Pagina's

zondag 7 januari 2018

2018 week 01: #happynewyear!

"Hello new year, hello 2018!"

Het plan voor het nieuwe jaar is gemaakt. Zie: joartsport-in-2018. Nu de uitvoering!

maandag: fietsen
Vandaag stond een middagje Katwijk bij m'n moeder en Piet op het programma. Overmorgen is Piet jarig. Hij vierde het vandaag, zodat we vandaag Nieuwjaarsdag én zijn verjaardag tegelijk konden vieren. Marco en ik besloten om er op de fiets naartoe te gaan. We vertrokken om 12.45u voor een rit van iets meer dan 50 km naar Katwijk. De wind stond vanuit het zuiden: dat betekende 100% wind tegen. Ik heb aardig wat kopwerk gedaan en ik moet zeggen dat het met "Willie" geen probleem was om met tegenwind op kop te rijden. Integendeel. Daar waar het op de Stevens vaak beuken en zelfs harken werd, kon ik nu heerlijk soepel blijven draaien. Via de sluizen reden we eerst naar IJmuiden. Vanaf de Heerenduinen (IJmuiden) naar Katwijk is een prachtig stuk om te fietsen. Door de duinen naar Bloemendaal aan Zee, het duin uit bij Parnassia, langs het strand bij Zandvoort, door de Langevelderslag, langs het strand bij Noordwijk en het laatste duinstuk tussen Noordwijk en Katwijk in. Zo hebben we een mooie start van het nieuwe kalenderjaar gemaakt.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2408021788

dinsdag: Tacx.
Vandaag even naar Piet de Wit gebeld, om het te hebben over mijn verzetten. Het komt er eigenlijk op neer dat ik met de huidige voorbladen harder kan trappen, dan wat de fiets aankan. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Afgelopen zondag schreef ik het volgende: "De fiets zat als gegoten. Kon er heerlijk op trappen. Wel merkte ik dat ik waarschijnlijk een groter voorblad wil. Bij hard fietsen met wind mee, zet ik 'm nu vrij snel op op z'n zwaarst. Maar goed, dat is een detail."
Op mijn fiets zit voor een 34 en 24 blad. Het getal staat dan voor het aantal tandjes op een blad. Dat kan volgens de medewerker van Piet de Wit waarschijnlijk geruild worden met een 38/28. Een 38-er ipv een 34-er zou al kunnen schelen.
En verder? Nog gesport? Nou, op de tweede dag in 2018, was het de tweede keer op de fiets. So far so good. Dit keer in de garage op de Tacx: 64' (1', 2', 3', 5', 3', 2', 1' weerstand (p=1')).

woensdag: kort duurloopje
Inmiddels heb ik afgesproken om morgenochtend om 9.00u bij Piet de Wit de tandwielbladen om te laten ruilen. Het kan, zonder dat er een andere crank op de fiets geplaatst hoeft te worden. Wel zo prettig! Vandaag raasde er een storm over het land. Het kon bij ons aan de kust weleens windkracht 10 gaan worden. Dat betekende dat buiten fietsen er niet in zat. M'n mogelijkheden waren: een rondje fietsen is de garage of buiten in de storm een rondje rennen. Ik koos voor het laatste. Ik was benieuwd naar de status van de knie en ik had behoefte om even buiten te zijn. Het werd een prima rondje. Ik kwam een km verder dan vorige week en ... wéér zonder last! Één van de grote voordelen van hardlopen blijft toch wel dat 20 à 30 minuten óók al voldoende kan zijn. Zeker wanneer ik lopen op m'n fiets-rust-dagen in wil zetten. Het gaat de goede kant op!
https://connect.garmin.com/modern/activity/2411825292

donderdag: fietsen
Vanmorgen bij Piet de Wit de voorbladen om laten ruilen. Goede service van een goede zaak! Met de set die er nu op zit, ga ik de komende maanden fietsen. Als dan nóg blijkt dat ik zwaarder wil trappen (bij Piet de Wit zeiden ze dat ik harder kon dan m'n fiets, haha), dan ga ik voor een Rotor crankstel. Maar goed, voorlopig is het oké zo.
Na de tandwielbladen-ruil, thuis even koffie gedronken met José. Om daarna met Jacco een rondje te gaan fietsen. Het werd relaxt "cruisen" op en neer naar Oosterbaan in Alkmaar. Jacco moest z'n hardloopklokje even wegbrengen en zo maakten we van een nood een deugd. Onderweg lekker kunnen kletsen over in hoeverre we het lopen wel/niet missen. Over hoe mooi ons 2016-hardloop-jaar was. En over nog veel meer. We hadden geluk met het weer: de wind was gaan liggen en het begon pas te regenen toen we weer thuis waren. En ook zo'n rondje van ruim 70 km ging uitstekend op de Wilier. Het nieuwe voorblad heb ik nog niet echt getest, dat komt nog wel. Het kan niet anders dan dat de 38/28 set beter is dan de 34/24 set.
Thuis was het douchen, archiveren en ... hup ... de auto in. Jort was jarig! Leuk dat Chris (m'n vaders broertje) er ook was. Hij is voor onbepaalde tijd aan het werk in Indonesië en ik ben altijd weer blij hem te zien. (Geldt voor de anderen uiteraard ook!)
https://connect.garmin.com/modern/activity/2413683367

vrijdag: offroad fietsen
Ik was natuurlijk reuze benieuwd naar hoe de Wilier het zou doen op de bospaadjes. En vandaag moest het dan maar gebeuren. Zonder Marco, die was niet geheel fit, helaas. Dan maar alleen. Onderweg kwam ik Sander Sinnige tegen. Ook hij reed op een nieuwe fiets rond. Konden we er mooi samen een soort van testrit van maken. Ik ken veel paden in ons duingebied. En die paar paden die ik nog niet kende, wist Sander wel. We hebben een heerlijk rondje gereden! De Wilier bleek óók in het bos fantastisch te fietsen! Hij is licht, wendbaar en rijdt zóóó soepel. 'n Topfiets! Normaal gesproken is een bosrondje eigenlijk altijd wel een Q-rondje, maar vandaag voelde het als een E-rondje aan! (Mbt Q en E: zie schema). Op de fiets was het eigenlijk altijd wel Q of ½Q. Ik ging het eens vergelijken met het hardlopen. Dan hanteerde ik per week  2x een Q, 1x een ½Q, 2x een E (waarvan één E-training een lange afstandloop was). Eigenlijk wil ik met fietsen ook een soort houvast hebben. De ritten op de Tacx in de garage zie ik dan als ½Q. Dan kan ik buiten nog een Q en een E-rit doen, maar géén 2 Q-ritten.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2415314404

zaterdag: kort duurloopje
Between two rides werd het tijd voor weer een E-loopje, haha! Eerst heb ik heerlijk uitgeslapen en een stuk gewandeld met José. José heeft gisteren een nieuwe camera gekocht. Die moest natuurlijk wel getest worden, hè. En dus trokken we met Ravi naar het strand. Robin en Kane hadden geen zin om mee te gaan. Die wilden een ochtendje relaxen. Geen probleem.
Na de wandeling thuis met z'n allen gezellig tosti's gegeten. En later op de middag "mocht ik los". Het is bijna een half jaar geleden dat ik vaker dan 1x per week een rondje kon rennen. Dus ook vandaag heb ik een flinke stap in de goede richting kunnen zetten.
Lekker op gevoel gelopen, zonder me druk te maken om afstand, tempo, etc. En toch wéér een km verder en wééér een goed tempootje en vooral ... wéééér geen last!
Reactie van Frank Janssen op Strava: "Dat is heel goed nieuws, Johan. Kun je je nieuwe mtb op Marktplaats zetten!"
Na alle buitenactiviteiten zijn José en ik gezellig uit eten geweest met Jacco en Eegje. Ook nu zonder Robin en Kane. Zij mochten thuis eten. Kleine kinderen echt worden groot!!
https://connect.garmin.com/modern/activity/2417725787

zondag: offroad fietsen
Co kwam me om 8.30u ophalen om een rondje offroad te rijden. Het werd een prachtig rondje: koud en zonnig. Echt winters. De paden waren goed en het was niet al te druk in de duinen. Daardoor konden we goed fietsen.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2419284050

weekoverzicht
How was your first week of 2018?
Deze tweede vakantieweek is echt een soort trainingskamp geworden. Op Instagram gaf ik het volgende aan:
"Na alle #feestdagen een week zonder #vreetwerk en #alcohol achter de rug. Het was een week met #dagelijks #sporten. Ik kon 5x #fietsen en 2x #hardlopen (#dailybikeorrunactivity). Tussendoor #spelletjes #spelen met de #kinderen, #boek #lezen, #uiteten en veel #wandelen met de #hond."
Om de dag fietsen en om de dag rennen, lukte prima. Heb ruim 11 uur gesport. En dat gebeurde niet vaak, hoor! Ook in 2016 tijdens de marathonvoorbereiding slechts sporadisch. Het fietsen gaat super, mede te danken aan de Wilier! Deze week kwam ik tot 263 km. Dat is wat mij betreft super voor in een wintermaand. En het hardlopen gaat ook steeds beter: zeker wat de knie betreft.
#dailybikeorrunactivity

Geen opmerkingen:

Een reactie posten