Pagina's

zondag 21 januari 2018

2018 week 03: #dailybikeorrun

vooraf
De afgelopen 2 weken kwam ik tot elke dag sporten: elke dag een #dailybikeorrunactivity. Zie: joartsport-in-2018. De teller staat op 15 dagen.
Ook in de week na de vakantie is het me dus gelukt. Dit had te maken met het feit dat ik het nog niet zo druk had op school en dat het de hele week droog was.
Evenals een week geleden stel ik ook nu: "dagelijks sporten is een streven, maar ik wil niet dat het een geforceerd gedoe wordt."
Het weer zal de kans op continueren van het dagelijks sporten niet helpen. Zie afbeelding.
Vorige week heb ik 4x een stukje kunnen rennen. In totaal liep ik 24 km: 6 km per keer gemiddeld. De knie vond het tijdens de 1e en 3e x prima. De 2e en 4e loopbeurten volgden meteen na de 1e en 3e keer: daar had de knie wat moeite mee. Nu niet overdrijven dus. Zo'n 24 km kan, maar daar wil ik het deze komende week ook wel bij laten. Als ik al iets verander, dan is het 1 à 2 duurloopjes vervangen door een loopje volgens de souplessemethode. Bijvoorbeeld een paar soepele 200-tjes of soepele 400-tjes. Waarom? Omdat dat gewoon heel leuk is om te doen. Ik denk dat de knie het aankan. Met nadruk op techniek.

maandag: 8*200m (p=200m) 
Direct daad bij woord gevoegd en vanavond m'n 1e souplesse-interval-training gedaan. In de regen en wind de tuinderijen in voor een training met 200-tjes. Deze 200-tjes gingen in gemiddeld 42" per keer. Dat is 3'30" per km. De langzaamste in 45" en de snelste in 40". Het lopen ging soepel, ontspannen en lekker vlot. En hoe hield de knie zich? Uitstekend!
https://connect.garmin.com/modern/activity/2437164030

dinsdag: kort duurloopje
Kane moest om 17.00u trainen. Omdat Jonathan er weer was, hoefde ik geen trainen te geven. Kon ik mooi vóór 18.30u even een stukje rennen, vóór ik Kane zou ophalen. Vergeleken met vorige week, ging het nu op de 2e achtereenvolgende dag een heel stuk beter: de knie was goed.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2438674642

woensdag: rondje op de mtb Tacx
Het was een echte herfstdag in januari: bewolkt, regen en wind. Héél veel wind. Geen weer om er eens even lekker op uit te trekken, wat mij betreft. Ik was deze woensdagochtend niet vrij, maar op school. Dus als ik al wilde sporten, moest het in de middag of in de avond gebeuren. Het werd 's avonds een uurtje "Tacxen" (nieuw werkwoord??) in de garage: 60' (3*8' weerstand (p=2')). Was even lekker.

donderdag: 6*400m (p=200m) 
Man man, wat een storm weer vandaag! Westerstorm windkracht 11 gemeten, met windstoten tot 140 km per uur. Hè, wat? Windkracht hoeveel? Windkracht ELF! Code rood! En wij moesten met groep 8 met de fiets op VO-bezoek. Vóór vertrek gold code oranje. Als ik om 8.00u had geweten dat het code rood zou zijn geworden, waren we niet gegaan. Gelukkig is alles goed gegaan. Na 13.00u is de storm gaan liggen.
's Avonds was de wind he-le-maal gaan liggen, wat een contrast! Echt een prachtige avond om te sporten. Na maandag en dinsdag te hebben gelopen, waren de benen goed. Dus maar weer een souplesse-interval-training gedaan. Nou, niet helemaal. Wel qua tempo en wandelen tussendoor, maar met kortere pauzes. Dat vond ik wat prettiger. De 400-tjes gingen in gemiddeld 87" per keer. Dat is 3'38" per km. De langzaamste in 90" en de snelste in 85". De knie wordt niet beter of minder door bepaalde tempo's. De kwantiteit lijkt een grotere belasting dan de kwantiteit. Wat ik prima vind. Ik vind kort maar krachtig lopen leuker dan lang en langzaam.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2442956620


vrijdag: kort duurloopje 
Evenals vorige week, zou ik met Maarten een offroad rondje in de duinen gaan lopen. Maar helaas was Maarten niet fit genoeg. Volgende keer beter. Kwam op zich goed uit. Kon ik thuis even een stukje rennen en daarna met Kane mee naar het voetbalveld.
Het rennen ging prima. Ongemerkt kon ik, na een rustige start in 4'51"/km, elke kilometer wat vlotter lopen. Tot een 4'20"/km. Bijna per ongeluk een progressief duurloopje. Dit vind ik de lekkerste rondjes: kort en vlot. Let the weekend begin!
https://connect.garmin.com/modern/activity/2444550800

zaterdag: rondje op de mtb Tacx
Kane speelde om 10.00u uit bij z'n oude club De Kennemers. Hij was best een beetje zenuwachtig. Snap ik, want hij speelde tegen het team met nogal wat jongens met wie hij heeft samengespeeld. Een echte Beverwijkse derby: een soort AC Milan - Inter Milan. Het werd een leuke wedstrijd met twee gelijkwaardige teams. Alles was aanwezig: strijd, kansen, mooie acties, foutjes en spanning. De eindstand was 3-3. De wedstrijd verdiende ook geen verliezer. Voor het team van Kane voelde het als een overwinning, omdat ze dit seizoen alles hadden verloren.
Na de wedstrijd was het tijd voor koffie en daarna lekker lunchen met José en de kids. Voor de middag had ik nog 2 dingen te doen: boodschappen en fietsen. Omdat ik pas tegen 16.00u terug was van boodschappen doen en het (na een droge dag) inmiddels was gaan regenen, werd het een "rondje" op de Tacx in de garage: 60' (1', 2', 3', 6', 11' weerstand (p=1')). Was ook prima, hoor. Hoe dan ook wilde ik het vandaag rustig aan doen, omdat ik morgenochtend met Marco óók op de fiets zit.

zondag: offroad rondje op de mtb
Vanmorgen met Marco een lekker relaxt rondje gereden. Het was mooi zonnig winterweer, zonder wind. En dus al helemáál geen regen, zoals vooraf was aangegeven. Onderweg kwamen we Conrad en Ronald tegen, fietsmaatjes van 5 à 10 jaar terug. Konden we "ouderwets" een stuk samen fietsen. De foto is van februari/maart 2012: van 6 jaar geleden dus. Vlnr: Marco, Wouter, Richard, Conrad, Ronald, Toon en ik. Je zou het de Duchenne-groep kunnen noemen. Wouter, Richard, Conrad, Ronald en Toon deden mee aan Duchenne-heroes in september dat jaar. Een week mtb-en om geld op te halen voor de Duchenne-stichting. We vormden een leuke groep en reden aardig wat kilometers met elkaar.
Eenmaal thuis moest ik me snel douchen en daarna naar Johanna's Hof, waar we met de familie van José gingen lunchen. José was er al met de auto naartoe. En ik kon dus ... op de fiets. Dat betekende nog eens 2x 12 km extra. En zo kwam ik toch tot 75 km vandaag. Alhoewel ... ritjes op de gewone fiets tel ik niet mee in m'n logboek en ook niet op Strava.
https://connect.garmin.com/modern/activity/2447968984

weekoverzicht
Twee weken met 4x lopen achter de rug. De knie houdt zich goed. Het principe "kort en vlot" is wat de knie aankan. En daar ben ik momenteel al heel blij mee. Zeker in combinatie met fietsen, kom ik op sportgebied niets tekort. Ik heb al 22 dagen achter elkaar iets aan sport kunnen doen: #dailybikeorrunactivity. Ook deze week heb ik elke dag wel iets gedaan. Het weer heeft geen roet in het eten weten te gooien. De jacht op het record van oktober/november 2015 lijkt nu toch echt geopend. Toen kwam ik tot 35 dagen lopen. Nu is het weliswaar lopen en fietsen, maar toch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten