Pagina's

zondag 15 april 2018

2018 week 15: #7000km

vooraf: volgende week zaterdag gaan we de 160 km van de Ronde van Noord Holland rijden. Daarom wil ik dit weekend nog een keer een rit van 100 km rijden. Alle andere sportbeurten zijn ter opvulling. En verder wil ik rust vinden. Innerlijke rust: me niet zo opgejaagd voelen. Mbt het voetbalteam van Kane, heb ik Dem inmiddels aangegeven dat ik op de komende zaterdagen team 3 wel wil coachen (op 1 à 2x na ivm fietstochten), maar dat ik géén trainingen ga geven. Duidelijk. En duidelijkheid creëert rust.
En wat m'n eigen sporten betreft ga ik er "natuurlijk" vanuit dat ik deze week de 7000 km in 1 jaar haal.
M'n jaartotaalfietsen staat op 6944 km: nog 1 à 2 ritjes dus!

maandag: duurloopje
Komende maandag heeft Kane fietsexamen. Gisteren hebben we het rondje samen gefietst. Vandaag ging Kane 'm weer fietsen en nu ging ik rennend mee. Win win!
Leuk om te zien, hoor. Kane deed goed zijn best. Er is een aantal lastige punten: druk kruispunt, vage kleine rotonde, oversteken op de dijk. Gisteren miste hij een bordje linksaf, vandaag wist hij de gehele route. En hij deed nagenoeg alles goed. Dus ... wat mij betreft is Kane geslaagd! Wellicht gaan we het deze week nog een keer doen: woensdag of vrijdag. We vonden het allebei wel een leuk samen-zijn-momentje.

dinsdag: rondje op de mtb duurloopje
Ik had vandaag echt zin in een rondje op de mtb. Maar dat feest ging niet door. José zou pas om 18.00u thuis komen. Dat betekende dat ik geen rondje van 17.00u tot 19.00u kon rijden. Om 19.00u zou ik thuis zijn voor Kane, die dan thuis zou komen na de voetbaltraining. José en Robin gingen vanavond namelijk naar de manege. Dus ... een avondje rust? Nou, er was één mogelijkheid: een rondje rennen wanneer José en Robin weer thuis zouden zijn, rond 20.45u. En dus zorgde ik ervoor dat ik om 20.45u klaar zat. En 3 kwartier later was ik weer thuis, na een prima rondje. Even lekker met m'n kop in de wind.

woensdag: rondje op de mtb
Vanmorgen heb ik voor de klas gestaan. Vanmiddag wilde ik gaan fietsen. Liefst 56 km, om zo op 7000 km in een jaar uit te komen. Eerst nog even de hond uitlaten en boodschappen doen. En toen ging het regenen. Gelukkig heel kort. Vervolgens trok het helemaal open en kon ik me opmaken voor een heerlijk zonnig lenterondje! Ik reed door de duinen naar Bergen aan Zee en ook terug door de duinen. Easy, genietend van het mooie weer! En na 61 km wist ik dat de ik 7000 km grens bereikt had!
Ik kreeg de vraag gesteld of die 7000 km inclusief hardlopen was. Het antwoord is 'nee'. Het hardlopen is van 3000 km in 2016 naar 1000 km in 2017 gegaan. In 2018 krabbel ik gelukkig weer wat overeind en zal ik waarschijnlijk op zo'n 1200 à 1500 km uit kunnen komen. Niet gek, naast al die fietskilometers!

donderdag: duurloopje
Onderweg naar school vroeg ik me af of het vandaag een duurloopje zou worden, of toch uit school een rondje trappen? Het was droog en zacht. Licht bewolkt: de zon had wat moeite om zich te laten zien. Eigenlijk vond ik het ideaal weer voor een ritje op de fiets. Wat een luxeprobleem heb ik toch eigenlijk, als het om sporten gaat, hè!
Uit school werd er toch niet gesport. Robin moest naar de manege om een rondje met Vosje te lopen: dat beessie heeft ook beweging nodig, hè. Maar het regende en ik zag aan haar gezicht dat ze er geen zin in had. Daarom ben ik meegegaan, met Ravi. Eenmaal aan de wandel was het droog en konden we een lekker rondje lopen.
En 's avonds, na het eten, bracht José Kane naar opa en oma om daar te logeren. Ik ben dus een rondje gaan rennen, toen José weer terug was. Rustig begonnen. En zoals vaker de laatste tijd, ging het steeds beter. Ik liep per kilometer gemakkelijker, soepeler en vlotter. En omdat het vandaag 12 april is en m'n vader jarig was, heb ik m'n moeder nog even gebeld. Blijft toch vooral voor haar wel een aparte dag. Net als 30 juni, de dag van z'n overlijden.

vrijdag: rondje op de racefiets rust
Rondje op de racefiets: 18.15u vanaf de Bareel. Dat was afgesproken vandaag. Maar om 15.00u lag ik op bed. Ben eerder vanuit het werk naar huis gegaan, omdat ik me niet lekker (grieperig) voelde. En dus werd er vandaag niet gefietst. Bweh.
José nam m'n temperatuur op: 39,2 graden. Koorts dus. Vervelend, ook al omdat ik morgen de wedstrijd van Kane zijn team zou gaan fluiten. Het is natuurlijk nog geen morgenochtend, maar de kans is aanwezig dat ik af moet zeggen.

zaterdag: duurloopje rust
Toen ik vanmorgen wakker werd, voelde ik me niet "koortsig" meer. Nog wel slap en niet fit, maar toch. José is met Kane mee naar het voetballen. Niet zonder mij koffie op bed te hebben gegeven! Kane speelt vandaag tegen Odin, de club van z'n neven. En eindelijk eens tegen een team 3. Dem 3 - Odin 3. Het staat al eerlijker op papier, hè (beter dan Dem 3 - Odin 1). Ik was benieuwd of de mannen vandaag hun eerste overwinning van het seizoen kunnen behalen. Nou, dat is niet gelukt, mááár ... ik begreep dat ze goed hadden gespeeld. Het werd 6-9. Nog steeds veel doelpunten tegen, maar óók veel vóór!
In de loop van de dag ben ik me gelukkig steeds beter gaan voelen. Morgen kan ik wel weer sporten. Ik heb 's middags met Marco afgesproken. Kan ik 's morgens nog even lekker rustig aan doen. Een 100+ rit zal het waarschijnlijk niet worden, maar dat geeft niet.

zondag: rondje op de racefiets mtb
Ik had bedacht dat ik vandaag de laatste lange rit ter voorbereiding op de Ronde van Noord Holland zou gaan rijden. Maar, door mijn gekwakkel tijdens de afgelopen dagen géén 100+ rit. En ... ik ga geen RvNH rijden. Ik ga tot einde seizoen de coaching doen van het team van Kane: dus óók komende zaterdag. Daardoor kan ik de RvNH niet rijden.
Het uitslapen vanmorgen beviel me heel goed: ik kwam lekker tot rust. Om 10.30u boodschappen doen (ja, dat kan op zondag) en een uurtje later lekker met José in de tuin een "bakkie doen". Om 12.45u was Co bij me. Co en ik gingen een rondje trappen, José ging met Robin en Kane wandelen met Ravi.
Ik begin rustig: heb 25 km in het wiel van Marco gezeten. Bewust, om mezelf niet af te matten. Maar het ging opvallend gemakkelijk. Ik besloot om even kop over te nemen. Het ging zóóó gemakkelijk, dat ik niet meer van kop af ben geweest, haha! Ik was koortsachtig goed in vorm! Een nieuw begrip?
En, nee, het werd geen 100 km. Maar 87 km op de mtb met een gemiddelde van 30,7 km per uur (oké, er stond weinig wind) is voor ons doen uitstekend!

weekoverzicht
De 7000 km grens bereikt, ziek geworden en de week met een mooie rit sterk afgesloten!