Pagina's

donderdag 9 oktober 2014

Waarom 4x?

Dennis vroeg me laatst waarom ik toch per se 4x in de week wil trainen. Heb ik even over nagedacht.

Ik ben de laatste jaren een blessuregevoelig type geleken. Een dergelijke periode met gekwakkel begon meestal in een fase waarin ik onregelmatig liep: dan 2x, dan 4x, dan 3x per week. Het mooie van het bijhouden van een logboek is dat bleek dat ik in periodes van 4x per week trainen, de minste kwaaltjes en blessures opliep. Kennelijk was ik dan dus goed getraind.

Dus was mijn conclusie: "als je 3 keer per week loopt, loop je zeker ook risico op blessures."
Wat zou daar dan de reden van kunnen zijn? Teveel rust tussendoor? Kan je lichaam na een inspanning ook over de top van het herstel heen raken? Blijven de pezen daardoor dan te ongetraind? En blijven ze daardoor dan juist gevoeliger voor blessures? Het zou zomaar kunnen!
Ik denk/hoop dat één rustdag tussen 2 trainingen in voor een betere balans tussen arbeid en rust zorgt, met als doel dat de belastbaarheid stijgt en dat daardoor de blessuregevoeligheid daalt.

Dan is er nog een argument dat pleit voor 4x in de week trainen. Als ik 40 km per week even als uitgangspunt neem. Ik kan 40 km in 3x per week lopen, wat 13,3 km per keer betekent. Wanneer ik 40 km in 4x per week loop, is dat 10 km per keer. De kans op blessures zou dan af kunnen nemen, door het uitsmeren van de belasting over 3 ipv 4 trainingen.

Tot zoverre de theorie, nu vandaag:
Vanwege de afgelopen weken wat gevoelige achillespees, besloot ik met de marathongroep mee te doen. "Mijn" groep liep 10*600m, waarvan de laatste 200m snel. Met 200m rust. Die laatste snelle 200m wilde ik niet doen. De marathongroep liep 10*800m met 200m rust. Zij wilden de 800m in 3'05  lopen, wat 3'51" per km betekende. Dat leek me mooi zat. Trouwens, qua afstand evengoed nog wel een klus, hoor! Frank en ik liepen met Jeroen en Tristan mee, die binnenkort de maraton gaan lopen. Jeroen zondag over een week al, in Amsterdam. Tristan een paar weken later, in New York.
We liepen lekker, hoor. Om beurten gingen we een 800-tje op kop. Dat zorgde ervoor dat we niet heel constant liepen. Met Frank op kop liepen we 2'57" en 2'59", maar met mijzelf op kop liepen we 3'04" en 3'05". Gemiddeld ging het in 3'03". Echt weer een training waaruit bleek dat snel rennen niet echt nodig is om toch lekker te trainen. Zoals de trainer al eens zei: "train als een marathonloper!"

Komende zondag is de Najaarsloop in Heerhugowaard. Ik heb me door m'n trainer laten overhalen om toch (samen met hem) mee te gaan doen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten