Pagina's

dinsdag 5 mei 2015

vrijheid

Het is vandaag 5 mei: bevrijdingsdag. Precies 70 jaar geleden werd Nederland bevrijd door de Amerikanen, Canadezen en Britten. Na 5 jaar lang bezet te zijn geweest door de Duitsers.
Op 4 mei is het dodenherdenking. Dan eren we de in '40-'45 overleden mensen en staan stil bij het idee "dit nooit meer". Dit laatste is elk jaar een big item bij mij in de klas. "Dit nooit meer" en hoe vaak de mens dit vooral niet lukt(e)!
De kinderen zijn de toekomst, op hen is mijn hoop gevestigd. Vrijheid, voor ons zo'n vanzelfsprekendheid. Maar ook is vrijheid verantwoordelijkheid.

Hier dacht ik zoal aan tijdens m'n hardlooprondje van vandaag. Mijn gedachten gingen nu eens niet uit naar knie (of kuit, of achillespees, of scheenbeen)! Ook wel weer eens prettig.
En ik realiseerde me dat ik uitgerekend vandaag vrijheid als sporter ervoer. Het principe "doelloos sporten" levert me een bepaalde mate van vrijheid op.
Ik was van plan om vanavond te gaan fietsen, maar voelde me niet super fit en bovendien stond er héél veel wind. Ik zag het niet zitten om 2 uur te gaan ploeteren op de mtb. Dus bedacht ik dat ik ook kon gaan lopen ipv fietsen. Die vrijheid heb ik nu, nu ik me niet meer strak aan een schema hoef te houden. Gewoon lekker relaxed en beschut in het bos lopen. Zo gezegd, zo gedaan. En daar heb ik geen spijt van gekregen! Het ging prima: 8 km in 40' gelopen.

Ja, laat mij me maar lekker vrij voelen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten