Pagina's

zondag 8 april 2018

2018 week 14: #mooiweer

vooraf
Onder anderen door het fietsen met de Beverbikers zit ik in een fietsflow. Gevoelsmatig zou ik het liefst iedere dag op m'n fiets springen. Elke dag fietsen zou, zeker in combinatie met werk en gezin, complete waanzin zijn. En het lopen dan? Nou, als dat gaat zoals afgelopen donderdag, ben ik daar óók heel blij mee. En daarmee lijkt mijn wens om in 2018 een goede balans tussen fietsen en hardlopen te vinden, meer dan behoorlijk te lukken. En dus wil ik daar de komende week vrolijk mee verder gaan: 'n paar keer lopen en 'n paar keer fietsen.

maandag: duurloopje
Narrig was ik vandaag. Had vooral te maken met het voetbaltoernooi van gisteren. José en ik gingen de zolder opruimen, wegens de aanstaande verbouwing en ik was wat knorrig. Dus besloot ik om aan het einde van de middag even te gaan rennen. Alhoewel het tempo goed was, liep ik niet geheel fris. Ik nam het narrige gevoel als het ware met me mee. Met 10 graden was het aan de warme kant en ik kwam bezweet thuis. Ook stond er een flinke wind, waardoor ik er op de terugweg wat meer voor moest werken. Op zich vond ik dat laatste wel even lekker. Dit zijn wel mijn type rondjes, hoor: kort, maar krachtig.

dinsdag: duurloopje
Het regende, dus buiten fietsen werd 'm niet. En in een uur Tacxen had ik geen zin. Dus net als gisteren even lekker een rondje gelopen. Ik had geen last van het feit dat ik gisteren al had gelopen. Wel besloot ik om er een rustig rondje van te maken. Nou, onderweg merkte ik op dat het lopen me wel heel gemakkelijk afgaat, zeg. Het lopen gaat gemakkelijker dan het fietsen. Het voelt meer aan als iets dat bij mij hoort: als iets natuurlijks. Bij het fietsen kan ik gevoel af en toe ook best wel hebben, maar dan moet ik toch al aardig getraind zijn en dan moet het ook nog eens een goede dag zijn. Moeiteloos liep ik vanavond de kilometers onder de 4'30" per km. Door het rustig aan te doen, wilde ik weer eens richting de 10 km. Dat lukte. Ik had bij thuiskomst het gevoel dat ik er nog wel 10 had kunnen lopen.

woensdag: rondje op de mtb
Vanmorgen relaxt opgestaan. Ik heb al een paar dagen een gejaagd, niet-ontspannen gevoel. Toch sinds dat gedoe op het voetbalveld afgelopen zaterdag. Op school heb ik soms ook wel te maken met zeikouders, maar dan kan ik er prima mee omgaan. Alsof het er af en toe (helaas) bijhoort. En op school ben ik de professional. Dat is op het voetbalveld, als teamleider, heel anders. Dan ben ik vooral fan van (het team van) mijn zoon. En steek ik er (als vrijwilliger) mijn vrije tijd in. Dan kan ik ineens veel minder goed tegen zeikouders. Bovendien ... ik heb helemaal geen zin in zeikouders, omdat ik wil kunnen genieten van Kane en zijn team. Ik heb dan ook aangegeven dat ik overweeg te stoppen met leider zijn. Soms fluit ik weleens een wedstrijdje. Dan wéét je eigenlijk al dat je commentaar kunt krijgen. Dan stel je je er als het ware zelfs op in. Is ook niet leuk, goed, terecht. Maar ja. Je geeft team A een uitbal die wellicht voor team B zou zijn geweest en je krijgt opmerkingen. Tja ... Gek genoeg raakt het me dan niet. Maar als leider heeft het me afgelopen zaterdag wél geraakt. Ik probeer de jongens zo positief mogelijk te coachen. De meeste ouders geven eigenlijk altijd wel aan dat ik dat zo goed doe. Slechts een enkeling is negatief en moppert. En toch laat juist dat laatste me niet koud. Niet goed van me, maar het gebeurt.
En dus ben ik nu niet ontspannen. En wat is een rondje fietsen dan lekker, zeg. Even alle gezeik van me aftrappen. Vanmorgen van 9.00u tot iets na 11.00u door de duinen gereden, met prima fietsweer. Daar zag het op voorhand niet naar uit. Het zou vandaag een regenachtige dag worden, maar ik heb geen druppel regen gezien of gevoeld.

donderdag: rondje op de mtb
Vandaag was het bewolkt en vrij koud. Bweh. Maar gedurende de dag werd het steeds mooier. En toen ik om 17.00u thuiskwam, was de lucht blauw en scheen de zon! Kane was naar voetbaltrainen en José en Robin waren op de manege. Fietstijd dus! Een lekker rondje door onze duinen en polder. Wel stond er een gemeen windje. Heen reed ik naar het noorden en was de wind NW: schuin tegen dus. Onderweg merkte ik dat de wind wat begon te draaien en terug was de wind ZW. Wéér schuin tegen dus. Maar goed, de vorm is goed en dan maakt het allemaal niet zo veel uit.

vrijdag: rondje op de mtb
Ook vandaag was het een wat grauw begin van de dag en werd het steeds mooier. 's Middags werd het heerlijk warm met een strak blauwe lucht en een lekker zonnetje. Ik kon op tijd naar huis en om 16.15u zat ik op de fiets. Hiiiihaaaaaaaa. Een lekker rondje gereden en toen ik thuiskwam, kon ik meteen aanschuiven om te gaan eten.

zaterdag: duurloopje
Kane speelde pas om 15.30u zijn wedstrijd. Na het zeikoudergedoe van vorige week, was ik benieuwd naar hoe ik er bij zou staan langs de lijn. Nou, de soap heeft een nieuw hoofdstuk gekregen. Wegens omstandigheden is vaste trainer/begeleider er voor de rest van het seizoen niet meer bij. Of ik de wedstrijden en trainingen over wil nemen. Dit meldde hij me gisteravond. Pfff ... De wedstrijden wil ik waarschijnlijk wel doen, maar de trainingen overnemen wordt lastig (in combinatie met werk, gezin, eigen sport en ook -eerlijk is eerlijk- zin).
Ik merk dat ik weerstand weerzin voel. Het lukt me bij incidenten niet altijd even goed om me niet persoonlijk geraakt te voelen. Dat zegt natuurlijk veel over mij. Ik trek me de zaken te veel aan. Waarom lukt het me niet om er wat meer boven te staan? Ik zou het zo graag kunnen! Accepteren, loslaten, pluk de dag, relaxt zijn, etc. Ook Kane vindt dit af en toe lastig: zoon van mij, hè! Zie: https://joartrent.blogspot.nl/2018/04/kanesteen.html. Inmiddels hebben we afgesproken om figuurlijk een steentje bij ons te dragen, om van onze eigen kracht uit te gaan. Haha, hoe leuk ksn het zijn om samen met je zoon te leren! En Ron "Beton" Vlaar hebben we als voorbeeld genomen! Nou, genoeg erover. Kane zijn team verloor vandaag weer dik en de spelers bleven opvallend positief naar elkaar. Daar heb ik voor de wedstrijd en in de rust op ingezet. Toch een succeservaring. Vanmorgen heb ik óók nog een stukje gerend. José en ik gingen samen Ravi uitlaten: ik rennend, José wandelend. Ik liep korte rondjes en kwam telkens bij José terug. Het was 18 graden en dus kon ik heerlijk in korte broek en t-shirt rennen. Daarna in de tuin geluncht.

zondag: lange ronde op de racefiets
Vanmorgen een lange ronde gefietst met Marco. De tweede 100 km rit dit jaar. En het ging een stuk gemakkelijker dan de vorige keer met de Beverbikers. We konden heerlijk kop over kop rijden en we waren van start tot finish vrij sterk. Er stond nauwelijks wind, waardoor we heel constant konden rijden. Iets boven de 30 km per uur. Tijdens de vorige 100 km rit, waren m'n laatste 10 km de minste. Vandaag waren m'n laatste 20 km de beste. Dat is een mooie vooruitgang.
En dat terwijl ik er gisteren nog een hard hoofd in had. Gisteravond ging ik namelijk naar Chris. Chris zit voor 2 jaar in Indonesië en was even een paar dagen terug. Omdat hij 12 april jarig is, vierde hij dit gisteravond. Op de foto hieronder zit ik als jong voetballertje links onder trainer Chris.
Helaas duurde voor mij de avond niet lang, omdat José mij belde met de mededeling dat poes Aagje de hamster van Robin had gegrepen. Paniek in Casamanni! Ik ben naar huis gegaan om voor wat support te kunnen zorgen. Bijkomstig voordeel was dat ik redelijk op tijd op bed lag, met slechts 2 bier op.

weekoverzicht
Wat een goede fietsweek: bijna 250 km gereden. Mijn manier om van alles uit m'n hoofd te krijgen. Ik heb de boel heerlijk van me af getrapt!