doen. Het was bewolkt, dus aan het water was geen optie. Meer dan een uur rijden was óók geen optie (dan hadden we eerder op moeten staan). Dus bleef over een wandeling in de buurt. Bijvoorbeeld de vulkanenroute bij Steffeln.
- Net als van de week gingen José en ik eerst samen boodschappen doen. Om 12.00u waren we terug en om 12.30u konden we lunchen (of in het geval van Robin en Kane ontbijten). Een uurtje later reden we naar Steffeln. Een mooie wandeling naar een oude vulkaankrater, wat tegenwoordig een meertje is.
's Avonds hebben we de restjes van gisteren opgegeten en kon ik een rondje fietsen. Weer zo'n leuke combi ronde: bos, weg, gras, grind. Van alles wat. Ben blij dat ik m'n mtb mee heb genomen en niet mijn racefiets.

donderdag 2/8: fietsen met Kane duurloopje
- Het idee is dat we met z'n allen naar Daun rijden. Vanaf daar gaan Kane en ik fietsend verder naar Meerfeld. José en Robin rijden er met de auto naartoe. In Meerfeld kunnen we dan een duik nemen in het meer daar. Wanneer de anderen met de auto weer terug naar Wirfttal gaan, ga ik op de fiets (met een omweg) terug.
- Het liep natuurlijk net weer even anders. José heeft een keelontsteking. Daardoor is ze continu aan het hoesten. Vannacht heeft het ervoor gezorgd dat we allebei niet konden slapen. Om 5.30u was ik nog wakker. Daardoor werden we geradbraakt wakker. En dus heel rustig aan gedaan. Toen we min of meer wakker waren, gingen we boodschappen doen, eten en naar Daun. De fietsen lieten we thuis. Bij Daun zelf was ook een zwemmeer. Het Schalkenmehrener Maar. Er bleken zelfs 3 meertjes achter elkaar te liggen. We parkeerden de auto bij het eerste meertje.
Toen we naar beneden liepen, bleek dat we in dit meer niet mochten zwemmen: het was bedoeld voor de dieren daar. Dat leverde meteen een leuke wandeling naar het tweede meertje (waar we wel mochten zwemmen) op. We kwamen onderweg een kudde geiten en een groep ezels tegen. Na een half uurtje lopen, kwamen we op onze eindbestemming aan: het zwemmeer. Daar hebben we een heerlijk dagje gehad. Luieren, trappen op en duiken vanaf een waterfiets, zwemmen ... heerlijk. En met ruim 30 graden was het ook weer warm.
Om 18.00u waren we "thuis". Eten, koppie thee en een half uurtje rennen. Ik besloot om door het bos te gaan rennen. Veel schaduw en relatief koel. Keerzijde was wel dat het een rondje werd met alleen maar stijgen en dalen. Ach, daar wordt je sterk van, zeggen "ze". Het lukte me met al het klimmen en dalen alleen niet om de kilometers onder de 5'00" te lopen. Ook al omdat ik de vermoeidheid van een nacht niet slapen nog voelde.

vrijdag 3/8: duurloopje rust
- Vroeg opstaan (7.30u) We willen naar de Geierlay hangbrug in Mörsdorf. José heeft er een tijdje terug een prachtige foto van gezien op Instagram en wil de brug nu zelf vastleggen. Op de terugweg willen we wellicht nog naar het stadje Cochem en daar wat eten. En of er dan nog tijd over blijft???
- Wat een prachtige dag! De hangbrug was werkelijk indrukwekkend. Je liep over een wiebelende constructie van metalen kabels en houten plankjes van de ene heuveltop over een naar de andere heuveltop. De afstand van de brug tot het stromende beekje op de grond is zo'n 100m. Best hoog! Om bij de brug te komen, hadden we een autorit van anderhalf uur achter de rug. Best lang, voor een brug. Onderweg reden we langs Cochem en op de terugweg stapten we in Cochem uit. Vanaf Cochem zou het later nog een uurtje terug naar Stadtkyl zijn. Ook Cochem maakte indruk. De authentieke straatjes met prachtige huizen liepen naar een middenpunt: een pleintje waar we even wat gingen drinken op deze zonnige en warme dag (wéér ruim 30 graden). Na deze korte pauze, liepen we naar boven: naar het kasteel. Één van de leukere kastelen die ik heb gezien. Alleen al doordat hij hoog boven het stadje uit torende. We houden niet van rondleidingen, maar besloten het toch te doen: anders mochten we niet naar binnen. De gids vertelde gelukkig niet meer dan het nodige, waardoor het niet langer duurde dan 45 minuten. Niet dat de factor tijd van belang was, het geeft vooral aan dat het niet langdradig werd. Tegen 17.00u zaten we weer in de auto, zodat we om 18.00 terug op het park waren. Even wat gedronken en gedoucht en vervolgens sloten we de dag af door lekker uit eten te gaan.

zaterdag 4/8: fietsen
- José en Kane willen nog een kasteel bezoeken. Robin wil "thuis" blijven en ik wil een laatste rondje gaan fietsen. Moet allemaal kunnen!
- En weer gevoelsmatig 184 x het Kopje van Bloemendaal op en af gegaan. Afwisselend zand, grind, asfalt. En iedere keer lijkt het wel veel meer klimmen dan dalen. Logisch natuurlijk: zo's afdaling kost nauwelijks energie en is zo voorbij, terwijl sommige klimmetjes gemeen stijl zijn en energie vreten. Ik vind dat echt super gaaf!
- Na het fietsen, was er niemand in het huisje. Wel kreeg ik het bericht van José dat ze met Robin en Kane naar de Kronenburger See was gegaan. Of ik daar ook nog heen wilde komen. Dat wilde ik wel ... rennend. Zaten 3 lekkere tempokilometers bij van 3'49"/km.

zondag 5/8: duurloopje fietsen
- Nog één laatste dag in Stadtkyl, nog één laatste kans om hier wat te doen.
We willen eerst lekker uitslapen, de tassen alvast inpakken, dan een wandeling maken en vervolgens nog een keer naar het Kronenburger Meer. Toch wel ons strandje geworden deze vakantie.
Dat laatste na het avondeten. We willen daarom lekker op tijd eten.
- Vanmorgen nog een lekker stuk gewandeld met José. Robin en Kane wilden niet mee: die wilden vandaag hun eigen gang gaan. Ook goed. Gaf mij de gelegenheid om nog één rondje te gaan fietsen. Nog 1x over een aantal van die leuke paden: prachtige slotrit.
Straks nog even lekker eten en vanavond voor het laatst een duik nemen in de Kronenburger See.

weekoverzicht
Hoogtemeters in de tweede Duitslandweek: 1530 + 984 + 1058 + 575 = 4147 m. Niet gek. Zoals de hele vakantie niet gek was. Het waren 2 heerlijke weken in een prachtige omgeving. Vooral echt heel mooi om te fietsen (op de mtb)!