Pagina's

maandag 2 maart 2020

2020 week 10 #géénCPC

vooraf
Met Martin, Jeroen, Dave (allen van m'n Project2uur59 groep en ook van av Dem) en Dirk (van av Lycurgus) doe ik zondag mee aan de CPC halve marathon in Den Haag. Plotseling, omdat we via het bedrijf van Dave mee konden doen. Een mooie test: "hoe sta ik ervoor?" Mijn idee is om uit te gaan van 2x10km. De eerste 10 km 'lekker lopen' en de tweede 10 km (eigenlijk 11, anders kom ik niet tot de finish, haha) op tempo. Ik hoop de HM eens onder de 1.20.00 te kunnen lopen, maar dat is nu nog niet het doel. Nu zou 1.24.00 mooi zijn, wat gemiddeld 4'00"/km betekent. Voor Martin en Dave is het een mooie test richting de marathon van Rotterdam, begin april. Jeroen is al vrij lang in goede doen, maar het wordt voor hem wel weer een eerste halve marathon, sinds de marathon van Frankfurt afgelopen oktober. Dirk is weer terug na een blessure en werd tijdens de Wijckloop 2e. Hopelijk hebben we zondag weer veel aan elkaar. De dagen voorafgaande aan zondag, staan in het teken van 'tot rust komen'. Vooral m'n linkerbeen heeft dat even nodig. Wel lekker blijven lopen, maar niet zo intensief. Op dinsdag en donderdag dus op de baan iets meer met de handrem erop.
Inmiddels 69 dagen achter elkaar gesport. M'n #dailybikeorrunactivity-reeks-record weer wat scherper. Op naar de 100x? Waarom niet. M'n lichaam lijkt het voorlopig goed te verteren
Na de CPC hoop ik weer eens een goede 10 km te kunnen lopen. Liefst onder de 36 minuten. Lekker ambitieus. En wanneer de 1.19.59 op de HM dan? Nou, dat hoop ik in mei in Leiden of in juni tijdens de Marquetteloop te kunnen bereiken. Daar moet ik serieus voor trainen, hoor: 3'45"/km schud ik niet zomaar uit m'n mouw en zeker niet 21 km lang. In ieder geval mooie doelen om naar toe te kunnen werken en naar uit te kunnen kijken. En dáááárna ... op naar de marathon van Amsterdam in oktober. Na de Marquetteloop start voor mij hopelijk m'n #R2A20 traject. Dan is het nog 17 weken. Eind mei ga ik met groep 8 op schoolkamp. Vanaf de week erop (vanaf maandag 1 juni) is het nog 20 weken tot de marathon. Dan wil ik wel besloten hebben dat er voor ga en me dan dus ook ingeschreven hebben. Liefst eerder.

maandag 2/3: duurloopje.
Nr 70. Op karakter. Moe en geen zin. En toch ben ik naar buiten gegaan om een stukje te rennen. Het wordt steeds moeilijker om een dag niet te gaan sporten. En, tja ... nummer 70 is dan ook nog eens een mooi afgerond getal. Wel blijf ik het dagelijks sporten van dag tot dag bekijken, hoor. Nog steeds wil ik niet dat het een geforceerd iets gaat worden. Naast het feit dat het vandaag nummer 70 was, speelde ook het weer een rol. Het waaide vergeleken met de afgelopen weken nauwelijks: een ZW 4. En zoals zo vaak, bleek het eenmaal buiten heerlijk om te rennen. Het werd m'n beste loopje sinds de Wijckloop: soepel, ontspannen, reactief en lekker vlot: 10,3 km in 4'16"/km. En 171 bpm. Dat is eigenlijk wel vrij standaard de afgelopen periode. De 180 haal ik niet. Ik heb eigenlijk wel genoegen genomen met 170 bpm.

dinsdag 3/3: baantraining
Nr 71. Baantraining: 5*[200 (p200), 800 (p400)]. Met Ralph, Jeroen en Gijs. Ging lekker. En ook echt wel flink doorgelopen, hoor. Vlot, met behoud van souplese. De 200s gingen super soepel. De eerste 800 ging nog wat gereserveerd, maar daarna steeds vlotter. De laatste ging zelfs hard in 2.37. Goede training! De 200s in: 0.39, 0.38, 0.38, 0.38, 0.37. En de 800s in: 2.53, 2.48, 2.46, 2.43, 2.37.

woensdag 4/3: fietsen (mtb weg)
Nr 72. Rondje door de polder op de mtb gereden met volle (hardloop)benen en zonder energie. Toch was het even lekker om buiten te zijn. Lekker relaxt gereden: 40 km in 24,3 km/u. Richting zondag was het toch al de bedoeling om wat gas terug te nemen en dit rondje voldeed daar prima aan. De zon liet zich lekker zien en er stond minder wind dan de afgelopen weken. Hoewel de ZW4 vandaag op de fiets toch wel wat gemeen kon zijn. Het enige wat me een beetje bezorgd maakte, was het gebrek aan energie. Ik zat niet fit op de fiets: als ik maar niet grieperig word richting zondag.

donderdag 5/3: duurloopje
Nr 73. Niet fit, daarom geen baantraining gedaan. Wel ben ik even naar buiten gegaan voor een kort en rustig duurloopje: 9 km in 4'43"/km. Echt gemakkelijk ging het niet. Als je niet fit bent, lijken de benen opeens een stuk zwaarder. Niet erg, lekker aan toegegeven: toch even een frisse neus gehaald.

vrijdag 6/3: souplesseloopje
Nr 74. Vanmorgen was ik bij het opstaan nog steeds niet fit. Ik had al besloten om niet te gaan rennen. Dat zou een einde betekenen van m'n dagelijks sporten reeks. En ja, dat moet er toch een keer van komen, hè. Maar ... vandaag niet. Op school ging het naarmate de dag vorderde wel beter.
Dus dacht ik 's avonds dat ik wel weer even naar buiten kon gaan om een stukje te rennen.
Het duurloopje was me gisteravond niet heel goed bevallen. Onderweg dacht ik dat ik beter een souplesseloopje had kunnen doen. Nou, dat heb ik vanavond dus gedaan: 15*200 (p=200 w/dr). En dat ging prima. Wat een mooie manier om te rennen als je je niet geheel fit voelt. De 200s gingen soepel, ontspannen, reactief en veerkrachtig. Zoals bedoeld. En door de ruststukjes voelde het niet als een belasting, in tegenstelling tot gisteren. En zo heb ik toch maar weer mooi 8,5 km kunnen rennen. De 200s gingen gemiddeld in 43", niet eens langzaam. En interessanter: ik was aan het einde fitter dan in het begin.

zaterdag 7/3: duurloopje
Nr 75. Vanmorgen verloor het team van Kane uit bij Uitgeest. Na de Kerstvakantie hebben ze alle wedstrijden verloren: ze zitten in een poule met te sterke tegenstanders. Jammer, hoor. Nu is het hard werken om ze positief te houden. Vandaag hebben ze keihard gewerkt: hoe dan ook iets om trots op te zijn. En ik? Heb ik zelf nog wat gedaan? Wat ik ook zou gaan doen, ik zou het easy doen. Even een kort rondje rennen leek me het handigst om te doen, ook omdat ik nog steeds niet helemaal fit was. Waarom niet gewoon lekker thuis blijven dan? Beetje bank hangen? Nou ... zie gisteren. Ik stapte met heel weinig energie naar buiten en kwam veel fitter thuis. Dat is wat frisse buitenlucht met je doet. En zo was het vanavond weer. Het rennen ging zelfs vrij aardig: 8,5 km in 4'34"/km.

zondag 8/3: duurloopje
Nr 76. Geen CPC halve marathon Den Haag. Daar voelde ik me niet fit genoeg voor. Vanaf woensdag al niet. Ik dacht dat ik in plaats daarvan wel een tempo dl zou kunnen doen: 2k in, 5 km in 20'00" (= 4'00"/km), 2k uit. Maar dat slaat natuurlijk nergens op. "Jootje, gun jezelf nou even rust(ig aan doen)!" Een easy loopje is óók oké! Lekker offroad in de duinen. Want, o ja, er staat weer die harde wind: ZW 7. Laatste maanden eerder regel dan uitzondering. José en Robin gaan per 1 april met Hailey naar een andere stal: een met meer bewegingsruimte voor Hailey. Vandaag hebben we er alvast een zadelkast naartoe gebracht. Ik ben daarna rennend naar huis gegaan. Bij de Patatoloog kon ik het duin in en zo kon ik de helft van het stuk  (van 11 km) offroad lopen. Het ging gelukkig weer lekker. Het 2e deel, vanaf Wijk aan Zee over de weg, kon ik zelfs ontspannen en soepel in 4'10"/km lopen. En zo lijk ik weer lekker op de weg terug. En deze week toch mooi weer 60 km gelopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten