Pagina's

dinsdag 22 december 2015

WO II


Even een zijsprongetje.
Vandaag niet hardgelopen. O ja, wél gerend. op het strand, achter een bal aan. Kane en ik gingen Ravi uitlaten, op het strand. Er stond een flinke wind, vanuit het zuiden. Kane had zijn bal meegenomen en schoot 'm meteen naar mij toe. Hij 'vloog'langs me heen. Ik er achteraan. Ik naderde de bal tot minder dan een halve meter, maar toen nam de wind 'm mee. Ik rende en rende, maar het gat werd een meter, 2 meter, 10 meter en HMWGGGRrrrrrrrr. De bal raakte steeds verder weg en raakte uiteindelijk uit het zicht. ik staakte mijn sprint.

En verder staan deze dagen in het teken van de Tweede Wereldoorlog. En dit is echt mijn ding. Als ik ergens "veel" over weet, is het wel over deze oorlog. Het is één van "mijn" dingen en niet alleen maar omdat ik leerkracht groep 8 ben.
Gisteren heb ik met mijn dochter naar de film 'Oorlogswinter' gekeken. Ze vroeg me 1001 dingen en per dingetje voelde ik me groeien, haha!
Vanavond gaan José en ik naar een theateruitvoering van 'Het meisje met het rode haar'. Iemand vroeg me (vanwege mijn rode haar): "familie van je?" Ik antwoordde: "als ik toch half zo heldhaftig zou mogen zijn als Hannie Schaft ooit was!"

Ik bewonder mensen die alles deden voor 'de goede zaak'. Tot en met de dood aan toe. Met gevaar voor eigen leven zorgen voor onderdak aan Joden bijvoorbeeld. Onze grootouders. daar kunnen velen van ons anno nu een voorbeeld aan nemen. Daar denk ik dikwijls aan als ik de schokkende beelden op tv zie van mensen die verschrikkelijk fel tegen een AZC zijn.
In de klas praat ik met mijn leerlingen over de universele mensenrechten. Ieder mens heeft het recht op eten en drinken. Ieder mens heeft het recht op een dak boven zijn/haar hoofd. ieder mens heeft het recht op ... Ieder mens heeft het ... Ieder mens ...
En dat een doel in het leven (misschien zelfs wel HET doel) het streven naar geluk (voor jou en je medemens) is.
En dan is het nu de tijd van Kerstmis: het vieren van de geboorte van Jezus. En zei Jezus niet ooit: "Ga met andere mensen om zoals je wilt dat ze met jou omgaan." En: "Heb je vijand lief!" Ik ben geen religieus mens, maar om dergelijke teksten kan ik niet heen. Gandhi-achtig!

We zijn als mensen één soort: we hebben elkaar hard nodig. Daarom ben ik zo gek op het nummer 'Imagine' van John Lennon. Al jaren, niet alleen maar nu het nummer op één staat in de top 2000 aller tijden.


1 opmerking: