Pagina's

woensdag 29 januari 2014

beheersen

Leuke discussie gisteren over de eindtijd van mijn 10 km komende zondag.
Volgens Erik wordt het onder de 40'. Van Jacco mag ik niet onder de 40' lopen. Erik: "Dat kan Johan niet, die kan zich niet beheersen."
Ik snapte wel wat Erik bedoelde: "Je start enigszins rustig, komt in een lekker loopritme en soepele tred terecht en je gaat steeds gemakkelijker en soepeler lopen. En stiekem ga je wat sneller. En voor je het weet ben je toch bezig met het neerzetten van een zo snel mogelijke tijd, Zeker als blijkt dat je een behoorlijk acceptabele tussentijd op de 5 km loopt, dan is het immers nog maar 5 km!"

Toch is het niet helemaal waar dat ik me niet kan beheersen.
In 2012 kwam ik ook al eens terug na een blessure. M'n eerste wedstrijd was toen op 30 september de 10 km van de ... jawel ... Twiskemolenloop! Het was m'n eerste Twiskemolenloop.
Ik liep 'm toen in 0:40:39. In mijn logboek staat daar over: "Prachtig rondje! Goed weer, veel wind. Goed en constant gelopen."

Ik vind het wel belangrijk om ergens vanuit te gaan. Zomaar starten en "wel zien waar het schip strandt" vind ik nooit zo prettig. Maar na een blessure is het altijd lastig in te schatten hoe je er voor staat.
De discussie op de baan zette me  een beetje aan het denken: "wel of niet onder de 40 minuten." Wellicht is 0:40:00 dan wel een leuke uitdaging. Te ruim boven de 40' betekent niet sterk lopen en onder de 40' is nog niet nodig.

Laat ik het per km bekijken en proberen te streven naar 4'00" per km (en niet eronder), met de nadruk op soepel lopen. Dit lijkt me op dit moment een realistisch uitgangspunt.

Wat heerlijk trouwens om me weer met dit soort zaken en wedstrijdspanning bezig te houden!!

Update (donderdag):
Vanavond 'n goede generale generale naar zondag toe op de baan: 20x 250m met telkens 150m pauze. De nadruk lag, zoals zo vaak, op souplesse. En daar zijn 250-tjes leuke afstandjes voor, hoor! Marco en Erik trokken behoorlijk door, maar ik kon ze aardig volgen. 
Onze trainer was het trouwens met me eens dat 40 minuten voor zondag een prima uitgangspunt is. Het mag een onsje meer of minder zijn, dáár gaat het nu nog niet om. En Erik gaf terecht aan:  "1. heel blijven, 2. heel blijven, 3. heel blijven, 4. plezier, 5. plezier, 6. plezier, 7. tijd."
Goed ... genoeg over aanstaande zondag. Nu eerst twee (hardloop)rustdagen!

2 opmerkingen:

  1. Het gaat hoe dan ook vast wel weer een mooie en fijne ervaring worden! Beheerst gas geven lijkt me wel moeilijk en ik ben erg benieuwd naar het resultaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik het met Erik vanavond ook over. Volgens mij is in topvorm vol gas geven eenvoudiger dan (om met jouw woorden te "spreken") beheerst gas geven.

      Verwijderen