Pagina's

maandag 11 mei 2020

2020 week 20 #exitDem

vooraf
Ik kan terugkijken op 2 heerlijke vakantieweken. En nu weer terug naar school. De basisscholen gaan weer open, géén thuiswerken meer voor de basisschoolleerkrachten. We gaan met halve klassen draaien: fifty-fifty. Het was even puzzelen om dit vorm te geven. Wie gaan er wanneer naar school? Wat doen de thuisblijvers? Enzovoort. Maar ik denk dat we er aardig in geslaagd zijn. Het streven is om over een aantal weken weer "gewoon" les te kunnen geven. Wat verandert er hierdoor voor mijn sportleven? Nou, dat ik weer "ouderwets" 's avonds ga sporten. Dat deed ik de laatste tijd eigenlijk al vaak, omdat het 's avonds wat rustiger is buiten.

maandag 11/5: duurloopje
Nr 140. Vandaag heb ik mijn lidmaatschap bij av Dem (wééér) opgezegd. Net als in december 2017 (dus vanaf 2018). Zie: i-quit. Door steeds weer die kleine blessures, heb ik er gewoon geen zin meer in. Waar ik wél zin in heb, is lekker blijven sporten: fietsen en/of rennen. Als ik ren, heb ik lol in rennen. Als ik fiets, heb ik zin in fietsen. Op dit moment is het vooral fietsen. In de afgelopen 15 jaren ben ik in de winters meer aan het rennen en gedurende de zomers meer aan het fietsen. Prima! En die 35-er op de 10 km dan? Nou, wie weet, waarom niet. En op de HM een tijd onder de 1:20:00? Kan ook nog steeds, hoor. En een marathon? Nou ... die kans acht ik klein(er). Het plaatje hiernaast: (never) stop (loving) is wel een mooie bij deze. Ik stop bij Dem, maar blijf houden van het rennen en fietsen. Fietsen solo of binnenkort hopelijk weer met mannen van de Beverbikers. Rennen ook solo of in de toekomst hopelijk weer met mannen van Project2uur59. Wanneer ik weer kan rennen, ga ik me in eerste instantie weer richten op de easy souplesseloopjes. Bijvoorbeeld 15*200 (p=200 w/dr). En ... nu is er wellicht wat ruimte om al dan niet tijdelijk 1x in de week yoga te gaan doen.
En wat doe je als je net je lidmaatschap bij de plaatselijke atletiekvereniging hebt opgezegd? Juist ja, hardlopen! Nou ja, ik heb weer even een poging gewaagd. Ik had, na 15 dagen fietsen, geen zin om op de fiets te stappen. En een (kort) stukje rennen was ook wel weer even leuk. Zeker omdat ik minder last had van alle kwaaltjes dan gedacht: 4,3 km in 4'54"/km.

dinsdag 12/5: fietsen (mtb weg)
Nr 141. Even door de duinen op en neer naar Egmond: 44 km in 28,1 km/u. Het was fris, er stond wat wind en in het begin was er zowaar sprake van een spatje regen. Ik friste er zelf heerlijk van op.

woensdag 13/5: fietsen (mtb weg & offroad)
Nr 142. Samen met Sjoerd door de duinen naar Egmond gereden. Samen met Sjoerd? Ja, dat mag weer. Tijdens de afgelopen 10 weken heb ik of solo gereden, of met Marco. Met Marco kon, omdat we familie zijn. Vanaf deze week mogen we weer in groepjes van maximaal 4 personen fietsen. Vandaag eerst maar eens met Sjoerd op pad. En dat is altijd leuk: Sjoerd wil altijd iets "geks" doen. Nu had hij bedacht om vanaf Egmond naar huis te rijden over zoveel mogelijk offroadpaden. Wel legaal, hoor! Grindpaden, boeren landweggetjes, enzovoort.

donderdag 14/5: fietsen (mtb weg)
Nr 143. Wat doe je als je moe uit je werk thuis komt? Zeuren tegen je vrouw, 'n tukkie en 's avonds ... fietsen. Haha! Met wat volle fietsbenen even een kort en easy rondje op de mtb door de duinen met ... ehh ... achter Co (40 km in 28,4 km/u). Omdat het zulk zonnig weer was. En dan kom je uiteraard weer als een zonnetje thuis! Dát is wat fietsen (en hardlopen) met je doet, als je Johan Artmanni heet. In de duinen 2 schapen bevrijd, die verstrikt zaten in een provisorisch net-achtig hekwerk. Bedoeld om ze bij elkaar te houden en te beschermen. Op de een of andere manier waren deze 2 aan de andere kant van het hekwerk terecht gekomen en in hun poging om terug te keren, raakten ze verstrikt. Tijdens het fietsen wat kunnen kletsen. Dat gebeurt niet vaak, meestal rijden we kop over kop lekker door. Kon ik het oa hebben over mijn stoppen bij Dem. Marco snapte het wel, maar vroeg mij toch plagerig wanneer ik me weer ga aanmelden, haha. Nou, ik denk nu echt niet meer. Heb nu echt het gevoel dat ik het rennen op de baan definitief achter me heb gelaten. Maandag gaf ik al aan dat ik niet van plan ben te stoppen met hardlopen. Nee, dit einde is een begin. Een begin van sporten in vrijheid: zonder het 'moeten'. Ik kan nu op dinsdag en donderdag zelf bepalen wat ik ga doen. Kon ik al, maar omdat dit de 2 trainingsavonden bij Dem waren, wilde ik op deze dagen toch naar Dem toe. En als dat dan (door een blessure) niet lukte, leverde dat een knagend gevoel op.

vrijdag 15/5: fietsen (mtb weg & offroad)
Nr 144. De offroad stukjes van afgelopen woensdag gereden, nu met Co. Het ging veel beter dan woensdag en gisteren. De benen waren niet zo vol meer. Ook scheelde het dat er, in tegenstelling tot de afgelopen dagen, nauwelijks wind stond. En zo werd het een heerlijk avondritje.

zaterdag 16/5: souplesseloopje
Nr 145. Had vandaag weinig energie voor een fietstocht. Ideaal dus om weer eens even de hardloopschoenen aan te trekken. Precies dát is wat ik donderdag bedoelde. Het maakt allemaal niet uit: gewoon lekker doen waar ik zin in heb. Het plan was: easy 100-tjes. Ik had er 30 ingesteld op m'n klokje (met p=100 w/dr) en hoopte er zo'n 20 te kunnen doen. Maar het werden er 7, jammer genoeg. De rechter achillespees begon weer flink te zeuren. En dat betekende: stoppen! Het goede nieuws is dat ik van m'n linkerkant (rug, heup, bovenbeen, lies) bijna geen last meer had. En ... ik kon ook vandaag een vervolg geven aan m'n #dailybikeorrunactivity-reeks. Morgen maar weer fietsen.

zondag 17/5: fietsen (racefiets)
Nr 146. José jarig! 's Morgens komt fam Huis in 't Veld en 's middags fam Artmanni. Kleinschalig, rekening houdend met de Corona-regels. En omdat ik al sinds 1 januari geen alcohol meer drink, kan ik 's avonds nog prima een rondje fietsen! Ook al omdat m'n fietsmaten eindelijk weer eens met elkaar hadden gereden en een jaloersmakend mooi rondje van ruim 100 km door de polder hadden getrapt. Vol in de zon. Gelukkig schijnt de zon de hele dag en kan ik er vanavond ook van genieten. Overdag in de tuin ook, hoor! Wat dat betreft is het een heerlijke dag zo. En vooral voor onze jarige wel zo leuk natuurlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten