Pagina's

zondag 2 april 2017

2017 week 13

vooraf
Over 3 weken is de volgende wedstrijd pas weer. Voor de benen wel weer even goed om een paar trainingsweken te hebben. Met het accent op snelheid. En wat omvang betreft hoop ik op 60 à 70 km uit te komen: in 5x hardlopen dus. Dinsdag en donderdag op de baan (14 + 12 = 26 km). Op zondag zo'n 20 km, met daarin bijvoorbeeld 2x 5 km op tempo (4'00"/km). En dan waarschijnlijk 2x tussendoor nog zo'n 10 km. Dit wil ik de komende weken doen, richting de 10 EM bij Lycurgus over 3 weken. Met de vorm van Nijmegen ruim een week geleden, zou ik tijdens die 10 EM m'n huidige PR (1.01.21) moeten kunnen aanvallen. Een tijd onder de 1.00.00 zou natuurlijk helemáál fantastisch zijn! Maar met de vorm van Zandvoort afgelopen zondag, kom ik er niet eens bij in de buurt, haha!

dinsdag: 8*600 (p400)
Dit schreef Dave op Facebook:
"Vandaag hebben Frank en Dave weer ingelopen via de polder, om zo wat extra kilometers te maken. Dave heeft nog 45km nodig deze week om toch die 200km te halen in de maand maart.
Vandaag stond er een 8x600 meter op het programma met 400 rust. Voordeel van de zomermaanden is dat de rust wat langer is. Maar de tempo's moeten wel omhoog. Gelukkig was Johan er ook en dat is toch het tempobeest van ons 3.
De eerste ging in 2.07 en dat voelde toch wat zwaar aan. De 2e ging al iets makkelijker in 2.03. Volgende tijden 2.03 - 2.02 - 2.01 - 2.00 - 2.00 - 1.59. Johan liep vandaag weer erg makkelijk en die zat bij de laatste 4 ongeveer 2 seconden voor Frank en Dave."
Het ging inderdaad vrij gemakkelijk, alhoewel dat er in het begin niet zo uitzag. Die eerste 600m ging ook bij mij in 2.07. En de tweede in 2.03. Maar daarna ging het beter en gingen de 600-tjes in 2.02, 2.00, 1.59, 1.59, 1.59 en 1.57. Zonder te forceren.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1645373424

donderdag: 10*200 (p200), 800 (p400), 600 (p400), 400
Gisteren was m'n beruchte rechterknie (de knie zonder voorste kruisband) wat dik. Deze knie loopt weleens wat op. Gedurende de afgelopen anderhalve jaar helemaal niets, maar nu dus even wel.
Door het gemis van de voorste kruisband is de boel wat instabieler. Er is wat meer kans op af en toe "wat last". Frank gaf aan dat hij me dinsdagavond al wat zag voelen aan m'n knie. Klopt! De knie was al wat aan het "zeuren". Het komt eigenlijk altijd wel weer wat goed, blijkt uit het verleden. Soms moet ik even wat rustig(er aan) doen. Soms duurt het iets langer. En soms is een goede nachtrust al voldoende. Ik hoop natuurlijk op het laatste.
Zie ook de stukjes: een-knie-met-een-verhaal en knie.
Ik besloot om vanavond "gewoon" aan de training te beginnen. En ... hoe ging het? Ik heb het volgende op Facebook geplaatst:
"Vanavond hebben de mannen een prima training afgewerkt.
Gelukkig was de groep weer wat groter dan afgelopen dinsdag. Uiteraard waren Frank, Bazz, Rowdy en Johan er. 
Blij waren we dat ook Jacco er was. En helemaal top was het dat Martin ein-de-lijk weer op de baan mocht trainen. 
Dave was er voor de verandering eens niet bij: hij was een avondje uit. En Jeroen blijft helaas maar in de lappenmand zitten.
Het inlopen ging prima. 
Toen het programma: 
10*200 (p200), 800 (p400), 600 (p400), 400.
Geregeld loopt de groep als geheel bij elkaar, maar vanavond vormden we een versnipperde groep. Iedereen liep z'n eigen tempo.
Nee, de groep vertoont geen scheuren. We vormen nog steeds een leuke groep.
Maar ... je hebt weleens van die dagen dat het bij de één vrij gemakkelijk gaat en dat de ander er óf wat meer voor moet werken óf op de weg terug is.
Tijden: 
10*200m in 0.39, 0.37, 0.37, 0.37, 0.36, 0.36, 0.35, 0.35, 0.35, 0.34.
800m in 2.39, 600m in 1.55, 400m in 1.15.
Alle 200 meters gingen dus onder de 40 seconden, ongeacht de afstand."
Ik kan niet anders zeggen dan dat het heerlijk, goed, soepel en zelfs ontspannen ging.
En de knie dan? Die hield zich wonderbaarlijk goed. Wat ik hoopte, kwam uit.
En ... weer eens in korte broek kunnen trainen!
https://connect.garmin.com/modern/activity/1648908400

zaterdag: tempoduurloop (4'10"/km) duurloopje
Om 17.00u ga ik met Kane, Marco, Jort en Lars naar AZ-Groningen. Dit was nog een Sinterklaascadeau. En dus moest ik daarvoor gaan lopen, mocht ik dat willen. En dat wilde ik wel, temeer omdat ik gisteren heb overgeslagen. Hoewel ik donderdag prima had gelopen, vond ik een (extra) rustdag voor m'n benen even nodig. Met name voor m'n rechterknie, maar ook m'n kuiten vonden die rustdag wel even prettig.
Ik voelde me niet helemaal fris en dus besloot ik om een duurloopje te gaan doen, ipv een tempoduurloop. Zo gezegd, zo gedaan. Heerlijk gelopen. De tempo's niet gemist. Moest onderweg nog aan de woorden van Frank van afgelopen donderdag denken: "We hebben de afgelopen 2 weekeinden wedstrijden gelopen, tempo's genoeg!" En gelijk heeft ie!
https://connect.garmin.com/modern/activity/1651627641

zondag: lange duurloop 
's Morgens om 8.30u met Frank afgesproken voor een onverhard rondje door de duinen. Het weer was prachtig: een strak blauwe lucht, goede temperatuur en nauwelijks wind. Heerlijk lenteweer! Frank en ik liepen heel relaxt 20 km in 5'05" per km.
's Middags was ik met het team van Kane in Heemskerk, voor een voetbaltoernooi bij Odin, de club van "de neven" (Jort en Lars). Een prachtige middag: zon, een gezellige sfeer en leuk voetbal!
https://connect.garmin.com/modern/activity/1653268039

weekoverzicht
Even was er de schrik rondom de knie. Daar bleef het gelukkig bij. Deze week kan ik zelfs beschouwen als een uitstekende trainingsweek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten