Pagina's

maandag 26 oktober 2020

2020 week 44 #wintertijd

Maandag 26/10: fietsen (21) mtb strand/weg
Nr 38. Vanaf gisteren zijn de avonden donker. Dat was gisteravond te merken op het strand, toen ik ging rennen met Robin en Kane. José vond het maar niks om met de honden op het strand te lopen en ons uit het zicht zien verdwijnen. Vanaf nu fietsen met lamp, of in de garage op de Tacx.
Één van de aangescherpte Corona-maatregelen is dat we om 14.30u, na lestijd naar huis moeten. Dat biedt ook wel weer wat mogelijkheden. Nakijkwerk mee naar huis. Eerst fietsen, nog even lekker bij daglicht. En 's avonds nog 2 uurtjes werkzaamheden verrichten. Wellicht kan ik ergens deze week ook eens over het strand rijden. Goed de eb en vloed tijden in de gaten houden. Dat kan tegenwoordig mooi via internetsites. Bijvoorbeeld deze: tideschart.com/Netherlands/North-Holland/Heemskerk. Op de foto hieronder is heel duidelijk te zien dat het vanavond om 19.00 à 21.00u het meest gunstig is om op het strand te rijden: dan is het laag water en is het strand lekker breed. Alleen is dat qua tijd te laat. En als ik goed heb gekeken, dan geldt dat eigenlijk voor de hele week. Strand lijkt dus af te vallen. Dan maar op de mtb op de weg deze week? Dat vraagteken staat er niet voor niets: er is voor deze week veel regen voorspeld. Voor vandaag geldt dat het volgens Buienradar pas vanavond vanaf 19.00u gaat regenen. Dus is een rondje rijden einde middag 'weertechnisch' juist handig. Op de mtb, met de strandbanden die juist voor op de weg ook perfect zijn.
Nog eens even goed gekeken naar bovenstaand plaatje. Zou het om 16.00u niet al eb genoeg zijn? Ik besloot om op de mtb te springen en naar de Pier te rijden. En daar zou ik wel zien. Goed strand? Karren maar. Geen goed strand? Terug en verder over de weg. En? Ik reed om 16.15u weg en kwam een kwartiertje later aan bij de Pier. Nou, het strand lag er prima bij! Dus ... vanaf Wijk aan Zee heerlijk met de wind in de rug (Z6) over het strand naar Egmond gereden: 18 km. En vanaf daar over de verharde weg door de duinen terug naar huis. Prachtig ritje van 46 km in 26,1 km/u. En toen ik de fiets in de garage zette, begon het te regenen, haha! Dat was trouwens om 18.00u en niet om 19.00u.

Dinsdag 27/10: fietsen (22) Tacx
Nr 39. Robin jarig: 15 jaar alweer! Vieren deden we het vandaag niet. Corona-technisch moesten we het in etappes doen (gecombineerd met mijn verjaardag). Zondag het laatste deel met Josés broers. En daar kwam bij dat deze week voor Robin en Kane een best wel pittige toetsweek is. Ik heb Robin om die reden nauwelijks gezien: het was leren, leren en leren op haar verjaardag. En het was een dag mer regen, regen en regen. Mijn #dailybikeorrunactivity bestond uit even een uurtje op de Tacx: 40 km in 36,6 km/u.
Woensdag 28/10: fietsen (23) mtb weg
Nr 40. Voetbaltrainen is wéér afgelast, net als gisteren en vorige week woensdag. Kwam me niet heel slecht uit, hoor. Was een beetje moe. Dat merkte ik gisteravond al, tijdens het Tacx-en. Ik was blij dat ik een uurtje heb bewogen, maar heb het wel 'n tikje rustig aan gedaan. Een gemiddelde van 36,6 km/u lijkt heel wat, maar indoor op de Tacx stelt dat niet zoveel voor, hoor. Geen hellinkjes en vooral geen wind: nauwelijks weerstand dus. Bij vermoeidheid even relaxt bewegen is meestal wel lekker: zo ook gisteravond. Maar vandaag én lesgeven, én voetbaltrainen geven én zelf sporten zou toch wel wat (te) veel gevraagd zijn. Wat vandaag echt even voor ontspanning zorgde was naar de bibliotheek gaan. En 's avonds heb ik ook nog gefietst. Het was even droog. Ik had vóór het fietsen Rina aan de telefoon gehad en zij wilde wel een boek lezen die wij thuis hebben. Dus bedacht ik dat ik het best even langs kon brengen. Tja ... als je lieve schattige zusje zegt: "Dat boek MOET je brengen NÚ!" Haha! Onderweg begon het wel te regenen. Nou ja, toen was ik toch al weg, haha. Heb toch mooi weer 40 km gereden. In 26,7 km/u. Ging lekkerder dan gisteren.
Donderdag 2910: fietsen (24) Tacx
Nr 41. Om 14.30u moest ik meteen naar huis. Werk van de leerlingen zou ik 's avonds nakijken, zodat ik 's middags kon fietsen. Maar het was in héél Nederland aan het regenen. Ook 's avonds nog. Op onderstaande afbeelding is te zien dat Buienradar voorspelde dat het pas na 19.00 vanuit het uiterste zuidwesten in Zeeland droog zou worden. Daar kon ik niet op wachten. Dat zou bij ons (zie vierkantje) pas na 21.00u zijn. Dus ik kon gewoon "ouderwets" 's avonds fietsen. Op de Tacx in de garage uiteraard. Ruim een uurtje: 42 km in 37,2 km/u. Ging lekker: steeds gemakkelijker en soepeler. Na afloop was ik evengoed zeiknat, maar niet door de regen, haha.

Vrijdag 30/10: fietsen (25) mtb weg
Nr 42. Om 19.00u was het droog! Wow, dat het nog kon, haha. Dus ... fietsen. De weg was nat en vies, dat was wel jammer. Verder was het prima buiten. Rustig aan gedaan: 43 km in 24,8 km/u.

Zaterdag 31/10: fietsen (26) mtb strand
Nr 43. Vanmorgen zou Dem jo14-3 om 10.15u spelen tegen Dem jo15-3. En ik zou de scheidsrechter zijn. Kon ik Kane eindelijk weer eens zien voetballen. Maar helaas ging de wedstrijd niet door. Wellicht volgende week. Wat dan wel vandaag? Uitslapen, fietsen, boodschappen, boek lezen, pizza's maken met Robin en Kane. Huh, ook fietsen? Ja, weer eens wat anders, haha! Om 10.30u reed ik op m'n mtb naar de Pier in Wijk aan Zee. Vanaf daar over het strand naar Egmond. Keren en over het strand weer terug naar de Pier. PEP ipv EPE dus. Het ging fantastisch. Heen naar Egmond had ik wind mee (Z5). Het strand was perfect. Ik werd door opvallend veel fietsers ingehaald, dat dan weer wel. Ik reed dan ook niet volle bak, met het idee dat ik nog terug moest. Terug met de wind vol tegen (diezelfde Z5), was het strand nog steeds perfect. Ik kon een steady tempo rijden (van 20 km/u) En nu haalde ik fietsers in. Ik heb dus best wel iets goed gedaan, zeg maar. Na afloop even bij Jeff langs geweest. Beetje bijpraten met een kopje koffie, gezellig. En waarom praat je dan zoal over? Over het fietsen uiteraard. over de brug achter Castricum over het spoor waar je zo ideaal heuvel trainingen op kunt uitvoeren. En over intervaltrainingen als ?x 5' (p=2'). En over hoe je je fiets schoonmaakt na een strandrit. Dat Dreft best een goede ontvetter is. Maar ook over de kinderen, Corona, enzovoort. Ik kwam thuis met 53 km op de teller, in 24,5 km/u.

Zondag 1/11fietsen (27) mtb strand
Nr 44. Laatste deel van het vieren van de verjaardag van Robin en mij: Josés broers komen langs. Maar eerst ... fietsen! Op de mtb met Sjoerd en Erwin. Wat een rit is dat geworden. Eerst 5 km over de weg naar de duinen. Toen 33 kilometer door de duinen naar bergen. Vanaf bergen naar Wijk aan Zee over het strand. Dat was 25 km. En tenslotte 5 km over de weg terug naar huis. En het zat hem in het stuk over het strand. door de duinen konden we nog lekker gezellig wat kletsen met elkaar. niet te gek gedaan omdat we wisten dat we op het strand de wind tegen zouden hebben. De wind was daar Z6, vol tegen dus. In het begin reden we op het strand met z'n drieën kop over kop. Tempo schommelde tussen de 16 en 20 km/u in. Voornamelijk 18 à 19. Harder ging gewoon niet, haha. Na een poosje kon Sjoerd niet meer overnemen. Stuk. Bij Heliomare gaf Erwin aan ook stuk te zitten. Hij wilde vanaf daar eigenlijk wel over de weg terug naar huis. Niks ervan, door naar de Pier. Dat betekende wel dat ik tot aan de Pier alleen het kopwerk moest doen. Niet erg. Sterker nog, ik voelde me goed en vond het juist wel leuk. In totaal 68 km gereden in 21 km per uur. En wat een prachtig gevarieerd rondje was dit. Dankzij de wind kun je wel stellen dat het in onze omgeving niet veel zwaarder kan dan zoals vandaag. Geen gek begin van de maand november zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten