Pagina's

maandag 23 november 2020

2020 week 48 #tochfysio

Maandag 23/11: fietsen (mtb (weg)
Nr 66. Vanmiddag lekker op tijd op de fiets gesprongen. Daardoor kon ik zonder verlichting door de duinen naar Egmond rijden. Met een mooie ondergaande zon schuin achter me. Terug was het donker en reed ik met de lampen aan. Heen wind mee, terug tegen. Het was lekker fris, heerlijk om te fietsen: 40 km in 27,7 km/u. Als het even kan (qua weer en qua tijd) is buiten fietsen natuurlijk veel leuker dan in de garage.

Dinsdag 24/11: duurloopje
Nr 67. De fysio had me vorige week aangeraden naar een sportarts te gaan voor m'n linkerflank. De verwijzing liep via de huisarts en zij wilde me daarom vandaag nog wel even zien, voordat ze me door zou verwijzen. De huisarts zag direct mijn geforceerde (compenserende manier van) wandelen. Ze testte wat en vroeg toen of ik ook weleens last had van tintelende benen. Nou, reken maar! Dat heeft me nogal eens wakker gehouden. De afgelopen weken begon ik het tintelen wat te linken aan de linkerflank-blessure en dat deed de huisarts kennelijk ook. Ze constateerde dat het vooral ging om de aanhechting van een spier aan de boven- en voorkant van m'n linkerbeen. En dat alle andere kwaaltjes (onderrug, heup, knie, lies weleens gevolgen van die blessure kunnen zijn). Ze adviseerde me toch nog eens een fysiotherapeut te bezoeken, omdat ze van mening is dat deze klacht juist door fysio goed te verhelpen is. Lukt dat niet, dan kan een sportarts altijd nog. Ik had er een goed gevoel bij.
's Avonds Kane naar voetbaltrainen gebracht: hij op de fiets, ik rennend ernaast. Het ging, maar niet echt van harte: 4,4 km in 5'06"/km.

Woensdag 25/11: fietsen (racefiets)
Nr 68. 's Middags om 15.00u op de racer naar Egmond op en neer, door de duinen. Wat was het mooi en lekker vandaag! Zo'n 43 km in 30,7 km/u gereden. Daarna een afspraak bij de fysio gemaakt: morgen kan ik terecht. Ben benieuwd.

Donderdag 26/11: minutenloopje
Nr 69. Om 16.15u fysio. Eerste keer bij deze door de huisarts geadviseerde therapeut. Ik werd grondig geanalyseerd en de pijnplekken werden goed blootgelegd. Wel zo prettig, natuurlijk. Volgende week start de behandeling. Allereerst van de aanhechting van de bovenbeenspier (iliopsoas)en in een later stadium de bilspier (piriformis). Dat zijn de 2 boosdoeners. Om te beginnen heb ik voor de bovenbeenspier een rekoefening meegekregen: 3x 3 minuten per dag. Zie onderstaande afbeelding. Ondertussen mag ik lekker blijven sporten. Rennen werd me zelfs aangeraden om te blijven doen. Liever rennen dan fietsen zelfs. Had ik niet verwacht. Een stukje rennen van 20 minuten bijvoorbeeld opdelen in blokjes lijkt dan raadzaam, omdat ik dan telkens even kan checken. Focus daarbij ook op het creëren van balans tussen links en rechts. En dan bijvoorbeeld 3x per week. Zo bekeken was mijn later doorgestreepte inschatting vorige week zo slecht nog niet. Wat rennen betreft, maximaal om de dag. Maximaal 3x per week ook. Liefst in minutenloop-vorm: bijv 12*1' (p=1' w/dr). En thuis aan de gang met balansoefeningetjes is ook een aanrader. Ik mag wel fietsen, hoor. Als ik maar onder de pijngrens blijf. Rustige(re) ritjes dus.
Deze avond een minutenloopje gedaan: 10*1' (p=1' w/dr). Ging niet onaardig. Met in- en uitlopen erbij tot 5,9 km gekomen. Tempo's? Die boeien me niet: gewoon lekker proberen te lopen. Dat lukte goed. Bij de 10e x voelde ik m'n bovenbeen wat. Daarna rustig uitgedribbeld naar huis. Toch wel tevreden.

Vrijdag 27/11: duurloopje
Nr 70. 's Avonds even op de koffie bij m'n jarige moeder. Daardoor had ik tussen school en het avondeten in weinig sporttijd. Dus trok ik de stoute hardloopschoenen aan om in een rustig tempo een rondje te dribbelen. Gestart met kleine pijntjes, maar vervolgens ging het steeds soepeler. En de kleine pijntjes werden steeds kleiner. Mede daardoor kon ik "mooie" passen maken. Het neerkomen van de linkervoet klapt de laatste tijd wat meer dan van de rechtervoet. "Klap-tik-klap-tik", zeg maar. Ik kon steeds meer toewerken naar "tik-tik-tik-tik". Dit is wel vaker een aandachtspunt geweest, zie onder anderen: 2013/11/blij. Km 1 ging in 4'54"/km en km 5 in 4'27"/km. Steeds wat vlotter dus ook. Totaal 5,1 km in 4'44"/km. Naast de linkerflank, heb ik ook wat last van de rechter achillespees. Dit heb ik gisteren ook onder de aandacht gebracht bij de fysiotherapeut. Volgens heb een verkalking. Oorzaak: overlelasting. Ook daarom met balansoefeningen aan de gang. Vervelend? Nee, juist leuk. M'n mindset gaat weer wat meer van fietsen naar de combi rennen & fietsen. Precies wat ik wil(de).
Waarom die foto van dat schaap hieronder? Deze heeft José vandaag gemaakt. De schapen kom ik vaak tegen tijdens mijn fietsrondjes, maar nooit weet ik ze zo mooi op de foto te zetten als José vandaag deed. Toch maar even geplaatst.

Zaterdag 28/11: fietsen (racefiets)
Vanmorgen lekker uitgeslapen. Het was mooi, rustig en fris weer: prima voor een fietsrit. Lekker 'easy peasy' door de duinen op de racer. Co en ik appten elkaar gelijktijdig: of we samen wilden fietsen. Om 11.30u pikte hij me op voor een rit naar naar de Berenkuil en terug. Met nog even wat extra kilometers in de polder, om boven de 80 uit te komen: 83 km in 30,3 km/u. Daarmee kwam ik op 1000 km in november uit. Nice. 's Middags met z'n allen met de honden gewandeld. Na 2 dagen rennen, vandaag niet gerend.
Zondag 29/11fietsen (racefiets)
Vanmorgen weer lekker uitgeslapen. En weer was het mooi, rustig en fris weer: en dus ook weer prima voor een fietsrit, haha. Wel een stuk frisser. Gisteren was het 7 graden, vandaag 3 graden. Om 10.30u haalde Co me op. Vooraf wist ik dat ik 66 km wilde rijden. Dan had ik de 13.000 km in 2020 bereikt, 1.000 km in de afgelopen 4 weken en 200 km deze week. Verder houd ik niet van afgeronde getallen, hoor, haha! Nou ja ... hopelijk rijd ik in december ook 1000 km en eindig ik 2020 met 14.000 km op de fiets. Mooi nieuw record! Dat is nu toch echt wel het doel geworden! Die 66 km lukte me natuurlijk wel vandaag, in 29,3 km/u. Nog rustiger dan gisteren dus. Dat kwam echt door de kou en dan vooral door de koude wind uit het oosten. Er stond niet veel wind, maar hij voelde wel ijzig aan. Was evengoed wel lekker, hoor. En wat is een warme douche na afloop dan heerlijk, zeg!

1 opmerking: