Pagina's

maandag 6 mei 2019

2019 week 19 #slechtekuit

vooraf
Deze week zal het rennen vooral bestaan uit (d)uurloopjes. Duurloopjes van 0.45 uur tot 1.15 uur. En vrijdag (na de massage van donderdag) wordt er niet gerend. Nu vooral de focus op het 100% blessurevrij worden (nee, geen genoegen nemen met 99% dus). Daarna rustig opbouwen. Langzaam de belastbaarheid opbouwen. Ik zal me moeten beheersen. Vind ik wel een leuke uitdaging. Het lopen gaat prima, hoor. Ik ben super fit. Maar nu wil ik het laatste stapje kunnen zetten richting wedstrijdfit worden. De massages op de donderdagen zijn mooie checkmomenten. Vorige week bleek juist door de massage dat ik teveel had gedaan. Dat zette me op scherp en bovendien worden de benen als het ware ge-reset voor weer een nieuwe week.

maandag 6/5: (d)uurloopje rust
De nieuwe werkdag startte met een bezoek aan de bedrijfsarts. De laatste keer mbt de oor-problematiek. Vanaf nu ben ik officieel weer 100% (aan het werk). De piep is blijvend, maar mijn mentale kracht óók! Ook op dit vlak ben ik ge-reset. Ik sta weer volledig "áán". De afgelopen meivakantie bracht rust, heel veel rust. Héérlijk was dat. En nu heb ik weer voldoende energie om er op alle fronten wat moois van te maken. Man, wat voelt dat goed!
Toch heb ik vandaag niet gesport. Rennen ging nog niet met m'n volle verkrampte linkerkuit. En fietsen werd te krap na het werken: Robin ging paardrijden, Kane had voetbaltrainen en José had hondencursus. Toch ben ik met rennen bezig geweest: ik heb nieuwe schoenen gekocht. De Asics Dynaflyte 3.

dinsdag 7/5: (d)uurloopje rust
Geen baantraining, ivm volle kuit. Om die zelfde reden ook geen (d)uurloopje. Toch maar weer 'rust'. Niet erg: lekker op de bank Liverpool - Barcelona kijken. Daar had ik meer zin in, dan in een rondje fietsen.

woensdag 8/5: fietsen rust
In de middag wilde ik een stukje fietsen. Maar helaas "fietsten" er wat andere zaken doorheen. En dus had ik geen tijd meer. Ja, 's avonds had ik tijd. Maar ja, toen was dé wedstrijd, hè! Ajax - Tottenham Hotspur. Op de foto is het resultaat zichtbaar. De Spurs scoorden in de absolute slotseconden en Ajax ligt eruit! Ik lag er in de woonkamer net zo bij als de spelers op de foto. Wat een drama voor alles en iedereen die van Ajax houdt. Maar wat kunnen we trots zijn op ons cluppie, hè. Wat zijn ze ver gekomen met mooi en gepassioneerd voetbal.

donderdag 9/5: (d)uurloopje rust
Na een paar rustdagen, hoopte ik weer even een stukje rennen. Maar 's morgens voelde ik al dat de kuit niet goed genoeg was. 's Avonds massage bij de masseur van Dem. De masseur constateerde een flinke vast zittende kuit. Vol met afvalstoffen. Dat zorgt ervoor dat de kuit tijdens het rennen verkrampt.

vrijdag 10/5: fietsen rust
Net als vorige week mocht ik de dag na de massage nog niet rennen. Fietsen had wel gemogen, maar ik heb de tijd benut om met Kane op pad te gaan: m'n racefiets ophalen na een servicebeurt en cadeautjes voor José gekocht (moederdag en verjaardag). Hiermee is reset-week bijna een rust-week geworden. Maar misschien is dat wel goed: wel even nodig.

zaterdag 11/5: (d)uurloopje rust
Na de voetbalwedstrijd van Dem hoopte ik weer even een stukje te rennen. Want: donderdag massage + vrijdag rust = zaterdag rennen. Niet dus. De kuit blijft slecht. Nog geen "lopen als lifestyle". En ook nu had ik geen zin om te gaan fietsen.

zondag 12/5: fietsen & duurloopje
Eerst even uitslapen, ontbijtje voor José verzorgen (moederdag, hè) en later op de ochtend fietsen. Niet met de Beverbikers, die gingen al om 8.30u. Gelukkig wilde Mark wel met mij mee en samen gingen we om 11.30u door de duinen richting de Franschman in Bergen. Vanaf daar reden we door de polder terug naar huis. Daarmee zo'n 75 km gereden. In nog geen 29 km/u. Een lekker "bijkletsrondje". Hoewel ... ik reed niet echt gemakkelijk, hoor.
's Avonds bij Piet en m'n moeder gegeten: ivm moederdag. Eenmaal thuis heb ik tóch m'n hardloopkloffie aangetrokken. Even een kort en rustig "testrondje" voor de kuit: 5 km in 25 minuutjes. Ik voelde de kuit wel wat (schaal 1:10), maar daar bleef het bij. Wel zo prettig. En ... meteen maar even op m'n nieuwe schoenen gelopen: heerlijke schoenen!

weekoverzicht
Deze week stond aanvankelijk in het teken van het resetten van kuiten en achillespezen, maar werd vooral de week van de slechte linker kuit. Want na een week niet rennen, was de kuit nog even slecht als een week geleden. En dat had ik niet voor ogen. Toch voelde het kleine stukje rennen van zondag als hoopvol. Komende week wordt het dan hopelijk wel de bedoelde reset-week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten