Pagina's

dinsdag 3 juni 2014

Op nul

Goed, het heeft even geduurd, máár ... ik heb weer even een stukje gelopen: 4 km in 20'. Afstand en tijd maakten me uiteraard niets uit. De achillespees hield zich goed. En dááááár ging 't om!
Eens kijken of ik dit huzarenstukje over een paar dagen kan herhalen. Dan heb ik "zomaar" weer 8 km in een week gelopen en kan ik zeggen dat er weer een begin is, een '0'punt zoals je wilt. Dat '0'punt is richting opbouw wel weer interessant. Zie: http://joartrent.blogspot.nl/2014/05/heden-en-toekomst.html.
Allereerst geldt in de opbouw van de omvang de 10% regel. Dat houdt in dat ik volgende week 9 km mag lopen, de week erop 10 km, enzovoort.

Voorlopig kan het hardlopen lekker in het wiel van het fietsen, om het zo maar te noemen. Lekker in de luwte de boel weer wat opbouwen, terwijl de nadruk op het fietsen ligt.
En ... over fietsen gesproken ... gisteren heb ik me toch een flinke ronde gereden! Maar liefst 133 km in 4,5 uur. Zie: http://www.strava.com/activities/148564291.

Op sportief gebied gaat 't dus best lekker!

4 opmerkingen:

  1. hoe gaat de achilles?
    De 10% regel geldt volgens mij niet voor deze opbouw, omdat het kan zijn dat het weefsel op een goede dag hersteld en belastbaar is, en dan kan je het snel verder opbouwen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het moeilijk om in te schatten hoe het met de achilles gaat, Paul. De ene keer lijkt ik nergens last van te hebben, de andere keer voelt ie (vooral 's morgens) nog 'stijf' aan. Wat opbouw zal het (samen met de fysio) vooral zaak zijn om te kijken wat de pees wél aankan en er vooral niet achter komen wat ie niet aankan. Maar ja, hoe doe je dat? En hoe staan de andere pezen/spieren er na zo lang niet lopen ervoor?

    (Ik denk eerlijk gezegd óók wel dat de opbouw redelijk vlot kan gaan, wanneer de achilles weer helemaal goed is. Zo'n 10% regel is er voor mij vooral om me niet te enthousiast te maken.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eens met Paul. 10% regel geldt m.i. eerder vanuit stabiele situatie en is bedoeld om niet ineens omvang te snel te verhogen. Vanuit 'nulsituatie' lijkt mij zo'n 10% niets zeggen, want je moet ergens vandaan beginnen en kunnen uitbouwen. Beter uitgaan van 'geleidelijke uitbouw' dan perse die 10% hanteren. 10,11,12,1,13,3, 14,7: het schiet niet echt op. Sprongen van 5 km of meer per week moeten m.i. prima kunnen (mits idd blessure over is).
    Maar goed: doe vooral dat waar jij je goed bij voelt :-). Je hebt al een paar keer een herstart meegemaakt, dus jij bent de ervaringsdeskundige (niet rot bedoeld).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De conditie van hart en longen zal (mede door het fietsen) in orde zijn, maar de conditie van m'n spieren en pezen niet. En dan met name die van de kuiten en achillespezen. Die zwakste schakels zullen wrs weer helemaal moeten 'wennen'. Ik zal dus het gevoel gaan krijgen dat ik veel méér aankan dan ik doe. En juist daar wil ik voor waken. Hoe? Vooral met de hulp van de fysio. En de 10% regel is een middeltje, die vooral interessant worden na een x aantal weken. Ik ben het eens met jullie idee dat het voor de eerste weken niet zo veel nut heeft. Ik heb nu een paar keer gelopen en merk dat ik de volgende training laat afhangen van hoe de vorige ging (incl. herstel).

      Verwijderen