Pagina's

maandag 16 november 2020

2020 week 47 #doorverwezen

Maandag 16/11: duurloopje
Nr 59. Vanmorgen om 8.15 zaten José en ik in de auto om op het strand te gaan wandelen met de honden. Gezellig zo op onze gezamenlijke vrije maandag.
Daarna even lekker aan de koffie en op naar de volgende activiteiten. José afgezet op stal om paard te rijden en ik door naar de duinen voor een duurloopje van 6 km in 5'02"/km. Ging moeizaam. Linkerkant met overal kleine "auw-tjes". Benen hadden veel minder zin dan ik. Denk dat 6 km / 30 minuten net even te lang was. Zie onderstaand plaatje. Nou ja, toch even gedaan. Daarna José weer opgehaald. Niet fietsen? Nee. Wind en later regen maakten dat ik géén zin had. Aan de kust wéér Z6. Bweh.Wat rennen betreft, maximaal om de dag. Maximaal 3x per week ook. Liefst in minutenloop-vorm: bijv 12*1' (p=1' w/d). Dat betekent óók 4x per week fietsen. Mooie afwisseling.

Dinsdag 17/11: fietsen (Tacx)
Nr 60. Om 21.00u Kane weer ophalen na de voetbaltraining. Net als vorige week. Had nog steeds weinig energie. Op dat vlak is november volgens mij m'n minst goede maand. Daarom ben ik niet op de mtb gesprongen voor een buitenrit. Windkracht ZW 6, bweh. Wel even een uurtje op de Tacx in de garage. Zo'n 34 km gereden. Ging niet super. Heb rustig, steady getrapt. Even bewegen (zonder te overdrijven) was wel even lekker. En omdat ik nog steeds te veel last van de linkerflank heb, heb ik een nieuwe fysio-afspraak gemaakt voor morgen.

Woensdag 18/11: fietsen (mtb weg)
Nr 61. Uit school, om 12.30u meteen door naar de fysio, voor m'n linkerkant. Zie ook: bil en heup. De klacht(en) is er sinds maart en speelt nog steeds een rol in het niet echt kunnen hardlopen. Bijna 9 maanden dus al. De klacht zit 'm op 2 punten. Één zit tussen onderrug en bil in en één zit op het hoogste punt van mń bovenbeen: aanhechting bij onderbuik? Dat zinde de therapeut ook niet. Hij heeft me doorverwezen naar de huisarts, voor het maken van een afspraak bij een sportarts. Hmmm. Wel mag ik blijven fietsen, omdat het fietsen niet van invloed is op de klachten. Vanmiddag dus maar meteen weer gedaan. Lekker door de duinen op de mtb: 40 km in 27,2 km/u.

Donderdag 19/11: fietsen (Tacx)
Nr 62. Jootje beetje moe. De afgelopen nachten slecht geslapen. Door de (ik noem het toch maar) heupklachten heb ik proberen te slapen op paracetamolletjes, wat ik eigenlijk nooit doe. Maar de heup hield me wakker. Tijdens het rennen heb ik het vaakst last van de bovenbeenklacht. In rust heb ik vooral last van de bil/rug-klacht. Dit is geen klagen, hoor. Meer analyseren. Leuker is om te schrijven over m'n sportprestaties, maar ook dit hoort bij sport. Veel groter dan dat wil ik het ook niet maken. En dus strapte ik 's avonds vrolijk op de Tacx: even een uurtje trappen in de garage. Of, zoals Co altijd zegt: "effe peddelen", haha. Ik had weinig energie bij de start: uiteindelijk werd het een superrit!
Kon al m'n power erin kwijt! Was wel even nodig ook! Heerlijk! Nadat ik warm was, heb ik er zelfs een bloktraininkje van kunnen maken: iets van 3*5' (p=4'). Niet echt op die tijden gereden, maar op gevoel en daarmee bij benadering.
- Blok 1: 100 tellen staande klim en daarna 100 tellen zittende klim.
- Blok 2: 120 tellen staande klim en daarna 140 tellen zittende klim.
- Blok 3: 160 tellen staande klim en daarna 200 tellen zittende klim. Aan het einde van blok 3 op karakter nog eens 60 tellen staan en 60 tellen zittende klim. Klimmen hield in: het verzet van de fiets in z'n zwaarste stand. Tempo D3. Geen extra weerstand van de Tacx zelf. Na blok 3 kon ik uittrappen. In- en uitrijden ging in tempo D2. De pauzes gingen in tempo D1. Ben ik even blij dat ik met fietsen nauwelijks tot gen last heb van de linkerflank!

Vrijdag 20/11: fietsen (Tacx)
Nr 63. Meteen uit school even een uurtje Tacx-en. Ging prima: 34 km. Met ook weer wat blokjes om het wat gevarieerder te houden: 3*1'30" (p=3'30"). Alles ging in D2. Bij de blokjes van 1'30" heb ik in m'n zwaarste verzet getrapt, zeg maar D3. Tijdens de pauzes eigenlijk geen pauzes gehouden, maar meteen door in D2. Leuk.

Zaterdag 21/11: fietsen (Tacx)
Nr 64. Toen ik vanmorgen opstond, stond er veel wind: ZW 7. Niet heel aantrekkelijk om te fietsen zo. Zeker niet, omdat het ook nog eens druilerig was: wat een nat wegdek opleverde. Wel aantrekkelijk voor een "lazy saturday". Beetje muziek luisteren en boekje lezen. Had ik ook weer eens tijd om een nieuw gerecht uit te proberen. Heerlijk. Vroeger zou dat laatste weerstand bij de kinderen betekend hebben: "Pap, je gaat niet weer iets van Jamie Oliver proberen, hè!" Maar dat viel nu reuze mee, haha! Na het eten even uitbuiken en om 20.30u toch even voor een uurtje op de Tacx gesprongen: 37 km. Met nog steeds een wat volle buik van het te vele eten. Vond het kennelijk zelf óók best lekker, haha! Daarom steady en redelijk easy gereden in D2, zonder intervalletjes.

Zondag 22/11: fietsen (racefiets) & minutenloopje.
Nr 65. Marco vroeg of ik vanmorgen mee wilde om in de duinen offroad te gaan fietsen. Leuk, natuurlijk, maar ik had geen zin om al om 8.45u klaar te moeten staan. Had meer behoefte aan een easy ochtend.
- Om 11.00u ging ik een rondje op de racefiets rijden. Ging wat moeizaam: had wat last van de linkerkant en van de wind. Toch maar weer mooi 57 km in 30,3 km/u gereden. Wel was het lekker weer: af en toe zelfs zonnig. En wat die pijn in de linkerkant betreft: "the cure for pain is in the pain." Pijn maakt sterker en slimmer. Als je er maar naar luistert, rekening mee houdt en van leert.
- Einde middag ging ik met Robin op het strand rennen. Toch een minutenloopje, waar ik het maandag over had en waar een streep doorheen ging. We liepen naar de pier en terug en deden 20* ½' (p=½' w/dr). En wat heb ik daar dan van geleerd? Dat een souplesseloopje of minutenloopje prettiger is dan een duurloopje. Ongetwijfeld door de w(andel) en dr(ibbel) pauzes tussendoor.