Pagina's

vrijdag 10 januari 2014

over Egmond en core

Nog even over de strandrace van morgen:
Volgens de berichten staat het water morgen tijdens de race hoog en is het zand mul. Niet ideaal dus, maar daardoor wellicht wel een uitdaging!
Er staat morgen waarschijnlijk een west-noordwestenwind, dat zal het er ook niet makkelijker op maken. Heen, naar de pier,  wind mee. En terug naar Egmond, wind tegen. De westenwind zal deelnemers die uit de wind willen zitten bij hun voorganger richting het mulle zand dwingen.
Maar ... ik zag óók dat morgen tussen 12.00 en 18.00 uur de zon schijnt!
Om 11.00 uur haal ik Jacco op en fietsen we naar Egmond. Hebben we een mooie warming up! Na afloop gaan we óf fietsend naar huis, óf rijden we naar Heilo en pakken we daar de trein naar Beverwijk. Ik hoop eigenlijk dat we lekker fietsend naar huis kunnen gaan. Hoe dan ook: ik heb er zin in! Héérlijk weer, dat gevoel van wedstrijdspanning!
http://www.aguegmondpieregmond.nl/

O ja, vanmiddag ben ik weer eens bij mijn fysio geweest. Omdat het met de kuiten toch nog niet zo goed gaat. De kuitklachten worden waarschijnlijk veroorzaakt door rugklachten, die weer veroorzaakt worden door onvoldoende stabiliteit vanuit de romp: core stability. En dat zit 'm in de zijkanten van de buikspieren. Zie afbeelding. En dan gaat het niet om méér kracht, maar simpelweg om de spieren beter/functioneler te gebruiken. Dat kan ik oefenen door m'n buik gedurende de dag bewust wat naar binnen te laten keren. Aan tafel, op de bank met een wijntje erbij, in de rij voor de kassa bij de supermarkt, het máákt niet uit wanneer. Altijd en overal kan ik dit oefenen: het worden míjn "zen" momenten! En natuurlijk kan ik (vooral) door middel van "planken" de buikspieren blijven trainen en ook de andere oefeningen (voor de kuiten, de rug, enzovoort) blijven doen. Maar de nadruk komt te liggen op de staliliteitsoefening. Core stability = the key!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten